لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۷

رائف بدوی، وبلاگ‌نویس عربستانی، جایزه حقوق بشر ساخاروف را برد


تصویری از اعتراض گروهی از شهروندان بریتانیا به محکومیت رائف بدوی
تصویری از اعتراض گروهی از شهروندان بریتانیا به محکومیت رائف بدوی

وبلاگ‌نویس عربستانی که به اتهام «اهانت به اسلام» به ۱۰ سال زندان و هزار ضربه شلاق محکوم شده بود، برنده جایزه حقوق بشر پارلمان اروپا شد که به نام ساخاروف، دانشمند روسی، بنیان نهاده شده است.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه، ۷ آبان، گزارش داد که مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا با اعلام نام رائف بدوی به عنوان برنده جایزه ساخاروف در سال ۲۰۱۵ از ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، خواست که این وبلاگ‌نویس را بلافاصله آزاد کند.

آقای شولتز همچنین محکومیت رائف بدوی به زندان و شلاق را مصداق «شکنجه» خوانده و از ریاض خواست که خود را با معیارهای حقوق بشر اروپا هماهنگ کند.

وی اظهار داشت: «او [پادشاه عربستان] یکی از ظالمانه‌ترین مجازات‌ها را به وی تحمیل کرده که فقط می‌توان آن را به عنوان شکنجه‌ای وحشیانه توصیف کرد. من از پادشاه سعودی می‌خواهم که او را فورا آزاد کند.»

رائف بدوی که از بنیان‌گذاران شبکه اینترنتی لیبرال سعودی است، سه سال قبل به اتهام جرایم سایبری بازداشت شد.

آقای بدوی نیز مثل اکثر شهروندان عربستان سعودی سنی‌مذهب است، اما گروه اینترنتی او با اعلام یک روز به عنوان «روز لیبرالیسم» خواستار پایان بخشیدن به نفوذ مذهب بر زندگی اجتماعی مردم عربستان شد، امری که به بازداشت وی انجامید.

در این فاصله همسر و کودکان رائف بدوی به کانادا گریختند. انصاف حیدر، همسر این وبلاگ‌نویس با ابراز امیدواری از این که اعطای جایزه ساخاروف باعث آزادی رائف بدوی از زندان بشود گفت که این جایزه پیامی است که به وی شهامت و امید می‌بخشد.

جایزه ساخاروف هر سال به چهره‌هایی داده می‌شود که علیه سرکوب و ستم، تعصب و عدم تسامح مبارزه کنند. نسرین ستوده و جعفر پناهی از ایران نیز جزو برندگان پیشین این جایزه هستند.

XS
SM
MD
LG