لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

اوباما خواستار پاسخ‌گویی مرسی به معترضان مصری شد


مصر در روزهای اخیر شاهد تظاهرات گسترده مخالفان ریاست جمهوری محمد مرسی بوده است
مصر در روزهای اخیر شاهد تظاهرات گسترده مخالفان ریاست جمهوری محمد مرسی بوده است
در پی تظاهرات اخیر مخالفان محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر، و اوج گرفتن بحران سیاسی در این کشور، آمریکا از آقای مرسی خواست که پاسخ‌گوی معترضان باشد.

در همین حال ایران نیز خواستار احترام به «رای مردم» شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید روز سه‌شنبه، ۱۱ تیر، اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، از محمد مرسی، همتای مصری خود، خواسته است به اعتراضات گسترده نیروهای اپوزیسیون پاسخ بدهد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که آقای اوباما بر انجام گفت‌وگو میان موافقان و مخالفان دولت مصر تاکید دارد و آن را تنها راه برون‌رفت از بحران کنونی این کشور می‌داند.

مصر در روزهای اخیر شاهد تظاهرات گسترده مخالفان ریاست جمهوری محمد مرسی بوده است، اما بحران در این کشور زمانی بیشتر نمایان شد که درگیری‌های روز یک‌شنبه میان مخالفان و موافقان آقای مرسی، دست‌کم ۱۶ کشته بر جای گذاشت.

در این میان ارتش مصر نیز روز دوشنبه به جریان‌های سیاسی در این کشور مهلتی ۴۸ ساعته برای رسیدن به توافق داد تا اوضاع پیچیده‌تر شود، چنان‌چه برخی از اعضای اخوان المسلمین، حزبی که محمد مرسی به آن وابسته است، از این اقدام ارتش به عنوان تلاش برای «کودتا» یاد کرده‌اند.

در نقطه مقابل نیز از آنجا که بیانیه ارتش مصر، تظاهرات روز یک‌شنبه را «بیانگر اراده و نظر ملت» نامیده است، مخالفان محمد مرسی آن را به معنای پشتیبانی ارتش از خود تلقی کرده‌اند.

اکنون اما باراک اوباما از همه طرف‌های درگیر در مصر دعوت می‌کند که مراقب باشند اعتراضات در این کشور از حالت صلح‌آمیز خارج نشود.

در بیانیه کاخ سفید آمده که آقای اوباما به رئیس جمهوری مصر گفته است که ایالات متحده خود را به فرایند دموکراتیک در مصر متعهد می‌داند و از هیچ حزب یا گروه واحدی نیز حمایت نمی‌کند.

این بیانیه می‌گوید که رئیس جمهور آمریکا همتای مصری خود را تشویق به اقداماتی کرده است که نشان دهد او متوجه نگرانی‌های مخالفان است.

در همین حال حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه ایران، نیز از همگان خواسته است که به رای مردم مصر توجه کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای عبداللهیان روز سه‌شنبه، ۱۱ تیر، اظهار داشت: «محمد مرسی با رای مردم مصر در حال حاضر رئیس‌ جمهور مصر است و توجه به رای ملت برای ثبات مصر حائز اهمیت خواهد بود.»

این مقام وزارت خارجه ایران در نهایت از ارتش مصر نیز خواست که «نقش خود را در حمایت از گفت‌وگوی ملی و توجه به رای مردم ایفا کند».

مخالفان رئیس جمهوری مصر خواهان استعفای او و برگزاری انتخابات پیش از موعد شده‌اند که آقای مرسی آن را رد کرده است.

مرسی خواسته مخالفان مبنی بر استعفای خود را به مثابه «تضعيف مشروعيت» و «انحراف از قانون اساسی» عنوان کرده است که چيزی جز «آشوب و بلوا» در پی نخواهد داشت.

با این وجود کاخ سفید در بیانیه خود که ناظر به تحولات مصر است تاکید کرده، دموکراسی چیزی بیشتر از انتخابات است و باید اطمینان یافت که صدای همه مردم مصر شنیده می‌شود، و دولت نماینده همه آنهاست، از جمله کسانی که در سراسر این کشور تظاهرات کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG