لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲

تانکرهای حامل سوخت ایران وارد لبنان شدند


رسانه‌های ایران و لبنان روز پنج‌شنبه ۲۵ شهریور از ورود تانکرهای حامل سوخت ایران از سوریه به لبنان، خبر داده‌اند.

خبرگزاری مهر گزارش داده که حدود ۷۰ تا ۸۰ کامیون حامل سوخت با طی مسیر ۲۳۰ کیلومتری، مازوت صادراتی ایران را از بندر بانیاس سوریه به خاک لبنان انتقال دادند. این تانکرها حامل ۲۹ میلیون لیتر گازوئیل هستند.

سید حسن نصرالله، رهبر جنبش مسلحانه حزب‌الله ماه گذشته خبر داده بود که او امکان خرید سوخت از ایران را به منظور جبران کمبود سوخت در لبنان فراهم آورده است، کشوری که حامی اصلی حزب الله لبنان به شمار می‌آید.

پیش از این ریمون غجر، کفیل وزارت انرژی لبنان، گفته بود که دولت هیچ اطلاعی از پهلو گرفتن محموله سوخت ایران ندارد و کسی هم درخواستی برای دریافت مجوز در این زمینه ارائه نکرده است.

زندگی روزانه در لبنان به خاطر کمبود سوخت تقریبا فلج شده است، چرا که این کشور دلار کافی برای خرید سوخت ندارد. مقامات حزب الله می‌گویند که بهای این محموله سوخت ایران نیز با پوند لبنان پرداخت می‌شود.

شرکت دولتی انرژی در لبنان تنها برای تولید حداقلی برق ظرفیت دارد و از این رو تقریبا تمام مغازه‌ها و خانه‌ها وابسته به ژنراتورهای کوچک و خصوصی هستند که با گازوئیل و بنزین کار می‌کنند.

بحران اقتصادی از سال ۲۰۱۹ به این سو منجر به کاهش ارزش شدید پوند لبنان تا ۹۰ درصد شده. بهای مواد غذایی نیز تا ۵۵۰ درصد افزایش یافته و در مجموع سه چهارم جمعیت کشور به ورطه فقر غلطیده‌اند.

مخالفان حزب الله در لبنان می‌گویند که خرید سوخت از ایران، این کشور را که هم‌اکنون نیز دچار سختی‌های بسیار است در معرض خطر تحریم‌ها قرار می‌دهد، خاصه با توجه به این که واشینگتن حزب الله را در فهرست گروه‌های تروریستی گذاشته است.

سزار معلوف، یک نماینده پارلمان لبنان اما گفته است که «متحدان غربی و عربی لبنان به این کشور پشت کردند. در شرایطی که متحدان بیروت به آن خیانت کردند، ما چرا نباید کمک‌های ایران را بپذیریم؟»

چهار سناتور آمریکایی هفته گذشته هشدار دادند که واردات نفت از ایران برای لبنان می‌تواند «پیامدهای شدیدی به همراه داشته باشد.»

سناتور ریچارد بلومنتال، نماینده ایالت کانکتیکت، گروه حزب الله را یک «سازمان تروریستی» و « سرطانی بدخیم» توصیف کرده و افزوده بود که اخبار بسیار «نگران کننده در مورد نفوذ بدخواهانه ایران به ویژه در تامین سوخت» شنیده است.

سناتور دموکرات ریچارد بلومنتال اضافه کرد هیچ دلیلی برای وابستگی لبنان به ایران وجود ندارد زیرا منابع دیگری برای تامین سوخت وجود دارند، بدون این که عواقب زیانبار ناشی از اتکا به نفت ایران را به همراه داشته باشند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌ مهر و رادیو فردا؛ ف.ق/ س.ن
XS
SM
MD
LG