لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

واکنش معاون دولت به گزارش روحانی از وضعیت کار در ایران


محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور ایران، می‌گوید که وزارت تعاون موظف شده گزارش مستندی درباره اشتغال‌آفرینی در دولت‌های نهم و دهم ارائه کند
محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور ایران، می‌گوید که وزارت تعاون موظف شده گزارش مستندی درباره اشتغال‌آفرینی در دولت‌های نهم و دهم ارائه کند
محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور ایران، آماری را که حسن روحانی درباره اشتغال‌آفرینی دولت در سال‌های اخیر ارائه کرد، «نادرست» و «غیرکارشناسی» خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای میرتاج‌الدینی که روز چهار‌شنبه، ۲۶ تیر، پس از نشست هیئت دولت به جمع خبرنگاران آمده بود، گفت که اظهارات «غیرکارشناسی» آقای روحانی «به عنوان سند باقی خواهد ماند».

به گفته او،‌ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شده است «گزارش مستندی درباره اشتغال‌آفرینی در دولت‌های نهم و دهم ارائه کند» و دولت نیز گزارشی از عملکرد خود آماده کرده است که منتشر خواهد شد.

حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران که به زودی ریاست دولت را از محمود احمدی‌نژاد تحویل می‌گیرد، در یکی از جلسات غیررسمی مجلس شورای اسلامی تلاش کرد تصویری از وضعیت اقتصادی کشور ارائه دهد.

او در این جلسه از «مشکل بیکاری» در کشور سخن گفت و پیش‌بینی کرد که اگر روند به شکل کنونی ادامه پیدا کند در چهار سال آینده چیزی «حدود ۴ تا ۵ میلیون جوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار» خواهیم داشت.

آقای روحانی همچنین گفت که بر اساس آن‌ چه مرکز آمار کشور اعلام کرده است از سال ۱۳۸۵ تا ۸۹ تنها سالی ۱۴ هزار شغل ایجاد شده و «همین ارقام به اختصار کافی‌ است که شرایط کشور را نشان دهد».

اکنون اما معاون پارلمانی محمود احمدی‌نژاد ضمن دفاع از عملکرد دولت می‌گوید که حتی در استان‌های کوچک ایران آمار اشتغال‌زایی بیشتر از ۱۴ هزار شغل در سال بود و در برخی استان‌ها نیز «سالانه ۱۰۰ هزار شغل ایجاد شده است».

در همین حال مهدی کوچک‌زاده، از حامیان دولت محمود احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی، به حسن روحانی هشدار داد که برای «حفظ اعتبار» خود مراقب باشد مبادا «تهیه‌کنندگان و ارائه‌کنندگان» این «آمار جعلی» بخواهند «پوست خربزه» زیر پای او بگذارند.

آقای کوچک‌زاده در این یادداشت که در وب‌سایت شبکه ایران منتشر شده، نوشته است به گواه مرکز آمار که آقای روحانی به آن استناد کرده تنها در استان تهران در سال ۹۰ بیش از ۱۱۵ هزار شغل ایجاد شده است.

اقتصاد ایران در سال‌های اخیر به سراشیبی تندی افتاده است، به‌ طوری که ریال، واحد پول ایران، تنها در طول یک سال گذشته بیش از ۵۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.

از تحریم‌های بین‌المللی به عنوان یکی از عوامل مهم بحران اقتصادی ایران نام می‌برند. با این حال حتی محافظه‌کارانی که سال‌ها حامی دولت محمود احمدی‌نژاد بوده‌اند، «ضعف مدیریت اقتصادی» را نیز در این میان دخیل می‌دانند و از عملکرد دولت انتقاد می‌کنند.

محمود احمدی‌نژاد به تازگی در برنامه‌ای که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد از عملکرد اقتصادی دولت خود دفاع کرد و مدعی شد که در دوره او کشور «بیشترین رشد در تولید» را داشته و «رفاه عمومی بالا رفته است».

این در حالی است که حسن روحانی شرایط امروز کشور را «سخت‌ترین شرایط» نامیده و گفته است که «اکثر کارخانه‌ها تعطيل و نيمه‌تعطيل هستند و وضعيت کشاورزی نابه‌سامان است».
XS
SM
MD
LG