لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

چرا منتقدان مصری از ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» در ایران استقبال کردند؟


پس از آن‌که رسانه‌ها در ایران، از ممنوعیت پخش سریال تلویزیونی مصری «حشاشین» در کشور به حکم مقام‌های رسمی خبر دادند، برخی منتقدان و مورخان هنری مصری، این تصمیم مقام‌های جهوری اسلامی را «بزرگترین تبلیغ» برای این سریال توصیف کردند.

سریال ۳۰ قسمتی حشاشین که ماه رمضان گذشته از شبکه مصری DMC پخش شد، به زندگی فرقهٔ حشاشین به رهبری حسن صباح از پیروان مذهب شیعه اسماعیلی پرداخته است؛ فرقه‌ای که به اجرای ترورهای سیاسی خونین شهرت دارد.

در این سریال که کارگردان مصری، پیتر میمی، آن را ساخته است، شماری از ستارگان سینمای مصر ایفای نقش کرده‌اند و نقش حسن صباح از آن کریم عبدالعزیز، سوپر استار مصری بود.

احمد سعدالدین، منتقد سینمایی مصری، به سایت خبری «خبرنی» گفت: «تصمیم ایران در برخورد با سریال «حشاشین» غیرمنتظره نبود، زیرا این سریال راه و روش اسماعیلی‌ها را برای جهان آشکار ساخت که مشهورترین روش اجرا شده در ایران است؛ سریالی در تضاد با سیاست‌های اعمال شده در ایران، از این رو منع پخش سریال از سوی مقام‌های ایرانی، عجیب نیست».

او با ابراز خشنودی از ترجمه سریال «حشاشین» به زبان‌های مختلف گفت: «حسن صباح نخستین بنیانگذار یک فرقه تندرو در اسلام است و او آن هنگام ساکن اصفهان بود، از این رو نظام حاکم بر ایران، سریال را علیه سیاست‌های خود می‌داند.»

طارق مرسی دیگر منتقد هنری، سریال «حشاشین» را «ضربه‌ای سخت بر همه گروه‌های تندرو و صاحبان اندیشه‌های تروریستی» از راه پرداختن به راه و روش حسن صباح بنیانگذار فرقه توصیف کرد.

او نیز گفت: «تصمیم برای منع پخش سریال در ایران، بزرگ‌ترین تبلیع برای سریال حشاشین است. ما در دوره‌ فضای باز هستیم. با انتشار خبر منع سریال، شمار زیادی از ایرانی‌ها به دنبال تماشای آن خواهند بود و کنجکاوی، نقش بزرگی در وسعت تماشای سریال خواهد داشت.»

از سویی، محمد شوقی، مورخ هنری، تصمیم برای منع سریال «حشاشین» را گواهی بر موفقیت بزرگ این سریال توصیف کرد زیرا به گفته او «بسیاری از حقایق درباره تأسیس این فرقه تندرو را فاش کرده و پرده از چهره حقیقی حسن صباح برداشته است؛ شخصیتی که بسیاری نمی‌دانند که او بنیانگذار نخستین گروه تروریستی و تندرو در تاریخ اسلام است.»

رسانه‌های دولتی ایران روز یکشنبه اعلام کردند که مسئولان در ایران، پخش سریال تلویزیونی مصری «حشاشین» در مورد حسن صباح را در شبکه نمایش خانگی ایران ممنوع کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، مهدی سیفی، مدیرکل نظارت سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، روز یکشنبه ۹ اردیبهشت گفت که «روایت این سریال از تاریخ اسلام، متضمن تحریف‌های فراوانی است که به نظر می‌رسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است».

او بدون ارائهٔ جزئیات بیشتر در مورد محتوای این سریال گفت که «بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال حشاشین، در رسانه‌های صوتی و تصویریِ فراگیر ایران مورد تأیید نیست».

مجموعه ۳۰ قسمتی «حشاشین» در مورد حسن صباح و گروه او است که به عنوان فرقه‌ای از شیعیان در قرن پنجم قمری از قلعه‌های کوهستانی در شمال و غرب ایران فعالیت می‌کردند و به سوءقصدهای سیاسی خشن مشهور بودند.

XS
SM
MD
LG