لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

غلامحسين پيروانی بار ديگر سرمربی تيم ملی اميد شد


غلامحسین پیروانی (نفر سوم از سمت راست)
غلامحسین پیروانی (نفر سوم از سمت راست)
پس از يک ماه کناره گيری غلامحسين پيروانی و دستيارانش از سرمربيگری و کادر فنی تيم ملی اميد فوتبال ايران (تيم المپيک) با تصميم هيات رييسه فدراسيون فوتبال بارديگر اين مربی به مسووليت خود فراخوانده شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران اين تصميم در نشست مسئولان و هيات رييسه فدراسيون فوتبال در مشهد بدست آمد.

برپايه گزارش مزبور جلسه هيات رييسه فدراسيون فوتبال با حضور علی کفاشيان، مهدی تتاج، عزيز محمدی، آيت اللهی، مهدی محمدنبی، فريده شجاعی، علی فتح‌الله زاده، بهروان، ناصر شفق، خزائی و گنجعلی خانی در مشهد انجام گرفت.

تاج در گفت و گو با خبرگزاری ايسنا گفت: «بر اساس تصميم هيات رييسه، مامور شدم تا با پيروانی مذاکره کنم و قرارداد جديدی را طبق توافق طرفين به امضا برسانم.»

مهدی تاج، نايب رييس فدراسيون فوتبال اعلام کرد که او مامور مذاکره و انعقاد قرارداد با غلامحسين پيروانی شده است.

محمد فنايی، سرپرست پيشين تيم ملی اميد فوتبال ايران روز يکشنبه به خبرگزاری کار ايران، ايلنا، گفته بود: «خيلی از افراد برای بازگشت غلامحسين پيروانی به تيم اميد تلاش می‌کنند و فکر می‌کنم تا پايان هفته شرايط حضور مجدد او در اين تيم مشخص شود.»

چند ساعت پيش از گزينش دوباره مدافع ميانی سال‌های دور تيم ملی جوانان و باشگاه برق شيراز علی کفاشيان، رييس فدراسيون فوتبال در خبرگزاری دانشجويان ايران در مورد سرمربی تيم ملی اميد اعلام کرده بود: «کارهای لازم برای تيم ملی اميد و آمادگی برای بازی‌های تدارکاتی اين تيم انجام شده و مذاکراتی نيز با چند گزينه خارجی و داخلی برای سرمربيگری تيم ملی اميد انجام شده است که در چند روز آينده سرمربی معرفی خواهد شد. چون هنوز نهايی نشده نمی ‌توانيم نام او را اعلام کنيم.»

رييس فدراسيون فوتبال همچنين صبح روز دوشنبه به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی گفت که با چند گزينه خارجی و داخلی برای سرمربيگری تيم ملی اميد، مذاکراتی انجام شده است.

او در در حالی روزهای گذشته امکان بازگشت غلامحسين پيروانی را ناممکن خوانده بود که در رسانه‌های داخلی صاحب نظران فوتبال صحبت‌هايی در حمايت از سرمربی کنار رفته به ميان آورده بودند.

حشمت مهاجرانی، مربی آخرين سال‌های پيش از انقلاب تيم ملی و کسی که ايران را به برای نخستين بار به عنوان تنها نماينده فوتبال قاره‌های اقيانوسيه و آسيا به جمع ۱۶ تيم حاضر به جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتين فرستاد، از شاگرد خود در تيم ملی جوانان ايران به سال ۱۳۵۵ حمايت کرده بود.

کناره گيری پيروانی پس از مذاکره اميرحسين پيروانی، برادر و دستيار او در تيم ملی اميد با فريدون معينی، رييس کميته تيم‌های پايه در فدراسيون بود که عنوان شدن قرارداد شش ماهه و با کاهش رقم قرارداد قبلی، از سوی سرمربی تيم المپيک يک توهين تلقی شد و با قاطعيت اعلام کناره گيری کرد.

تيم ملی اميد (زير ۲۳ سال) مهيای بازی‌های آسيايی ۲۰۱۰ گوانژوی چين و مقدماتی بازی‌های المپيک ۲۰۱۲ لندن می شود. ايران از سال ۱۹۸۰ تا کنون، از راهيابی به فوتبال بازيهای المپيک ناکام مانده است.

نگرش رييس، قطبی و کاپيتان نکونام از نگاه خبرگزاری فرانسه

پس از قرعه کشی جام فوتبال ۲۰۱۱ ملت‌های آسيا و شناخت حريفان تيم ملی ايران در گام نخست گروهی، خبرگزاری فرانسه با بازتاب ديدگاه‌های افشين قطبی، سرمربی تيم ملی، علی کفاشيان، رييس فدراسيون و جواد نکونام، کاپيتان تيم ملی پرداخته و تفاوت‌های آن را يادآور شده است.

