لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۷

ایران تمدید مأموریت گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل را محکوم کرد


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران با مشکل مشروعیت مواجه است
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران با مشکل مشروعیت مواجه است

جمهوری اسلامی تمدید مأموریت عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، را به شدت محکوم کرد و قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در این زمینه را «فاقد ضرورت، وجاهت و پشتوانه حرفه‌ای» دانست.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه ۴ فروردین در واکنش به این اقدام شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اظهار داشت که شورای حقوق بشر «صرفا با اتکا به آرای یک بلوک سیاسی خاص و تعداد انگشت‌شماری از عوامل خود در منطقه» ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران را تمدید کرده و این قطعنامه از حمایت اکثر اعضا برخوردار نبوده است.

به گفته وی، تصویب این قطعنامه «از طریق اعمال فشار به کشورهای دیگر» و «با سوءاستفاده از اهرم‌های مختلف سیاسی و افتصادی صورت می‌گیرد» که این امر «به تضعیف روزافزون اعتبار نظام حقوق بشری ملل متحد» منجر می‌شود.

پیش‌نویس قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه ایران روز جمعه با ۲۲ رأی موافق در برابر ۱۲ رأی مخالف به تصویب رسید در حالی که ۱۳ کشور نیز به آن رأی ممتنع دادند.

این قطعنامه بر ضرورت همکاری ایران با گزارشگر ویژه حقوق بشر تأکید می‌کند، اما سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که عاصمه جهانگیر در این مأموریت «با مشکل اساسی مشروعیت مواجه است» و «نمی توان انتظار داشت تا مأموریت خود را بر اساس اصول مصرح در شرح وظایف گزارشگران ویژه از جمله ضرورت رعایت استقلال، انصاف، بی‌طرفی و حرفه‌ای گری انجام دهد».

آقای قاسمی در توضیح مدعای خود به گزارش پیشین خانم جهانگیر درباره وضعیت حقوق بشر در ایران اشاره کرده و آن را «تاسف‌بار» خوانده است.

عاصمه جهانگیر که سال گذشته جانشین احمد شهید شد در نخستین گزارش خود تصریح کرده که بهبود خاصی در کارنامه حقوق بشر ایران حاصل نشده است و محدودیت آزادی بیان و تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های دینی در این کشور همچنان ادامه دارد.

این گزارش اگرچه همان زمان انکار و واکنش شدید مقامات جمهوری اسلامی را به دنبال داشت، اما خانم جهانگیر در مصاحبه‌ای که با رادیو فردا داشت عنوان کرد که تهران نتوانسته‌ به گزارش او هیچ ایراد مستندی وارد کند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از هفت سال قبل به دنبال سرکوب معترضان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، گزارشگر ویژه‌ای را برای رصد کردن وضعیت حقوق بشر در ایران منصوب کرد. ایران اما تاکنون حاضر به همکاری با گزارشگر ویژه نشده است.

پیش‌نویس قطعنامه امسال در تمدید ماموریت گزارشگر ویژه را سوئد، آمریکا، مقدونیه و مولداوی ارائه کرده بودند. در جلسه امروز نماینده آلمان از طرف اتحادیه اروپا در موافقت با قطعنامه سخنرانی کرد.

در نفطه مقابل نیز نمایندگان ونزوئلا، کوبا و عراق نیز علیه این قطعنامه سخن راندند.

XS
SM
MD
LG