لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری: ایران به اصلاحات بنیادین نیاز دارد


کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری با اشاره به تجمع‌ها و تظاهرات در شهرهای ایران اعلام کرد: این موضوع نشان می‌دهد که ایران به اصلاحات بنیادین نیاز دارد.

به نوشته وب‌سایت کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری، «‌سرکوب تظاهرات در ایران همراه با کشته شدن غم‌انگیز بیش از ۲۰ تن و بازداشت صدها تن باعث نخواهد شد که «نارضایتی اجتماعی و اقتصادی» در سراسر ایران برطرف نخواهد شد.

این اتحادیه بین‌المللی کارگری با اشاره به «خشم جوانان از درصد بالای بیکاری در ایران، تورم و کاهش مداوم درآمد واقعی» نوشت که نقش ایران در درگیری‌های نظامی در خارج از کشور نیز به این موضوعات دامن می‌زند و این در شرایطی است که اقتصاد داخلی در حال سقوط است.

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری همچنین با اشاره به اینکه تولید ناخالص داخلی ایران پس از اجرای برجام به میزان اندکی افزایش داشته است،‌ افزود که سطح زندگی میلیون‌ها ایرانی رشد نداشته است.

به گفته این اتحادیه بین‌المللی کارگری، نفوذ گسترده اجتماعی و اقتصادی سپاه پاسداران و نهادهای مذهبی موانع عمده انجام اصلاحات در ایران به شمار می‌روند.

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری در ادامه با اعلام اینکه دستمزدهای معوقه کارگران در ایران، یکی از دلایل اعتراض‌های آنان است و به پرداخت نشدن چهار ماه دستمزد کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در پی خصوصی‌سازی این واحد اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، ‌کارگران فعال در سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه تحت سرکوب شدید قرار دارند.

این اتحادیه بین‌المللی کارگری همچنین اشاره کرد که شماری از فعالان کارگری مانند رضا شهابی زندانی هستند و فعالان دیگری مانند ابراهیم مددی و داوود رضوی به زندان محکوم شده‌اند.

پیشاز این نیز برخوردهای امنیتی و قضایی با کارگران و فعالان کارگری در ایران مورد انتقاد اتحادیه‌های بین‌المللی کارگری و سندیکاهای شماری از کشورهای جهان و همچنین سازمان‌های جهانی حقوق بشری قرار داشته است. با این همه، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره از «تعامل» خود با تشکل‌های کارگری سخن گفته‌اند.

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری در این مورد افزود که ایران در رده‌ای قرار دارد که هیچ ضمانتی برای کارگران به منظور دستیابی به حق و حقوق‌شان وجود ندارد.

شارون بارو، دبیرکل این اتحادیه بین‌المللی کارگری، گفت که «اصلاحات دموکراتیک، از جمله برابری جنسیتی و احترام به آزادی بیان و تشکل‌یابی، تنها مبنای دستیابی به عدالت اجتماعی واقعی هستند.

به گفته خانم بارو، «برچیده شدن حاکمیت نظامیان بر اقتصاد و قدرت روحانیون اصولگرا بر زندگی روزمره مردم،‌ برای دستیابی به چشم‌انداز رفاه مشترک و امنیت اقتصادی بسیار مهم است».

دبیرکل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری در عین حال گفت: مردم ایران به شدت به سرمایه‌گذاری در شغل و درآمد مناسب نیاز دارند.

با استفاده از وب‌سایت کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری؛ ب.ک./م.ا.
XS
SM
MD
LG