لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

گزارش‌هایی از «ادامه اعتصاب کامیونداران» در شهرهای بزرگ ایران


نمایی از اعتصاب کامیونداران در خرداد سال جاری
نمایی از اعتصاب کامیونداران در خرداد سال جاری

خبرگزاری ایلنا همزمان با انتشار گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی در مورد دومین روز اعتصاب کامیونداران در چند شهر ایران در روز سه‌شنبه دوم مرداد، ‌نوشت که کامیونداران به نشانه اعتراض از حمل بار خودداری می‌ورزند و در پایانه‌های شهرهای بزرگ کشور دست از کار کشیده‌اند.

این خبر اما ساعاتی بعد از خروجی این خبرگزاری حذف شد.

بر اساس این گزارش، شاهراه‌های اصلی ایران روز سه‌شنبه با کمترین میزان تردد کامیون‌ها مواجه هستند.

به نوشته ایلنا، کامیونداران در اعتراض مسالمت‌آمیزشان کامیون‌های خود را کنار جاده‌ها متوقف کرده و از سایر همکاران خود هم خواستند که به آنها بپیوندند.

گزارش شبکه‌های اجتماعی نیز حاکی از ادامه اعتصاب کامیونداران در چند شهر ایران است.

به گزارش این شبکه‌ها، شماری از رانندگان در مشهد، بندرعباس، سبزوار، زاهدان و پایانه‌های بار در یزد و پایانه بار امیرکبیر اصفهان روز سه‌شنبه دست از کار کشیدند.

در همین ارتباط، ‌کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارش داد که کامیونداران روز سه‌شنبه در فرخ‌شهر، در استان چهارمحال و بختیاری، مرند، قزوین و اصفهان با دست زدن به اعتصاب، از بارگیری خودداری کردند.

بر اساس این گزارش، همزمان با این اعتصاب، در پایانه بار مشهد، ‌لاستیک کامیون به قیمت ارزان عرضه شد تا رانندگان به شکستن اعتصاب ترغیب شوند.

در این ارتباط، به گزارش خبرگزاری فارس، علی بختیار، نماینده مجلس از گلپایگان و خوانسار، روز سه‌شنبه گفت: «اگر وزیر راه به مطالبات کامیونداران و حوزه‌های مختلف کشور پاسخگو نباشد، استیضاح می‌شود».

او با اشاره به مطالبات کامیونداران و اقدامات مجلس افزود: «پس از اعتراضات کامیونداران در حوزه گلپایگان و خوانسار و نیز حوزه‌های مختلف ایران که به نمایندگان آنان اطلاع داده شده بود، موضوع به صورت دائم مورد پیگیری قرار گرفت».

او با اشاره به مطالبات کامیونداران گفت که آنها از جمله خواستار بیمه تکمیلی و ثابت ماندن کرایه حمل بار بوده اند.

این نماینده مجلس همچنین اشاره کرد که کامیونداران به گران شدن عوارض و لوازم یدکی، افزایش قیمت بیمه و تعرفه آن، افزایش عوارض برخی اتوبان‌ها و هزینه بالای تعمیرات نیز معترض بوده‌اند که بخشی از آنها حل شده است.

به نوشته ایلنا، یکی از اصلی‌ترین مطالبات کامیون‌داران تعیین کرایه بار براساس «فرمول تن به کیلومتر» است. تاکنون جلساتی میان نمایندگان کامیون‌دارن، انجمن‌های صنفی و نمایندگان دولت برگزار شده است.

در این میان، به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل روز سه‌شنبه گفت: تمامی خواسته‌های قانونی کامیونداران مربوط به این اداره و نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تحقق یافته است.

علی رحمتی افزود: کامیونداران استان اردبیل به صورت عادی فعالیت می‌کنند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

دور جدید اعتصاب کامیونداران در برخی از شهرهای ایران روز دوشنبه اول مرداد، ‌آغاز شد. به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، تصاویر و ویدئوهایی از «جاده‌های خلوت و رانندگان اعتصابی در رفسنجان، شهر کرد، جاده کنگاور به همدان، قزوین، پایانه اعلان بار تبریز، بوشهر، دشت ارژن شیراز، کرمانشاه، پایانه بندر امام، پایانه اصفهان، و جاده تهران – ساوه» منتشر شد.

