لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

دور تازه درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها چگونه آغاز شد؟


دود و آتش ناشی از حمله هوایی اسرائیل به غزه در عصر روز شنبه
دود و آتش ناشی از حمله هوایی اسرائیل به غزه در عصر روز شنبه

بامداد شنبه ۱۵ مهر گروه فلسطینی حماس که کنترل باریکه غزه را بر عهده دارد، هزاران راکت به سمت شهرها و شهرک‌های اسرائیل پرتاب کرد. صدای انفجار و پس از آن آژیرهای خطر در شماری از شهرها از جمله اشکلون (عسقلان) و تل‌آویو شنیده شد.

این حمله غافلگیر کننده با اقدام بی‌سابقه جنگجویان حماس و جهاد اسلامی در تخریب حصار غزه و ورود به شهرک‌های اسرائیلی از راه زمین و دریا همراه شد. ده‌ها جنجگوی گروه حماس با موتور سیلکلت و قایق وارد شهرهای اسرائیلی نزدیک به غزه شدند.

منابع امدادی و درمانی در اسرائیل می‌گویند این حملات به کشته شدن دستکم ۱۰۰ اسرائیلی و زخمی شدن صد‌ها تن دیگر انجامیده است. گروه‌های فلسطینی حماس و جهاد می‌گویند در این عملیات که آن را «طوفان اقصی» نامیدند،‌ توانستند ده‌ها اسرائیلی از جمله تعدادی سرباز را به گروگان بگیرند.

محمد الضیف، فرمانده گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی گروه حماس، در آغاز حملات گروه تحت رهبری‌اش علیه اسرائیل گفت که این حملات در واکنش به «جنایت‌های اسرائیل در حق مقدسات و زندانیان فلسطینی‌» صورت می‌گیرد.

گردان جبع وابسته به گروه جهاد اسلامی هم گفت که نیروهایش به سمت محل حضور نیروهای اسرائيلی در شهرک حومش واقع در جنوب اسرائیل آتش گشودند.

فراخوان‌هایی هم برای تظاهرات فلسطینی‌ها در شهر رام‌الله واقع در کرانه باختری رود اردن برای اعلام همبستگی با جنجگجویان فلسطینی داده شد. برخی مناطق فلسطینی‌ها هم شاهد برگزاری جشن و شادی و پخش شیرینی بود.

ویدئویی هم منتشر شد که سران گروه حماس از جمله اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این گروه را نشان می‌دهد که در حال مشاهده گزارش‌های تحولات از تلویزیون هستند و پس از آن می‌‌گویند، «برای این پیروزی سجده شکر می‌کنیم» و به صورت گروهی سجده می‌‌کنند.

اسماعیل هنیه در واکنش به بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: «مقاومت فلسطینی حماسه‌ای قهرمانه‌ را پیش می‌برد که عنوان آن مسجد الاقصی و مقدسات است».

این بیانیه ادامه داد: «دلیل اصلی آن‌چه ری می‌دهد تجاوزهای جنایتکارانه اسرائيل به مسجد الاقصی است که در روزهای اخیر به اوج خود رسید».

او در بیانیه‌اش، ادای نماز شماری از یهودیان در مسجد الاقصی را زمینه‌چینی برای اعمال حاکمیت اسرائیل بر این مسجد دانست و افزود:‌ «اطلاعاتی در اختیار داشتیم که تأکید می‌کند اسرائیل به دنبال در درست گرفتن کنترل مسجد الاقصی است».

رئیس دفتر سیاسی حماس افزود:‌ «جنگ شرف و مقامت، و دفاع از مقدسات و اقصی را با نام طوفان اقصی پیش می‌بریم. این طوفان از غزه آغاز شد و کرانه باختری و هرجایی که مردم ما حضور دارند را در بر خواهد گرفت».

واکنش اسرائيل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در پیامی ویدئویی اعلام کرد که «اسرائیل در وضعیت جنگ قرار دارد و آن‌چه روی داد تنها یک عملیات نظامی نبود».

او ادامه داد: «حماس صبح امروز حمله‌ای غافلگیرکننده آغاز کرد و علیه کشور اسرائیل و شهروندانش وارد جنگ شد». نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرد دستور پاکسازی شهرک‌های اسرائیلی را از کسانی که «تروریست» نامید، صادر کرده است.

آقای نتانیاهو همچنین دستور فراخوان نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل را صادر کرد و هشدار داد:‌ «دشمن بهایی بی‌سابقه خواهد پرداخت».

رسانه‌های اسرائیلی نیز از وقوع درگیری‌های مسلحانه میان جنگجویان فلسیطینی و نیروهای اسرائیلی در مناطق محیط به باریکه غزه خبر دادند. بنا بر اعلام وزارت بهداشت فلسطینی تا ساعت‌های اولیه شب‌شنبه دستکم ۲۰۰ فلسطینی کشته و بیش از ۱۶۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

ارتش با اعلام آغاز عملیات «شمشیرهای آهنی» علیه جنگجویان فلسطینی، گفته است که نیروهایش با جنگجویان فلسطینی در مناطق پیرامونی باریکه غزه درگیر شده‌اند.

یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، هم در پیامی ویدئویی به ارزیابی اوضاع پرداخت و گفت:‌ «حماس صبح امروز با حمله به اسرائیل اشتباه بزرگی مرتکب شد». او با بیان اینکه سربازان ارتش اسرائیل در تمام نقاط نقوذ علیه «دشمن» در حال جنگ هستند، تأکید کرد: «اسرائیل پیروز خواهد شد».

با توجه به شرایط موجود انتظار می‌رود که این دور از درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها به درازا بکشد؛ اما میزان گستردگی‌اش به مداخله دیگر گروه‌ها و اقدام میانجی‌های احتمالی بستگی دارد.

XS
SM
MD
LG