لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

واکنش رهبران جهان به بمب‌گذاری‌های ماراتون بوستون


بمب‌گذاری‌های ماراتون بوستون به مرگ سه نفر و زخمی شدن بیش از ۱۴۰ نفر انجامید
بمب‌گذاری‌های ماراتون بوستون به مرگ سه نفر و زخمی شدن بیش از ۱۴۰ نفر انجامید
بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، و شماری از شخصیت‌های سیاسی جهان، از جمله ولادیمیر پوتین و حامد کرزی، روسای جمهور کشورهای روسیه و افغانستان، و همچنین مقامات ایران به حادثه انفجار بمب در ماراتون بوستون واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

بر اساس گزارش وب‌سایت سازمان ملل متحد، آقای بان گی مون که روز دوشنبه، ۲۶ فروردین، در مقر این سازمان در نیویورک سخنرانی می‌کرد، حادثه بمب‌گذاری ماراتن بوستون را خشونتی بی‌معنا و فاقد توجیه نامید و گفت که این حادثه جلوه‌ای «مهیب‌تر» یافته است، چرا که در جریان رخدادی ورزشی به وقوع پیوسته که مردم را از سراسر جهان گردهم می‌آورد.

او همچنین ضمن اظهار «همدردی عمیق» با بازماندگان قربانیان این حادثه خاطرنشان ساخت که با دریافت اطلاعات بیشتر بیانیه‌ای رسمی نیز در این‌ باره منتشر خواهد کرد.

در حادثه بمب‌گذاری‌های ماراتون بوستون که روز دوشنبه به وقوع پیوست، سه نفر کشته و بیش از ۱۴۰ نفر دیگر زخمی شدند. گفته می‌شود در میان جان‌باختگان یک کودک ۸ ساله نیز بوده است.

این واقعه واکنش فوری مقامات کاخ سفید را در پی داشت و باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، تاکید کرد که عاملان آن به سزای کار خود خواهند رسید.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است، اما گمانه‌زنی‌هایی درباره نقش القاعده و طالبان در این رویداد انجام گرفته است. اما تاکنون طالبان پاکستان این اتهام را رد کرده‌ است.

آسوشیتدپرس نوشته است که احسان‌الله احسان، سخنگوی طالبان پاکستان، در گفت‌وگویی تلفنی با خبرنگار این خبرگزاری اعلام کرده که این گروه هیچ نقشی در بمب‌گذاری بوستون ندارد.

طالبان پاکستان پیش از این ایالات متحده را بارها تهدید به حمله کرده بود و همچنین مسئولیت بمب‌گذاری نافرجام سال ۲۰۱۰ در میدان تایمز نیویورک را بر عهده گرفته است.

در همین حال از روسیه خبر می‌رسد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، به مقامات آمریکا پیشنهاد همکاری برای انجام تحقیقات درباره بمب‌گذاری بوستون داده است.

در یادداشت تسلیتی که روز سه‌شنبه، ۲۷ فروردین، از آقای پوتین در وب‌سایت ریاست جمهوری روسیه منتشر شده، آمده است که جامعه جهانی باید برای مبارزه با تروریسم در کنار هم بایستند.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، نیز ضمن محکوم کردن حادثه بمب‌گذاری بوستون گفته است که مردم افغانستان که خود سال‌ها از حملات تروریستی رنج برده‌اند، درد و رنج ناشی از چنین واقعه‌ای را خیلی خوب می‌فهمند.

آقای کرزی ضمن ابراز اندوه به خاطر تلفاتی که این حادثه داشته است به خانواده‌های قربانیان آن و مردم ایالات متحده تسلیت گفته است.

واقعه بمب‌گذاری بوستون واکنش رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، را هم در پی داشت.

آقای مهمانپرست در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر این واقعه را «موجب تاثر» دانست و تاکید کرد که ریشه اقدامات افراط‌گرایانه و تروریستی در هر نقطه از دنیا باید خشکانده شود.

او افزود: «پدیده تروریسم و افراط‌گرایی به همه صدمه می‌زند و به هیچ وجه کسی نباید حمایت از آن را چه در خاورمیانه، چه در آمریکا یا در هر نقطه از جهان توجیه کند. همه باید برای مقابله با چنین رویکردی همکاری و از جان انسان‌های بیگناه دفاع کنیم.»

هرمان ون رامپوی، رئیس شورای اروپا، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مارتین شولز، رئیس پارلمان اروپایی، جولیا گیلارد، نخست وزیر استرالیا، و آندرس فو راسموسن، دبیرکل ناتو، نیز از دیگر چهره‌هایی بودند که بمب‌گذاری ماراتون بوستون را محکوم کردند.
XS
SM
MD
LG