لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

عقب‌نشینی مقامات برزیل: قیمت حمل و نقل عمومی افزایش نمی‌یابد


معترضان برزیلی می‌گویند، فساد مالی و اداری، هزینه‌های برگزاری جام جهانی فوتبال و رقابت‌های المپیک را افزایش داده است.
معترضان برزیلی می‌گویند، فساد مالی و اداری، هزینه‌های برگزاری جام جهانی فوتبال و رقابت‌های المپیک را افزایش داده است.
در پی ناآرامی‌های چند روز اخیر برزیل، مقامات دو شهر بزرگ این کشور روز چهارشنبه، ۲۹ خرداد اعلام کردند که از افزایش قیمت‌های حمل و نقل عمومی صرف‌نظر کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرناندو هداد، شهردار سائو پائولو با «فداکارانه» نامیدن این تصمیم مقامات شهر گفت که آنها با چنین کاری ناگزیر از کاهش بودجه در بخش‌های دیگر خواهند بود.

ادوارد پائه‌اس، شهردار ریودوژانیرو هم تایید کرد که افزایش قیمت بلیت اتوبوس و مترو در این شهر لغو خواهد شد.

مجموعه این اقدامات به‌نظر می‌رسد که باعث شده معترضان به‌طور موقت خیابان‌ها را ترک کنند. اما با وجود خلوت شدن خیابان‌ها دولت تصمیم گرفته که واحدهای ویژه پلیس و ماموران آتش‌نشانی را در خیابان‌های شهرهای مختلف مستقر کرده و بر اقدامات امنیتی در سطح کشور بیافزاید.

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی دیگر می‌نویسد، اعتراضات که به دنبال افزایش بهای حمل و نقل عمومی آغاز شد تاکنون تاثیر خود را بر جا گذاشته است.

تعدادی از ایالت‌های برزیل با تصویب قوانین جدیدی تصمیم گرفته‌اند بهای بلیط اتوبوس‌های شهری را کاهش دهند و مقامات ایالت‌های دیگری نیز به نظر می‌رسد که از خواست معترضان تبعیت کرده و وعده داده‌اند که ممکن است نرخ حمل و نقل شهری را کاهش دهند.

همزمان شهردار شهر سائو پائولو در دیدار با نمایندگان گروهی از معترضان گفت که کاستن از بهای حمل و نقل عمومی ممکن است باعث کاهش بودجه در عرصه‌های دیگر شده و به عنوان مثال بودجه خدمات پزشکی و یا آموزش و پرورش کاهش یابد.

اما در حالی که شهردار سائو پائولو از احتمال کاهش بودجه در بخش‌های دیگر، مانند خدمات پزشکی و آموزش و پرورش سخن می‌گویند، نمایندگان معترضان ادعا می‌کنند دولت مرکزی و شهرداری‌ها بودجه کافی دارند و مشکل نحوه هزینه کردن این بودجه است.

معترضان می‌گویند در حالی که هزینه خدمات عمومی افزایش می‌یابد دولت مرکزی و مقامات منطقه‌ای مبالغ هنگفتی را صرف مسابقات بین‌المللی کرده‌اند.

جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۴ و مسابقات المپیک سال ۲۰۱۶ در برزیل برگزار می‌شود و برای میزبانی این مناسبت های ورزشی تاسیسات فراوانی ساخته شده است.

اما معترضان برزیلی می‌گویند که فساد مالی و اداری، هزینه‌های این برنامه‌ها را افزایش داده است.

در برابر، مقامات دولتی تاکید می‌کنند که در بودجه‌های مربوط به آمادگی برای مسابقات ورزشی بین المللی بخش مهمی هم به عرصه‌هایی نظیر بهداشت و آموزش و پرورش اختصاص داده شده است.

اما این نوع تضمین‌های سیاست‌مداران روی تصمیم معترضان تاثیری نداشته و آنها قصد دارند پس از یک روز توقف از روز پنجشنبه اعتراضات خیابانی خود را از سر بگیرند.

هزاران نفر در شبکه‌های اجتماعی وعده کرده‌اند که امروز، پنج‌شنبه بار دیگر برای اعتراض به افزایش هزینه زندگی، افزایش مالیات‌ها و به خاطر سیستم بهداشتی و آموزش و پرورش بهتر به خیابان‌ها بیایند.

اعتراضات در شهرهای مختلف برزیل از هفته گذشته آغاز شد و در روز سه شنبه به اوج خود رسید. به گفته یک گروه مدنی که ظاهرا رهبری این حرکات را برعهده دارد بیش از دویست هزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند.

برگزاری این اعترضات با مسابقات جام کنفدراسیون، مسابقات فوتبالی که بین هشت تیم ملی از قاره‌های مختلف جهان برگزار می‌شود، همزمان شده است.

روز سه شنبه بخشی از تظاهرکنندگان به سمت یکی از ورزشگاه‌ها که محل برگزاری این مسابقات است راهپیمایی کرده و با پلیس درگیر شدند.

دیلما روسوف، رئیس جمهوری برزیل، روز سه‌شنبه گفت که پیام معترضان دریافت شد.

وی آنها را بخش فعالی از دموکراسی این کشور خطاب کرد و تعهد داد که دولت وی به بهبود وضعیت اجتماعی برزیل متعهد باشد.

با وجود اعزام واحدهای ویژه پلیس و نیروهای آتش‌نشانی در سطح شهرها تظاهرات روز سه‌شنبه به شکل صلح آمیز برگزار شد و در پایان فضای جشن و شادمانی به خود گرفت. هر چند در برخی از نقاط شهر گروه کوچکی از جوانان به تعدادی از مغازه‌ها ، بانک‌ها و امکانات شهر آسیب زدند.

رئیس جمهوری برزیل از نیروهای پلیس خواسته که با تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز درگیر نشود ولی با اقدامات خشونت‌آمیز افراد پراکنده با شدت عمل برخورد کنند.
XS
SM
MD
LG