به نوشته اين خبرگزاری افشين قطبی، سرمربی تيم ملی فوتبال ايران پس از قرعه کشی مرحله پايانی جام ملت‌های اسيا و همگروهی ايران با تيم مدافع عنوان قهرمانی و همسايه‌اش عراق راهيابی به دور دوم اين رقابت‌ها را هدف قرار داده است.

او با اشاره به همگروهی ايران در قرعه کشی انجام شده در دوحه قطر، کشور ميزبان و همگروهی عراق با همسايه شرقی‌اش ايران که قدرت برتر آسيا در دهه ۶۰ و ۷۰ ميلادی در فوتبال قاره و همچنين کره شمالی و امارات، نوشته است: ايران، که اکنون در رده بندی فيفا در پشت سر استراليا، کره جنوبی و عربستان سعودی رده ۶۳ جهانی را دارد، در سال‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ سه بار پياپی قهرمان شده و در سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲ ميزبان اين رقابت‌های بالاترين در سطح ملی قاره آسيا شده است.

خبرگزاری فرانسه از زبان افشين قطبی، مربی ايرانی - آمريکايی عنوان کرده است: «اين روزها هيچ تيم آسانی در فوتبال وجود ندارد و از اين رو ما بهترين نمايش خود را ارائه خواهيم داد. تيم‌های آسيايی پيشرفت کرده‌اند و هيچ کس نمی‌تواند بگويد که اين تيم و يا آن تيم هدف‌های آسانی هستند. اما من از قرعه کشی و تيم‌های گروهمان راضی هستم. ما برای راه يافتن به دور بعدی (حذفی يک‌چهارم پايانی) بيشترين تلاش خود را خواهيم کرد. من نمی‌توانم در مورد اين که ممکن است چه مقامی بدست آوريم چيزی بگويم اما قول می‌دهم بهترين بازی خودمان را ارائه خواهيم کرد.»

ايران در سخت‌ترين گروه است؟

خوشبينی قطبی بازتابی متفاوت از سوی علی کفاشيان، رييس فدراسيون فوتبال ايران داشت، هرچند او هم اعتراف کرد که راه آسانی در پيش نيست. او گفت: «اگر ما بخواهيم نام خود را در آسيا حفظ کنيم و برای جام جهانی برنامه داشته باشيم، نبايد هيچ تيمی را برای شکست دادن مشکل تلقی کنيم. ما بايد به اندازه کافی قوی باشيم تا هر تيم آسيايی را شکست دهيم. اين توانايی در تيم ملی وجود دارد.»

کفاشيان می‌افزايد: «ما تيم ملی کره شمالی را می‌شناسيم و در برابر اين تيم پيشينه پيروزی‌های خوبی داريم. ما امارات را هم می‌شناسيم و به تاکتيک بازی آنان آگاهی داريم. عراق يک تيم پرقدرت است.»

کفاشيان می‌افزايد که فدراسيون فوتبال ايران قصد دارد که مسابقه‌های دوستانه‌ای با حريفان پرقدرتی مانند ژاپن و کره جنوبی برنامه‌ريزی کند تا تيم ملی شکل مطلوبی پيدا کند.

با اين حال خبرگزاری فرانسه جواد نکونام، کاپيتان تيم ملی را که برای تيم اوساسونای اسپانيا بازی می‌کند، محتاط‌تر می‌داند و از زبان او می‌نويسد: «من نگفته بودم که ما از فوتبال کره شمالی می‌ترسيم. معنی حرف من اين بود که من از روش بازی فوتبال آنان خوشم نمی‌آيد. گروه چهارم سخت‌ترين گروه مرحله اول است.»

رقابت‌های قهرمانی جام ملت‌های آسيا در ورزشگاه ۵۰۰۰۰ خليفه گشايش می‌يابد و به جای ماه ژوييه، در ماه ژانويه انجام می‌شود تا از گرمای سوزان تابستانی در پايتخت قطر دوری شود. در اين پيکارها که از هفتم ژانويه آغاز می‌شود و تا بيست و نهم ژانويه ادامه می‌يابد، پنج ورزشگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت – ورزشگاه خليفه، ورزشگاه السد، ورزشگاه الغرافه، ورزشگاه الريان و ورزشگاه اسپورت کلوب قطر.
برنامه مسابقه های تيم ملی ايران در مرحله گروهی (گروه د) به ترتيب زير است:

روز اول: ۱۱ ژانويه (۲۱ دی)
عراق - ايران
کره شمالی - امارات
روز دوم: ۱۵ ژانويه (۲۵ دی)
ايران - کره شمالی
امارات - عراق
روز سوم: ۱۹ ژانويه (۲۹ دی)
عراق - کره شمالی
امارات - ايران
XS
SM
MD
LG