لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

منابع نزدیک به حماس، آسیب دیدن عضو ارشد این گروه در حملات اسرائیل را تأیید کردند


مروان عیسی در تصویری آرشیوی در کنار سایر رهبران حماس
مروان عیسی در تصویری آرشیوی در کنار سایر رهبران حماس

منابع فلسطینی به روزنامه الشرق الاوسط گفته‌اند که مروان عیسی، مهره شماره سوم در کادر رهبری داخلی گروه افراطی حماس، در حملات اخیر اسرائیل در غزه «شدیداً زخمی شده» اما سرنوشت او معلوم نیست.

حماس در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپاست، و در چند ماهی که از حمله زمینی اسرائیل به غزه و حملات منتسب به این کشور به لبنان و سوریه می‌گذرد، چندین عضو ارشد آن کشته شده‌اند. این حملات در پاسخ به حمله اعضای مرگبار حماس به خاک اسرائیل در نیمه مهرماه امسال بود.

گزارش الشرق الاوسط در روز یکشنبه ۲۷ اسفند با استناد به منابع فلسطینی نخستین اظهارنظر مقامات نزدیک به حماس در باره سرنوشت مروان عیسی است.

همزمان شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داد این ظاهراً نخستین بار است «منابع فلسطینی آگاه در غزه» «اذعان» کرده‌اند که مروان عیسی در محلی بوده که بمباران‌های اسرائیلی دو هفته پیش آن را هدف قرار داده بود.

در آن حملات سنگین هوایی اسرائیلی در منطقه نصیرات در مرکز غزه، ده‌ها تن کشته و ساختمان‌های زیادی ویران شد.

به نوشته تایمز اسرائیل، مقامات ارشد امنیتی اسرائیل در نشست روز جمعه کابینه جنگ این کشور به وزیران گفتند تمامی شواهد نشان می‌دهد مروان عیسی در حملات اخیر اسرائیل کشته شده است.

نخست‌وزیر اسرائیل در نشست روز جمعه کابینه جنگ ارزیابی مقامات امنیتی در مورد مرگ احتمالی مروان عیسی را به عنوان «یک دستاورد بزرگ برای اسرائیل» مورد ستایش قرار داده بود.

با این حال، ارتش اسرائیل جمعه گفته بود که مرگ عیسی هنوز به طور قطعی تأیید نشده است.

بتسال‌ئل اسموتریچ، یک وزیر ارشد دولت اسرائیل، روز یکشنبه ۲۷ اسفند در گفت‎‌وگو با رادیوی ارتش اسرائیل گفت حاضر به اظهارنظر در باره سرنوشت قطعی مروان عیسی نیست.

گروه حماس از تأیید یا رد گزارش‌های منتشره در رسانه‌های اسرائیل و منطقه خودداری کرده است.

مروان عیسی معاون محمد ضیف فرمانده گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس بود. احمد الجعبری که پیشتر این مقام حماس را در دست داشت و عامل ربودن سرباز اسرائیلی گیلعاد شالیط بود، سال‌ها پیش در عملیات هدفمند منتسب به اسرائیل در غزه کشته شد.

مقامات اسرائیل گفته‌اند مروان عیسی همراه با محمد ضیف و یحیی سنوار «طراح» کشتار مردم اسرائیل در حمله ناگهانی روز ۱۵ مهر به خاک اسرائیل بود. آن حمله به جنگی کشیده شد که اکنون ششمین ماه خود را می‌گذراند؛ بیش از ۳۱ هزار فلسطینی را کشته و غزه را ویران کرده است.

رسانه‌های اسرائیل روز جمعه از دستیابی ارتش به اسنادی در غزه که حاکی از نقش مروان عیسی در طراحی حمله روز ۱۵ مهر بود، خبر دادند.

بنیامین نتانیاهو هفته گذشته در یک ویدیو مسئولیت کشتن صالح العاروری، مهره شماره چهارم در کادر رهبری حماس را به طور تلویحی تأیید کرد. صالح العاروری دو ماه و نیم پیش در محله تحت سلطه حزب‌الله لبنان در ضاحیه در جنوب بیروت کشته شد.

آقای نتانیاهو گفت بقیه رهبران دیگر حماس نیز «مرده‌های متحرک» هستند و «به زودی نوبت مهره‌های شماره سه، دو و یک هم خواهد رسید».

نخست‌وزیر اسرائیل سه ماه پیش در برابر دوربین‌ها تأیید کرد که او به نهادهای کشورش فرمان داده سران حماس را در هرجایی که هستند، از بین ببرند. از حدود ۶۰ تن فرماندهان و رهبران ارشد حماس تا حال ظاهراً حدود ۲۰ تن کشته شده‌اند.

رئیس‌جمهور ترکیه به اسرائیل هشدار داده از ترور سران حماس در خاک این کشور خودداری کند.

رسانه‌های اسرائیل نیز گزارش داده‌اند نظر به میانجی‌گری قطر در مذاکرات غیر مستقیم اسرائیل و گروه حماس برای آزادی اسرائیلی‌هایی که هنوز گروگان حماس هستند، اسرائیل به قطر «تعهد» داده فعلا با سران حماس در خاک قطر کاری نداشته باشد.

ارزیابی شده که عملیات هدفمند اسرائیل برای از بین بردن فعالان و رهبران گروه‌هایی که علیه اسرائیل فعالیت می‌کنند، چه در اراضی فلسطینی و چه در سایر نقاط جهان، سابقه‌ای به درازای موجودیت کشور اسرائیل دارد.

XS
SM
MD
LG