لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۹

اکرم عفیف، ستارگان تیم ملی فوتبال ایران را از جام ملت‌های آسیا بیرون انداخت


ایران پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ توانست سه بار پیاپی فاتح جام ملت‌ها شود اما پس از آن رنگ فینال را ندید
ایران پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ توانست سه بار پیاپی فاتح جام ملت‌ها شود اما پس از آن رنگ فینال را ندید

تیم ملی فوتبال ایران در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا با نتیجه ۳-۲ مغلوب قطر شد تا از دور رقابت‌ها حذف شود.

قطر میزبان مسابقات و مدافع عنوان قهرمانی، روز شنبه در دیدار نهایی مقابل اردن قرار خواهد گرفت.

ایران پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ توانست سه بار پیاپی فاتح جام ملت‌ها شود اما پس از آن رنگ فینال را ندید. طلسمی که تا دوره بعدی بازی‌ها از نیم قرن خواهد گذشت.

در سومین دقیقه با سماجت طارمی، پرتاب اوت از گوشه راست زمین نصیب ایران شد. پرتاب بلند جهانبخش، ضربه پشت سر عزت‌الهی و دفع پریرا به آزمون رسید تا با ضربه قیچی، ایران را پیش بیندازد.

ایران در دقایق بعدی هم موقعیت‌هایی به دست آورد و در ۱۵ دقیقه آغازین تیم برتر بود اما اصرار به ارسال توپ‌های بلند و بازی فیزیکی، مطابق با مدل بازی قطر و برنامه‌های تین‌تین مارکز سرمربی این تیم بود و منجر به تغییر روند بازی شد.

پس از دفع حمله طارمی، فرار عفیف که در این بازی هر چه خواست کرد، با پاس او به جاسم جابر همراه شد. توپ به عزت‌الهی خورد و با توجه به خروج بیرانوند، در هفدهمین دقیقه به آسانی درون دروازه غلتید.

دیوید بکام و گابریل باتیستوتا در ورزشگاه الثمامه حضور داشتند و نظاره‌گر بازی پرگل نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا بودند.

پیش از گل اول قطر، داور کویتی خطای رخ داده روی طارمی را نگرفت. در مقررات سیستم بازبینی اگر خطای محاسبه نشده در ادامه منجر به گل شود، اتاق بازبینی می‌تواند داور را برای مرور صحنه‌ مربوطه دعوت کند اما این اتفاق صورت نگرفت.

در دقیقه ۴۳ با تداوم اشتباهات بازیکنان ایران، اکرم عفیف مرد برتر میدان با نفوذ و شوت زیبا، بار دیگر بیرانوند را تسلیم کرد تا ایران که خیلی زود به گل رسیده بود، نیمه نخست را بازنده به رختکن برود.

در دقیقه ۵۱ جهانبخش از روی نقطه پنالتی نتیجه را برابر کرد. اما عفیف که قلعه‌نویی برنامه‌ مشخصی برای مهارش نداشت، علاوه بر زمینه‌سازی در گل سوم توسط معز علی، در وقت‌های تلف شده باعث اخراج خلیل‌زاده شد.

در حالی که داور ۱۳ دقیقه وقت اضافه گرفته بود، باز هم دقایقی به وقت‌های تلف شده افزود و ایران ۱۰ نفره فشار آورد.

توپ جهانبخش در دقیقه ۱۰۴ به تیر دروازه خورد. لحظاتی بعد، در برگشت نیز محمدی دروازه خالی را نجات داد.

سرانجام داور کویتی در سوت خود دمید٬ اما جدال برخی بازیکنان دو تیم در کنار زمین ادامه یافت. طارمی هم با تماشاگران قطری درگیر شد.

علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، حسین کنعانی‌، رامین رضاییان، احسان حاج صفی، سعید عزت‌الهی، امید ابراهیمی، علیرضا جهانبخش، سامان قدوس، سردار آزمون و مهدی طارمی آغازگران ایران بودند.

میلاد محمدی و محمد محبی بین دو نیمه جای حاج‌صفی و ابراهیمی را گرفتند. مغانلو و اسدی در لحظات پایانی به زمین آمدند اما کاری از پیش نبردند.

مغانلو که پیش از ورود به زمین تسبیح می‌چرخاند، یک موقعیت ایده‌آل را با بی تجربگی از کف داد.

دیوید بکام و گابریل باتیستوتا در ورزشگاه الثمامه حضور داشتند و نظاره‌گر بازی پرگل نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا بودند.

XS
SM
MD
LG