لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

فرماندار عدن در یک حمله انتحاری کشته شد


نرال جعفر محمد سعد، فرماندار عدن، عازم محل کار خود بود که یک مهاجم انتحاری با کوبیدن خودروی خود به خودروی او باعث این انفجار شد
نرال جعفر محمد سعد، فرماندار عدن، عازم محل کار خود بود که یک مهاجم انتحاری با کوبیدن خودروی خود به خودروی او باعث این انفجار شد

فرماندار شهر عدن در جنوب یمن بر اثر انفجار یک خودروی مملو از مواد منفجره کشته شد، رخدادی که گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش مسئولیت آن را به عهده گرفته است.

گزارش خبرگزاری رویترز بیان می‌کند در این انفجار که صبح یکشنبه، ۱۵ آذر به وقوع پیوسته، شش نفر از همراهان ژنرال جعفر محمد سعد، فرماندار عدن نیز کشته شده‌اند.

به گفته مقامات استانی یمن، آقای سعد عازم محل کار خود بود که یک مهاجم انتحاری با کوبیدن خودروی خود به خودروی فرماندار عدن باعث این انفجار و مرگ او و همراهانش شد.

اما لحظاتی پس از این حادثه گروه «حکومت اسلامی» با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت و همچنین تهدید کرد که در آینده عملیات‌های بیشتری نیز علیه سران دولت یمن ترتیب خواهد داد. این گروه از دولتمردان یمن به عنوان «مرتد» نام برده است.

رویترز می‌نویسد که شاخه یمنی گروه «حکومت اسلامی» از زمان وقوع جنگ داخلی در این کشور فعالیت خود را گسترش داده و به رقیبی قدرتمند برای شاخه القاعده در یمن تبدیل شده است. این گروه تاکنون حملات متعددی به اماکن امنیتی و مسجدهایی ترتیب داده که پایگاه نیروهای شیعه مذهب حوثی در یمن محسوب می‌شود.

اما با حمله انتحاری روز یکشنبه و کشته شدن فرماندار عدن، رئیس جمهور یمن یکی از چهره‌های مورداعتماد و نزدیک به خود را از دست داد. عبد ربههادی که خود به تازگی از تبعید در عربستان به یمن بازگشته تنها دو ماه قبل جعفر محمد سعد را به سمت فرمانداری عدن منصوب کرد.

ژنرال جعفر محمد سعد که در جنگ داخلی ۱۹۹۴ یمن در مقام یکی از فرماندهان جنوبی‌ها علیه نیروهای یمن شمالی می‌جنگید، سال‌های اخیر در مصر و بریتانیا زندگی می‌کرد تا چند ماه قبل که به درخواست منصور هادی به کشور خود بازگشت.

XS
SM
MD
LG