لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

آمریکا تحریم رادیو و تلویزیون دولتی ایران را به‌ طور موقت لغو کرد


خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد در دولت باراک اوباما نوشت که آمریکا به‌ طور موقت تحریم رادیو و تلویزیون دولتی ایران را لغو می‌کند.

گزارش این خبرگزاری روز جمعه، ۱۸ بهمن، منتشر شده است و بیان می‌کند که این اقدام دولت اوباما به منظور اعتمادسازی و در آستانه دور جدید مذاکرات ایران با آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی انجام شده است.

به گفته این مقام دولت آمریکا که در گزارش به نام او اشاره نشده است، ایالات متحده دریافته که ایران هم‌اکنون پارازیت‌های خطرناک روی ماهواره‌ها نمی‌فرستد و همین مسئله منجر به لغو موقت تحریم رادیو و تلویزیون دولتی ایران شده است.

ایالات متحده سال گذشته رادیو و تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی را به فهرست سازمان‌های مورد تحریم خود اضافه کرد که این امر به معنای مجازات شرکت‌هایی تلقی می‌شد که خدمات ماهواره‌ای به این رسانه ارائه دهند.

آن زمان اتهامات رادیو و تلویزیون دولتی ایران ممانعت از پخش شبکه‌های خارجی بود که دولت ایران آنها را مخالف خود می‌داند و همین‌ طور تحریف واقعیات و پخش گزارش‌های نادرست که موجب اعتراضات شدید گروه‌های حقوق بشری شده است.

اما اکنون با لغو موقت تحریم این رسانه، شرکت‌های غیردولتی ایالات متحده اجازه خواهند یافت که تا مدت ۱۸۰ روز به رادیو و تلویزیون دولتی ایران خدمات ماهواره‌ای ارائه دهند.

با این حال منبع دولتی خبرگزاری آسوشیتدپرس تاکید می‌کند که اگر ایران بار دیگر جریان انتشار پارازیت‌ها را از سر بگیرد، تحریم‌ها احیا خواهد شد. ضمن آن که دولت آمریکا دو ماه بعد ارزیابی دوباره‌ای از شرایط خواهد داشت.

حدود دو ماه قبل رادیوفردا گزارش داده بود که شرکت یوتل‌ست فرانسه ارائه خدمات به برخی از شبکه‌های تلویزیونی جمهوری اسلامی را از سر گرفته است و این شبکه‌ها با فرکانس‌های جدید به ماهواره هات‌برد بازگشته‌اند.

این در حالی است که آن زمان تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده علیه ایران همچنان باقی بود. اما یوتل‌ست از پاسخ‌گویی در این باره خودداری کرد.
XS
SM
MD
LG