لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

روند بازگشت اینترنت در ایران «کُند و پر نوسان است»


سایت «نت‌بلاکز» که وضعیت اینترنت را در جهان پیگیری می‌‌کند، روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان خبر داد که «بازگشت محدودی» از ارتباط اینترنتی در ایران مشاهده شده و برخی از کاربران آن‌لاین شده‌اند.

نت‌بلاکز می‌نویسد داده‌ها حاکی از ارتباط هشت درصدی ایرانیان به اینترنت است اما افزوده که «مشخص نیست که این بازگشت ادامه‌دار باشد».

این سایت به صورت لحظه لحظه روند بازگشت سطح دسترسی اینترنت ایران با دنیای خارج را اعلام می‌کند و آخرین مشاهدات نشان می‌دهد که این سطح از هشت درصد تا ۱۴ درصد در نوسان بوده است.

خبرگزاری ایسنا هم عصر پنجشنبه خبر داد که «اتصال اینترنت در استان هرمزگان برقرار و شبکه‌های پیام‌رسان خارجی نظیر واتس‌اپ و اینستاگرام در دسترس است».

این خبرگزاری نوشت که از ابتدای هفته جاری با تصویب شورای امنیت، «دسترسی به شبکه‌های پیام‌رسان خارجی قطع شده بود و وب‌سایت‌های داخلی از جمله سایت بانک‌ها و ادارات دولتی، خبرگزاری‌های داخلی و و ظاهراً تمامی وب‌سایت‌هایی که از سرورهای داخلی بهره می‌بردند، قابل دسترس بودند که از دقایقی قبل امکان دسترسی به شبکه‌های پیام‌رسان نیز در استان هرمزگان برقرار شد».​

خبرگزاری فارس هم گزارش داد که «شورای امنیت کشور به ریاست وزیر کشور دسترسی دوباره به اینترنت را برای برخی مناطق صادر کرده است و با توجه به گزارش‌های دریافتی، تاکنون قطعی اینترنت خطوط ثابت (ADSL) در استان‌های هرمزگان، کرمانشاه، اراک، مشهد، قم، تبریز، همدان، بوشهر و بخش‌هایی از تهران برطرف شده است».

این خبر تنها مربوط به خطوط ثابت خانگی می‌شود و شامل اینترنت به صورت وای‌فای نیست.

به گزارش خبرآنلاین، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، نیز روز پنج‌شنبه با اشاره به اینکه اختلالات اینترنت به‌زودی با تصمیم نهادهای امنیتی رفع می‌شود، گفت: «ترافیک داخلی در مدت اختلال در اینترنت از ۷۵۰ گیگابیت بر ثانیه تجاوز کرد».

از روز ۲۵ آبان که اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین به شهرهای مختلف ایران گسترش پیدا کرد مقامات جمهوری اسلامی شبکه اینترنت را قطع کردند.

سایت «نت‌بلاکز» بامداد پنجشنبه گزارش داده بود که ۱۰۰ ساعت از قطع اینترنت در ایران گذشته است. این سایت افزوده بود که سطح دسترسی اینترنت ایران با دنیای خارج حدود «پنج درصد» است.

گروهی از ایرانیان خارج از کشور روز پنجشنبه با ارسال نامه‌ای سرگشاده‌ به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، با اشاره به قطع اینترنت در ایران و عدم دسترسی شهروندان به اخبار و اطلاعات تأکید کردند که مقامات جمهوری اسلامی مستحق دسترسی به شبکه‌های اجتماعی دنیای آزاد نیستند.

آنها به این خاطر خواستار تحریم کامل صداوسیمای جمهوری اسلامی و تمامی رسانه‌های ماهواره‌ای آن شدند.

در این نامه، صداوسیما و زیرمجموعه‌های آن «ابزار تبلیغات و انتشار اطلاعات نادرست حکومتی» توصیف شده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا پارسال صداوسیمای جمهوری اسلامی را به دلیل پخش «اعترافات اجباری» تحریم کرد.

مقامات دولت آمریکا تا کنون واکنشی به این نامه سرگشاده نشان نداده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، روز پنج‌شنبه با اشاره به مراودات گسترده دانشگاه‌های ایران با جهان، گفت: «قطع شدن اینترنت مشکلات زیادی را برای دانشگاه‌ها ایجاد کرده که امیدواریم به زودی رفع شود.»

رئیس دانشگاه تهران همچنین از مذاکرات وزارت علوم برای وصل شدن اینترنت خبر داد، اما توضیحی درباره نتیجه این مذاکرات نداد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در روزهای اخیر جزئیات کیفیت هوای تهران که پیش از این روی سایت و اپلیکیشن شرکت کنترل کیفیت هوا قرار می‌گرفت نیز به‌روز‌رسانی نشد و اطلاعات دقیقی از وضعیت کیفیت هوای تهران طی روزهای اخیر وجود نداشت.

حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، روز پنج‌شنبه با بیان این‌که این شرکت بخشی از اطلاعات را از سایت‌ها و مدل‌های جهانی تأمین می‌کند، در این باره گفت: «اختلالات به وجود آمده در اینترنت کشور سبب شده است که به این اطلاعات جهانی دسترسی نداشته باشیم و در نتیجه نتوانیم پیش‌بینی آلودگی هوا برای روزهای آینده، جهش وزش باد و مقدار بارندگی را روی سایت خود بارگذاری کنیم».

سایت «نت‌بلاکز» برآورد کرده که قطعی اینترنت در ایران ظرف پنج روز گذشته بیش از ۳۰۶ میلیون دلار معادل سه هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان به کسب‌وکار در کشور ضربه زده است.

خبرگزاری مهر رقم خسارت تعطیلی فروش اینترنتی تا روز سه‌شنبه را ۹۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود. البته این خبرگزاری خسارت یاد شده را پیامد اعتراضات که از آن به «اغتشاش» یاد کرده، دانسته است.

در همین حال، علی کلاهی، عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به خسارت‌های قطعی اینترنت به خبرگزاری ایلنا گفته است: «در صادرات دچار مشکل شدیم و الان خبر نداریم که محموله‌های ما کجاست؟ وضعیت کشتی‌ها چگونه است؟ اگر امروز و فردا اینترنت وصل شود شاید بتوان تا حدودی خسارتی که به وجهه بین‌المللی وارد شده را جبران کرد اما اگر این وضعیت طولانی شود به طور حتم دیر خواهد شد».

XS
SM
MD
LG