لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

«ناکامی» تلاش‌های متعدد داعش برای «ایجاد ناامنی در خاک ایران»


محمدحسین مقیمی
محمدحسین مقیمی

قائم مقام وزیر کشور جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۱۷ شهریورماه، از تلاش‌های متعدد گروه حکومت اسلامی، داعش، برای ایجاد «ناامنی» در خاک ایران طی سه ماه اخیر خبر داده و گفت که این تلاش‌ها تاکنون «ناکام» مانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدحسین مقیمی، معاون وزیر کشور، روز چهارشنبه گفت که «داعش در دو سه ماه اخیر تلاش‌های زیادی برای ایجاد ناامنی در داخل کشور داشته که با هوشیاری نیروهای امنیتی همگی خنثی شده‌اند.»

این مقام مسئول نه به جزئیات این «تلاش‌ها» اشاره کرده و نه به اقدامات نهاد‌های امنیتی و انتظامی ایران در این زمینه.

مقام‌های جمهوری اسلامی در ماه‌‌های اخیر بارها عربستان سعودی را به تلاش برای ایجاد ناامنی در ایران متهم کرده و از «انهدام» چندین گروه «تروریستی» مورد «حمایت» ریاض در مرز‌های غربی و شمال‌ غربی کشور خبر داده‌اند.

از جمله روز چهارشنبه نیز وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای از «متلاشی‌ شدن یک تیم ۱۲ نفره از اشرار مسلح در شهرستان سردشت» خبر داد و آنها را متهم کرد که «با حمایت و خط‌‌دهی عربستان سعودی» قصد «اقدامات ایذایی و خرابکارانه در داخل کشور» را داشتند.

در جریان درگیری مسلحانه بین نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و اعضای حزب دموکرات کردستان که سه‌شنبه هفته جاری در نزدیکی سردشت روی داد نیز دست‌کم دو عضو این حزب کشته‌ شدند.

«حزب دموکرات کردستان ایران» به رهبری مصطفی هجری پیشتر اعلام کرده بود قصد دارد حضور مسلحانه خود در کردستان ایران را از سر گرفته و دور تازه‌ای از فعالیت‌هایش را علیه جمهوری اسلامی آغاز کند.

طی ماه‌های گذشته چندین رشته درگیری در مناطق غرب و شمال غربی ایران روی داده که مقام‌های جمهوری اسلامی از عربستان سعودی به عنوان عامل اصلی این درگیری‌ها نام می‌برند.

روز ۲۶ تیرماه سال جاری نیز محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن متهم کردن عربستان به ایجاد «پایگاه نظامی» در اقلیم کردستان عراق و پاکستان برای «ناامن کردن ایران»، گفته بود ممکن است «درگیری محدود» نظامی هم بین دو کشور رخ دهد.

آقای رضایی در همان زمان همچنین هشدار داد که اگر اقلیم کردستان عراق جلوی تحرکات گروه‌های کومله و دموکرات را نگیرد، نیروهای جمهوری اسلامی «عملیات انهدامی» علیه این دو گروه و «پادگان آموزشی» عربستان سعودی انجام خواهد داد.

این در حالی است که وب‌سایت حزب دموکرات کردستان ایران اعلام کرده که این حزب در بیانیه‌های خود «همواره وجود هرگونه ارتباط با کشورهای عربی منطقه، به‌ویژه عربستان سعودی» را رد کرده است.

اوایل شهریورماه نیز محمود علوی، وزیر اطلاعات، اعلام کرده بود صدها جوان ایرانی که «قصد پیوستن» به گروه حکومت اسلامی (داعش) را داشتند از سوی نیروهای امنیتی شناسایی شده‌ و از پیوستن آنها به داعش جلوگیری شده است.

مقام‌های امنیتی ایران روز ۲۶ مردادماه امسال هم از وقوع دو درگیری بین نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی با تیم‌های «وابسته به داعش» در استان کرمانشاه خبر داده و اعلام کرده بودند در این درگیری‌ها چهار نفر از افراد وابسته به حکومت اسلامی کشته و شش نفر دیگر دستگیر شده‌اند.

XS
SM
MD
LG