لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

گزارشگران بدون مرز: ترکیه، چین، سوریه و ایران بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران


نشان «خبرنگاران بدون مرز»
نشان «خبرنگاران بدون مرز»

سازمان «گزارشگران بدون مرز» می‌گوید در سال رو به پایان میلادی ترکیه و چین در صدر کشورهایی قرار گرفته‌اند که بیشترین شمار روزنامه‌نگاران زندانی را در خود جای می‌دهند. پس از این دو کشور نیز سوریه، ایران و ویتنام قرار دارند.

«گزارشگران بدون مرز» ۲۸ آذر ماه می‌گوید در سال ۲۰۱۷ میلادی ترکیه با ۴۳ زندانی، بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان است. در میان افراد در بند، ۴۲ نفر خبرنگار و یک نفر از کارکنان سازمان‌های خبری‌ست.

به گفته «گزارشگران بدون مرز» انتقاد از دولت، کار کردن در رسانه‌هایی که آنکارا به آن‌ها «مظنون» است، تماس با منابع خبری «حساس» و یا حتی استفاده از شبکه‌های پیام‌رسانی کدگذاری‌شده، همگی می‌تواند با اتهام‌های «تروریستی» همراه و به زندانی‌شدن روزنامه‌نگاران بیانجامد.

چین، دیگر زندان بزرگ روزنامه‌نگاران جهان است که به گفته «گزارشگران بدون مرز»، در صورتی که بلاگرهای دربند نیز در نظر گرفته شوند، در صدر فهرست می‌نشیند.

سوریه با ۲۴، ایران با ۲۳ و ویتنام با ۱۹ زندانی، در میان پنج زندان بزرگ روزنامه‌نگاران جهان قرار دارند.

این سازمان فرادولتی می‌گوید وضعیت آزادی بیان، مطبوعات و رسانه‌ها در ایران، در سال ۲۰۱۷، نسبت به سال ۲۰۱۶، کمی بهتر شده‌است. از این منظر ایران در رتبه ۱۶۵ از میان ۱۸۰ کشور جهان قرار گرفته‌است.

بدترین کشور از نظر آزادی بیان کره شمالی‌ست.

وضعیت ایران کمی بهتر از کشورهایی مانند ازبکستان، عربستان سعودی، سومالی یا یمن، ارزیابی شده‌است. هرچند در مقایسه با این چند کشور، شمار بیشتری از روزنامه‌نگاران در ایران در بند هستند.

این نهاد مدافع حقوق گزارشگران و کارکنان رسانه‌ها، می‌گوید در سال ۲۰۱۷، دست‌کم ۶۵ روزنامه‌نگار و دست‌اندرکار رسانه در سراسر جهان جان خود را از دست داده‌اند؛ ۵۰ تن از آن‌ها خبرنگار حرفه‌ای بودند. این کم‌ترین شمار روزنامه‌نگاران کشته‌شده در ۱۴ سال اخیر است که البته به احتمال زیاد ناشی از صرف‌نظر گزارشگران از سفر به مناطق پرخطر است.

سوریه همچنان مرگبارترین محل خدمت گزارشگران است و ۱۲ نفر از آن‌ها تنها در این کشور کشته شده‌اند. در رتبه بعدی مکزیک قرار دارد؛ جایی که محل جان‌باختن ۱۱ روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۷ بود.

چهارشنبه گذشته نیز، کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در گزارشی گفته بود شمار روزنامه‌نگاران زندانی در سراسر دنیا به رکورد تازه‌ای در سال جاری میلادی رسیده است. در گزارش این نهاد نیز ترکیه در صدر قرار داشت.

کمیته حمایت از روزنامه نگاران با ابراز نگرانی از افزایش سالیانه تعداد روزنامه نگاران بازداشتی، این اتفاق را «شکست غم‌انگیز جامعه جهانی در مقابله با بحران جهانی آزادی رسانه‌ها» توصیف کرده‌است.

XS
SM
MD
LG