لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۴

بانک مرکزی ایران: اتهامات دولت بحرین فرمایشی و سیاسی است


یک مدیر بانک مرکزی ایران گفته است محکومیت و جریمه بانک‌های ایران در بحرین «فرمایشی و سیاسی» است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مرتضی اعتباری، مدیر اداره بررسی‌های حقوقی بانک مرکزی، می‌گوید تاکنون دولت بحرین «حق دفاع و پاسخگویی» به اتهام‌های طرح شده علیه بانک‌های ایران را نداده و آرای احتمالی «فاقد اعتبار و وجاهت قضایی» است.

او با تاکید بر این که بانک‌های ایرانی «ابلاغ قانونی» درباره اتهامات هم دریافت نکرده‌اند،‌ گفته است این آرا بر اساس «پرونده‌های ساختگی» صادر شده است.

بحرین می‌گوید بررسی‌های نهادهای نظارت بر فعالیت‌های بانکی این کشور نشان می‌دهد بانک مرکزی و دیگر بانک‌های جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک المستقبل (فیوچر بانک) مستقر در بحرین طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ حدود هفت میلیارد دلار پولشویی کرده‌اند.

بانک المستقبل (فیوچر بانک) که در سال ۱۳۸۳ با سرمایه‌گذاری مشترک بانک ملی و صادرات ایران و همچنین یک بانک بحرینی آغاز به کار کرد.

دادگاه عالی کیفری این کشور در هفت پرونده پولشویی، بانک‌های ایرانی، از جمله بانک مرکزی و چند مقام بانکی المستقبل را که متهم به پولشویی هستند، حدود ۱۳۰ میلیون دلار جریمه و ۱۷۳ میلیون دلار را نیز توقیف کرده است.

بحرین می‌گوید بانک المستقبل با پنهان‌کاری، جعل اسناد و عدم اطلاع‌رسانی درست از مقصد نقل و انتقالات مالی و با استفاده غیرقانونی از امکانات بین‌المللی برای ارتباطات مالی بین بانکی، از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ حداقل ۴۵۰۰ مورد عملیات بانکی انجام داده است.

در رابطه با اتهامات بانک المستقبل، دادگاه‌های بحرین تاکنون رای به پرداخت ۷۸۵ میلیون دلار جریمه توسط بانک‌های ایرانی و اشخاص دخیل در پولشویی‌ها داده‌اند.

فروردین امسال در یک پرونده دیگر، دادستانی بحرین اعلام کرد که این بانک به خاطر «پول‌شویی برای نهادهای داخلی ایران و انجام معاملات مربوط به نهادهای تحت تحریم ایران» جریمه شده است.

به گفته مقام‌های بحرینی، این جریمه مربوط به پنج پرونده پول‌شویی بود و سه مقام بانک المستقبل را به پنج سال زندان و پرداخت ۱۰۰ هزار دینار بحرین جریمه محکوم شدند.

دادگاه همچنین حکم به پرداخت همین میزان جریمه توسط بانک و مصادره پول‌های مرتبط با این پرونده‌ها داد.

دولت ایران همواره به صدور چنین احکامیمعترض بوده ولی این اعتراض‌ها در روند برخورد با بانک الستقبل تاثیری نگذاشته است.

روابط ایران و بحرین در سال‌های اخیر دچار تنش‌های سیاسی زیادی شده است، تا جایی که وزیر خارجه بحرین خطر جمهوری اسلامی ایران را به «اندازه داعش» توصیف کرد.

مقام‌های بحرینی همچنین بارها سپاه پاسداران را به سازماندهی گروه‌های تروریستی در این کشور متهم کرده‌اند؛ اتهامی که توسط حکومت ایران رد شده است.

بحرین که روابط دیپلماتیک خود را از دی ماه ۹۴ با ایران قطع کرده، همچنین مرتبا ایران را متهم کرده است که در امور داخلی کشورش مداخله کرده، از اعتراض شیعیان علیه خانواده سلطنتی حاکم بر این کشور حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG