لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

روحانی خواستار «کار بیشتر و بانشاط» کارگران شد


حسن روحانی گفت که آمار مربوط به کارگران را «امیدوارکننده» است
حسن روحانی گفت که آمار مربوط به کارگران را «امیدوارکننده» است

حسن روحانی روز سه‌شنبه، دهم اردیبهشت، آمریکا را متهم کرد که با «تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی» به طور مستقیم بر مردم ایران، از جمله کارگران، اقشار متوسط و پایین جامعه فشار وارد می‌کند.

او در این ارتباط، خواستار «کار بیشتر»‌ کارگران شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی که در آستانه روز جهانی کارگر، اول ماه مه، در تهران سخنرانی می‌کرد، یکی از راه‌های مقابله با آمریکا و تحریم‌ها را «کار بیشتر» کارگران دانست تا «تولید افزایش یابد و مردم در رفاه قرار گیرند» و ایران به «قدرت اقتصادی» تبدیل شود.

حسن روحانی در بخشی از سخنانش، آمار ارائه شده از سوی محمد شریعتمداری، وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی، در زمینه مسائل مربوط به کارگران را «امیدوارکننده» دانست و با اشاره به ضرورت تلاش در راستای «ارائه خدمات بهتر» به کارگران افزود: «کارگران باید نسبت به آینده زندگی خود امیدوار باشند چرا که هر چه کار با نشاط و با روحیه انجام شود، محصول بهتری خواهد داشت.»

این سخنان در شرایطی ابراز شد که حداقل دستمزد ماهانه یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومانی کارگران در سال جاری، دو میلیون تومان با برآورد هزینه معیشت ماهانه یک خانوار سه و سه دهم نفری در سال گذشته تفاوت دارد. کمیته مزد شورای عالی کار در بهمن سال گذشته سبد معیشت ماهانه را سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان اعلام کرده بود.

علاوه بر این، ‌مشکلات مربوط به پرداخت نشدن چندین ماهه دستمزد و مزایای کارگران در مناطق مختلف ایران، اعتراض‌های آنان،‌ از جمله تجمع و راهپیمایی و همچنین اعتصاب را به دنبال داشته است.

رئیس جمهور ایران همچنین با اعلام این که «دولت با همه توان در کنار کارگران است» اضافه کرد: «کارگری که بداند پس از چند سال تلاش می‌تواند صاحب‌خانه شود و دغدغه‌های مربوط به تهیه مسکن را ندارد، با روحیه بهتری می‌تواند در مسیر تولید محصول باکیفیت تلاش کند و در این راستا تلاش مسئولان در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باید بیشتر از گذشته شود.»

در حال حاضر، ‌حداقل مسکن ماهانه کارگران ۱۰۰ هزار تومان است و به گفته فعالان کارگری،‌ کارگران با دستمزدهای فعلی حتی به سختی امکان اجاره مسکن مناسبی برای خود و خانواده‌های‌شان را دارند.

حسن روحانی در سخنانش افزایش ۱.۶ درصدی شمار تشکل های کارگری در دوره ریاست جمهوری خود را «مایه مباهات دولت» دانست و گفت: «معتقدیم کارگران از طریق تشکل‌های صنفی باید به دنبال منافع خود باشند و تشکل‌های کارگری باید از منافع کارگران در بخش‌های مختلف دفاع کنند.»

این در شرایطی است که تشکل‌های مستقل کارگری و صنفی و همچنین سازمان‌های حقوق بشری بارها از برخوردهای امنیتی با اعتراض‌های صنفی کارگران و نیز فعالیت صنفی فعالان کارگری انتقاد کرده‌اند. از جمله این برخوردها،‌ بازداشت اسماعیل بخشی، ‌از نمایندگان کارگران نبشکر هفت تپه،‌ و سپیده قلیان، فعال مدنی،‌ و موضوع شکنجه آنان در بازداشتگاه اطلاعات اهواز بود که البته تکذیب این وزارت‌خانه را به دنبال داشت.

در عین حال، ‌به گفته فرزانه زیلابی، وکیل مدافع آقای بخشی، او در دی ماه سال گذشته در پی شکایت محمود علوی، ‌وزیر اطلاعات، بازداشت شد.

در همین ارتباط،‌ شماری از کارخانه‌های بزرگ در ایران،‌ مانند ایران خودرو و گروه ملی صنعتی فولاد ایران با چند هزار کارگر هنوز فاقد شورای اسلامی کار هستند که در قانون کار مصوبه سال ۱۳۶۹ بر لزوم آنها تاکید شده است.

منابع: پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری و منابع خبری/ ر. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG