لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

پلیس مصر یکی از اعضای ارشد اخوان‌المسلمین را بازداشت کرد


محمد البتقی، از رهبران اخوان المسلمین در بازداشت نیروهای پلیس
محمد البتقی، از رهبران اخوان المسلمین در بازداشت نیروهای پلیس
وزارت کشور مصر اعلام کرد که پلیس این کشور محمد البلتقی، از رهبران اخوان‌المسلمین و یکی از وزرای دولت محمد مرسی، را روز پنج‌شنبه، ۷ شهریور، بازداشت کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه، بازداشت آقای بلتقی پس از انتشار ویدیویی از او در شبکه تلویزیونی الجزیره رخ داد که در جریان آن مصری‌ها را به ادامه اعتراضات علیه دولت کنونی مصر در روز جمعه دعوت می‌کرد.

پلیس مصر اما نسبت به ادامه اعتراضات هشدار داده و تهدید کرده است که در تظاهرات برنامه‌ریزی‌شده ضدحکومتی از «گلوله واقعی» استفاده خواهد کرد.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که محمد البلتقی در روستایی حوالی قاهره بازداشت و به زندان تورا منتقل شده است، جایی که دیگر مقامات ارشد اخوان‌المسلمین نیز در آنجا حبس شده‌اند.

چهره دیگری نیز که روز پنج‌شنبه بازداشت شد، خالد الظهری، وزیر سابق کار در دولت محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر است.

مصر پس از اقدام ارتش در برکناری محمد مرسی از مقام ریاست جمهوری، روزهای پرحادثه‌ای را شاهد بوده است، چنان‌ چه در جریان اعتراضات گسترده‌‌ای که در واکنش به این اقدام ارتش شکل گرفته است، بیش از ۹۵۰ نفر جان باخته‌اند.

رویترز به نقل از یک فعال حقوق بشر، تعداد افرادی را نیز که در جریان اعتراضات بازداشت شده‌اند، حدود دو هزار نفر عنوان کرده است.

با این حال اوایل این هفته محمد البلتقی به همراه عصام الریان، یکی دیگر از رهبران اخوان‌المسلمین، از مخالفان حکومت کنونی مصر دعوت کردند که بار دیگر به خیابان‌ها بیایند.

عصام الریان در پیام خود گفت: «من از مردم مصر می‌خواهم که روز جمعه، ۸ شهریور در اعتراض به این کودتای خونین نظامی به خیابان بیایند.»

اما در نقطه مقابل، وزارت کشور مصر با انتشار اطلاعیه‌ای در روز پنج‌شنبه به معترضان هشدار داد که پلیس مسلح به گلوله واقعی است و آماده برخورد با هر گونه تلاشی که به تضعیف امنیت کشور بینجامد.

با این حال عصر پنج‌شنبه نیز قاهره صحنه اعتراضات هواداران محمد مرسی و تقابل آنها با گروهی از حامیان ارتش بود.

شاهدان می‌گویند که نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن جمعیت اقدام به شلیک تیر هوایی کرده‌اند و در نهایت با فرا رسیدن شب درگیری‌ها به پایان رسید.
XS
SM
MD
LG