لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

«دختر دوم خیابان انقلاب»: خلاف قانونی عمل کردم که قبولش ندارم


نرگس حسینی، معروف به «دختر دوم خیابان انقلاب»، در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه، ۲۳ بهمن‌، از وی منتشر شد با تاکید بر اینکه از کار خود «پشیمان» نیست، گفت: «خلاف قانونی عمل کرده‌ام که قبولش ندارم».

اوایل دی‌ماه گذشته، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد از زن جوان بی‌حجابی که در خیابان انقلاب تهران بر یک بلندی روسری سفید خود را تکان می‌دهد.

این عمل زن جوان بلافاصله به اعتراض به «حجاب اجباری» تعبیر شد و خود او که هنوز از نام و نشانش اطلاع دقیق و موثقی در دست نیست، «دختر خیابان انقلاب» نام گرفت.

چندی بعد، دختر جوانی روی همان بلندی رفت و روسری خود را به چوبی آویزان کرد و آن را تکان داد. او که «نرگس حسینی» معرفی شده است، «دختر دوم خیابان انقلاب» لقب گرفت.

کمپین حقوق بشر در ایران روز دوشنبه در حساب توییتری خود به نقل از نسرین ستوده، وکیل خانم حسینی، خبر داد که این زندانی زندان قرچک ورامین از پرداخت وثیقه ۶۰ میلیون تومانی خودداری کرده است.

در این توییت به نقل از نرگس حسینی، اهل راوند کاشان، آمده است: «جرمی نکرده‌ام که چنین وثیقه‌ای برایم تعیین شود».

نسرین ستوده، وکیل و مدافع ایرانی حقوق بشر، روز دهم بهمن‌ در گفت‌وگو با رادیو فردا اعلام کرده بود که برای نرگس حسینی، پس از بازداشت «قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی» صادر شده است.

در این میان، نرگس حسینی در مصاحبه با وب‌سایت خبری «امتدادنیوز»، نزدیک به اصلاح‌طلبان ایران، با پافشاری بر موضع خود تاکید کرد که خود را به جنبش سبز ایران «وابسته» می‌داند، جنبشی که «عاری از خشونت بود».

خانم حسینی افزود که عمدا روز دوشنبه را برای بر سر چوب زدن روسری خود انتخاب کرد تا «کاملا از حرکت خانم [مسیح] علی‌نژاد جدا باشم».

اشاره او به حرکت اعتراضی موسوم به «چهارشنبه‌های سفید» به ابتکار مسیح علی‌نژاد، فعال سیاسی خارج از ایران، است که نظر بسیاری از زنان ایرانی را به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی به خود جلب کرده است.

خانم حسینی که خود را دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه رشت معرفی کرده، افزود در جریان کارزار انتخاباتی سال ۸۸ که به ماه‌ها اعتراض و تولد جنبش سبز ایران انجامید «در ستاد مهندس موسوی در کاشان فعال بودم».

خانم حسینی گفته که قاضی در دادگاه به او گفته است که زن جوانی که به «دختر اول خیابان انقلاب» معروف شد «دیوانه بوده» است.

از «دختر خیابان انقلاب» که به عنوان اولین نفر روسری خود را بر سر چوب کرد تنها یک نام در فضای مجازی دهان به دهان می‌شود: «ویدا موحد»، و خانم حسینی نیز از او با همین نام یاد می‌کند.

به گفته نرگس حسینی، حتی نماینده دادستانی پرونده ویدا موحد را برای او آورده تا به چشم خود ببیند که «این خانم دیوانه است».

خانم حسینی افزود که ضمن اعتراض به آوردن پرونده ویدا موحد، گفته بود حرکت خانم موحد، «چه دیوانه و چه عاقل، برای من یک حرکت زیبا و سمبلیک بود و از نظر من نباید خاموش می‌شد».

او در ادامه تاکید کرد که «نه با حکومت مشکل دارم، نه با نظام»، اما «می‌خواهم اگر قرار است چادر یا روسری سر کنم به انتخاب خودم باشد».

بر اساس تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد».

بر اساس مصاحبه وب‌سایت امتدادنیوز و منابع خبری/اف.دو/ب.ک
XS
SM
MD
LG