لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

«ادامه حضور نظامی» آمریکا در منطقه علی‌رغم توافق اتمی با ایران


چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده، پنج‌شنبه شب، ۱۴ آذر وارد منامه، پایتخت بحرین، شد.
چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده، پنج‌شنبه شب، ۱۴ آذر وارد منامه، پایتخت بحرین، شد.
خبرگزاری فرانسه از قول مقامات ایالات متحده گزارش داد که وزیر دفاع این کشور در جریان سفر خود به بحرین قصد دارد به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس اطمینان بدهد که آمریکا علی‌رغم توافق اتمی با ایران، حضور نظامی خود را در منطقه حفظ خواهد کرد.

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، عصر پنج‌شنبه، ۱۴ آذر، به بحرین سفر کرد تا در کنفرانسی با موضوع امنیت به همراه رهبران کشورهای خلیج فارس حضور یابد، اما چنان‌چه از گزارش خبرگزاری فرانسه برمی‌آید این سفر تحت تاثیر توافق موقت هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی خواهد بود.

بر اساس این گزارش که روز جمعه، ۱۵ آذر، منتشر شد، چاک هیگل در گفت‌وگوهای خود با رهبران کشورهای عرب خلیج فارس می‌خواهد تاکید کند که شراکت آنها با ایالات متحده همچنان پابرجاست و واشینگتن برای خارج کردن نیروهای نظامی خود از منطقه و توقف فروش سلاح به اعراب خلیج فارس هیچ برنامه‌ای ندارد.

در همین زمینه یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا به شرط عدم انتشار نام خود اظهار داشت: «در شرایط کنونی منطقه به نوعی دستخوش تنش است. پرسش‌های بسیاری درباره سیاست ایالات متحده وجود دارد، به‌ویژه در رابطه با پیامدهای توافق با ایران و این که مسائل پس از آن چگونه خواهد بود.»

به گفته او، چاک هیگل در نشست‌های خصوصی با مقامات کشورهای عرب خلیج فارس و نیز در سخنرانی روز شنبه خود به شرکای واشینگتن اطمینان خواهد داد که در نتیجه مذاکرات اخیر و قرارداد موقت با ایران، هیچ تغییری در سیاست دفاعی آمریکا ایجاد نشده است.

این مقام ایالات متحده در نهایت گفت، آقای هیگل تاکید خواهد کرد که «ما تعهدات و شرکایی دیرین» و «اهدافی عالی در روابط دفاعی‌مان» در این منطقه جهان داریم.

خبرگزاری فرانسه در ادامه می‌نویسد که چاک هیگل در طول پرواز به سمت منامه، پایتخت بحرین، گفت‌وگویی با محمد بن زاید آل نهیان، ولی‌عهد ابوظبی و معاون فرماندهی نیروهای مسلح امارات متحده عربی، داشت که در آن بر تعهدات آمریکا درباره امنیت امارات تاکید کرد.

او در جریان این مکالمه همچنین خاطرنشان ساخت که ایالات متحده متعهد است مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بشود و در عین حال نیز توافق‌نامه موقت ژنو را به عنوان اقدامی خوب و گام نخست در این راه توصیف کرده است.

نگرانی‌های رهبران کشورهای خلیج فارس از توافق هسته‌ای ایران و محوریت آن در گفت‌وگوهای آنان با چاک هیگل را یک مقام دیگر وزارت دفاع ایالات متحده هم تایید می‌کند.

این مقام پنتاگون به شرط عدم انتشار نام خود گفت: «دغدغه‌هایی در رابطه با توافق موقت با ایران وجود دارد و همین‌ طور دغدغه‌هایی درباره آن‌ چه در سوریه می‌گذرد.»

وی افزود: «و این فرصتی عالی برای آقای هیگل فراهم می‌کند... که با شرکای‌مان در خلیج فارس به توافقی محکم و مبسوط دست یابد تا مشخص کند که آمریکا بر تعهدات خود پابرجاست و این تعهدات غیرقابل تغییر است.»

چاک هیگل در جریان سفر خود به بحرین در کنفرانس سالانه «دیالوگ در منامه» شرکت خواهد کرد که موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک آن را سازمان‌دهی کرده است.
XS
SM
MD
LG