ایلنا نیز نوشت که کامیونداران روز دوشنبه در پایانه‌های قزوین، تبریز و اصفهان دست از کار کشیده بودند.

بر اساس این گزارش، «دور تازه اعتصاب سراسری رانندگان کامیون و حمل و نقل جاده‌ای در پی آن آغاز شد که وعده‌های نمایندگان مجلس، رئیس سازمان تأمین اجتماعی، و نمایندگان دولت به رانندگان نتیجه عملی در بر نداشت».

کامیونداران پیش در خرداد ماه سال جاری اعتصاب کرده بودند که مشکلاتی را از جمله در تامین سوخت جایگاه‌های بنزین ایجاد کرد.

در این حال، کانال تلگرامی امتداد،‌ نزدیک به حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، از سازمان‌های اصلاح طلب، با انتشار ویدئویی در روز سه‌شنبه اعلام کرد که بر خلاف اخبار منتشر شده، تردد کامیون‌ها در تمامی محورهای مواصلاتی در جریان است.

پیشتر خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه گزارشی داده بود که به دلیل کاهش تردد کامیون‌ها، اغلب محورهای مواصلاتی ایران باز است. این خبرگزاری چندی بعد تیتر گزارش خود را به ترافیک روان در محورهای مواصلاتی تغییر داد.

پیشتر خبرگزاری ایرنا با انتشار ویدئویی، ‌اعتصاب کامیونداران در روز دوشنبه اول مرداد را تکذیب کرده بود.

با این همه، این خبرگزاری روز سه‌شنبه نوشت که تعدادی از رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی و بار در یزد به آنچه «پایین بودن کرایه، افزایش قیمت لاستیک، لوازم یدکی و روغن، بیمه، مطالبه مبالغ نامتعارف با عنوان حق کمیسیون و نبود نظارت بر فعالیت پایانه‌ها» عنوان می‌کردند، معترض بودند.

این خبرگزاری همچنین از اعتراض تعدادی از رانندگان و حضور آنان در مقابل استانداری‌ها در ایران و توقف حمل بار در برخی استان‌ها از سوی آنان خبر داد و افزود که «با تدابیر دولت بیشتر مشکلات این صنف با مشورت نمایندگان آنها رفع شد».

ایرنا به استان‌هایی که اعتراض‌های کامیونداران انجام شده،‌ اشاره نکرده است.

در چند روز گذشته، گزارش‌هایی در مورد برآورده کردن مطالبات کامیونداران در رسانه‌های ایران منتشر شده‌است.

در آخرین مورد از این اخبار، احمد کریمی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران ایران، روز سه‌شنبه به خبرگزاری فارس گفت: افزایش ۲۵ درصدی کرایه بار، یکی از نتایج اعتراضات کامیون‌داران بود. یکی دیگر از نتایج این بود که با توافق سازمان راهداری و کانون شرکت‌های حمل و نقل کشور، بیمه رانندگان و همسران آن‌ها رایگان شد.

در کنار این اخبار، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس روز دوشنبه نسبت به برخورد دستگاه قضا با «سوءاستفاده‌کنندگان از اعتراضات رانندگان» هشدار داد و گفت که «سوءاستفاده‌کنندگان از اعتراضات رانندگان اگر بخواهند در جاده‌های فارس ناامنی به وجود آورند، شناسایی و با آن‌ها برخورد می‌شود».

پیش از این، برخی از کامیونداران اعتصابی در خردادماه اقدام به ایجاد راه‌بندان کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، متعلق به رادیو و تلویزیون ایران، احمد رحمانیان از مردم و از جمله کامیونداران خواست «مطالبات صنفی خود را از طرق صحیح دنبال کنند».

پیش از این، اعتراض‌های صنفی کارگران، معلمان، دانشجویان و صاحبان صندوق‌های مالی با برخوردهای شدید امنیتی و قضایی مواجه شده‌اند. این برخوردها، انتقادهای سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های صنفی را در جهان را به دنبال داشته‌است.

منابع: شبکه‌های اجتماعی،‌ اتحادیه آزاد کارگران ایران،‌ خبرگزاری‌های ایلنا، فارس و ایرنا، امتداد و منابع خبری / ر.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG