لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

منابع دیپلماتیک: «رئیس‌جمهور ازبکستان درگذشته است»


اسلام کریم‌اف از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی قدرت را در ازبکستان در دست داشته است
اسلام کریم‌اف از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی قدرت را در ازبکستان در دست داشته است

خبرگزاری رویترز از قول منابع دیپلماتیک از درگذشت اسلام کریم‌اف، رئیس‌جمهور ازبکستان، خبر داده و نخست‌وزیر ترکیه هم در نشست روز جمعه کابینه خود درگذشت او را تسلیت گفته است. با این مقام‌های ازبکستان هنوز این خبر را تأیید نکرده‌اند.

گزارش رویترز عنوان می‌کند که سه منبع دیپلماتیک روز جمعه، ۱۲ شهریور خبر درگذشت رئیس‌جمهور ازبکستان را تأیید کرده‌اند، اگرچه نام آنها در این گزارش ذکر نشده است.

ساعاتی پیش از این گزارش کابینه ازبکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که وضعیت جسمانی اسلام کریم‌اف به خاطر سکته مغزی بحرانی است و این آخرین اطلاعیه رسمی بوده که دولت ازبکستان در رابطه با شرایط جسمانی رئیس‌جمهور این کشور صادر کرده است.

در این حال گمانه‌زنی‌ها پیرامون جانشین احتمالی او داغ است. یکی از خبرنگاران بخش ازبکستان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزای به رادیو فردا می‌گوید که شوکت میرضیایف، نخست‌وزیر ازبکستان، بیشترین شانس را برای در اختیار گرفتن رهبری ازبکستان دارد.

آقای میرضیایف از حدود ۱۳ سال پیش این سمت را در اختیار داشته و از او به عنوان حاکمی یاد می‌شود که کمترین رواداری را نسبت به مخالفان حکومت ازبکستان داشته است.

رویترز نیز از قول تحلیل‌گران می‌نویسد از آنجا که آقای کریم‌اف هیچ جانشینی برای خود تعیین نکرده، احتمالا فرایند انتقال قدرت بر اساس تصمیم‌های پشت پرده‌ای گرفته شود که در آن برخی از اعضای خانواده او و مقامات ارشد ازبکستان نقش دارند.

ازبکستان پرجمعیت‌ترین کشور آسیای مرکزی است و از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، اسلام کریم‌اف قدرت را در این کشور در اختیار داشته است.

XS
SM
MD
LG