لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

توافق اتمی؛ وزیر دفاع آمریکا به اسرائیل و عربستان می‌رود


اشتون کارتر
اشتون کارتر

اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده، در پی توافق به دست آمده در مورد برنامه اتمی تهران، راهی سفری به غرب آسیا می‌شود تا با مقام‌های اسرائیلی و سعودی دیدار و گفت‌وگو کند.

کاخ سفید اعلام کرده است که سفر رئیس پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، که توقفی در اسرائیل را در بر می‌گیرد، در هفته آینده انجام خواهد شد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، و دولت او در پی دستیابی به توافق ۲۳ تیر ماه در وین، تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای دفاع از آن در برابر مخالفان آغاز کرده‌اند. دولت اسرائیل از جمله سرسخت‌ترین مخالفان این توافق به شمار می‌رود.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، ۲۴ تیر ماه در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز گفته است آمریکا همچنان به دنبال راه‌هایی‌ست تا همکاری‌های امنیتی خود را با اسرائیل تقویت کند.

خانم رایس می‌گوید «چنانچه اسرائیل تمایل و علاقه داشته باشد، آنها هنوز چیزی نگفته‌اند، ما به افق افزایش و تعمیق بیشتر همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی نگاه خواهیم کرد».

به گفته او، آقای کارتر به عربستان و اسرائیل سفر می‌کند و «به همکاری‌های عملی بین ما، و هم اسرائیل و هم متحدانمان در خلیج [فارس]، ادامه خواهد داد».

سفر به اسرائیل برای روزهای آخر هفته برنامه‌ریزی شده است. سفر به عربستان، پیش از این رسما اعلام نشده بود.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز چهارشنبه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد، که رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به اسرائیل «فورا پیشنهاد گفت‌وگو برای افزایش کارایی نظامی» ارتش آن کشور را داده است. آنچه -به گزارش هاآرتص- هم ظرفیت‌های دفاعی و هم ظرفیت‌های تهاجمی را در بر می‌گیرد.

در خرداد ماه گذشته هم گزارش‌هایی از افزایش کمک‌های دفاعی سالانه آمریکا به اسرائیل، در پی نزدیک شدن به توافق جامع، منتشر شده بود.

رایس: نگران انتقال ذخایر به روسیه نیستیم

خانم رایس در عین حال می‌گوید واشینگتن از انتقال ذخایر اروانیوم ایران به کشور سوم، که به احتمال زیاد روسیه خواهد بود، نگران نیست.

به گفته مشاور امنیت ملی آمریکا ذخایر اورانیوم «می‌تواند به کشور سومی فرستاه شود. مانند روسیه. به احتمال زیاد همان (روسیه). روسیه مواد شکافای خود را دارد. به طور مناسب آن را مدیریت کرده است. ما نگران این موضوع نیستیم».

شکافا، در دانش هسته‌ای، موادی هستند که با حضور نوترون؛ ذره هسته‌ای با بار الکتریکی خنثی، واکنش‌های زنجیره‌ای شکافت هسته‌ای ایجاد می‌کنند.

کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه، در مورد توافق اتمی ایران، گفت‌وگوی تلفنی داشته‌اند. تماسی که از طرف باراک اوباما برقرار شده است.

کاخ سفید در بیانیه‌ای گفته است در این تماس تلفنی، آقای اوباما از «نقش مهم روسیه برای دستیابی به [توافق] برجسته، در پی نزدیک به ۲۰ ماه مذاکرات فشرده» از آقای پوتین تشکر کرده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید با وجود روابط پرتنش میان روسیه و آمریکا، مسکو «بخشی مهم» از گروه طرف مذاکره با تهران بوده است.

پیشتر گزارش‌هایی در مورد احتمال انتقال ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه منتشر شده بود.

XS
SM
MD
LG