لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

ورود زنان به ورزشگاه برای تماشای بازی دو تیم پرسپولیس و نساجی ممنوع شد


هواداران جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «روز سیاه فوتبال» خواستار پایان بخشیدن به حضور زنان در ورزشگاه‌ها شده‌اند
هواداران جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «روز سیاه فوتبال» خواستار پایان بخشیدن به حضور زنان در ورزشگاه‌ها شده‌اند

شورای تأمین استان مازندران می‌گوید در بازی پیش روی تیم پرسپولیس برابر نساجی مازندران در ورزشگاه وطنی، «بلیت‌فروشی برای بانوان انجام نخواهد شد».

پس از آذربایجان شرقی و استان مرکزی، اکنون مازندران هم به استان‌هایی می‌پیوندد که حضور کنترل‌شده و محدود زنان در ورزشگاه‌‌ها را متوقف می‌کند.

در پی ماجرای هوادار سالمند سپاهان با پیشانی‌بند «یا زهرا» و توهین‌های جنسی او به زنان طرفدار پرسپولیس، فشار بر باشگاه‌‌ها برای قطع مسیر باریک حضور زنان در استادیوم‌ها افزایش یافته است.

در همین زمینه روزنامه کیهان روز یک‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت‌ماه، نوشت که در بازی دو تیم پرسپولیس و سپاهان «صحنه‌هایی روی سکوها خلق شد که از شدت وقاحت قابل طرح نیست».

این روزنامه تندرو که زیر نظر نماینده علی خامنه‌ای اداره می‌شود با اشاره به سابقه «فحاشی و توهین در ورزشگاه‌‌ها» ادعا کرد: «مسئله حضور زنان در استادیوم شاید جزو ۲۰ مطالبه اصلی زنان و دختران کشورمان نیست.»‌

این روزنامه در ادامه اعلام کرد: «تلاش برای برجسته کردن این مطالبه کاذب، ادامه تلاشی است که می‌گوید سقف موفقیت و کرامت زن، شبیه شدن به مردان در رفتار و پوشش است.»

منع دوباره حضور زنان در یک بازی فوتبال پس از آن اعلام می‌شود که حامیان حکومت در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «روز سیاه فوتبال» خواستار پایان بخشیدن به حضور زنان در ورزشگاه‌ها شدند.

وزیر ورزش ابراهیم رئیسی نیز در بخشی از نامه‌ روز شنبه خود به رئیس فدراسیون نوشت: «شاهد بهبود شرایط فرهنگی حاکم بر ورزشگاه‌ها نیستیم و رفتار برخی هوادارنماها زمینه ایجاد خدشه بر منزلت زن ایرانی را فراهم کرده است.»

اعتمادآنلاین نیز روز یک‌شنبه،‌۱۶ اردیبهشت، در مقاله‌ای این گونه اقدامات را «پروژه جدید تندروها» خواند و نوشت: «اینکه بگوییم به نظر پروژه‌ای برنامه‌ریزی شده جریان دارد که می‌خواهد درِ استادیوم‌ها به روی زنان بسته شود نه توهم است، نه بدبینی.»

مقامات جمهوری اسلامی تاکنون اقدام موثری در زمینه کنترل این گونه رفتارها که به قول آن‌ «خدشه بر منزلت زن ایرانی» است، انجام نداده‌اند، اما با بروز اتفاقاتی مشابه در اولین قدم حقوق زنان را هدف قرار می‌دهند.

در همین زمینه امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مجلس شورای اسلامی، روز یک‌شنبه به سایت انتخاب گفت: «در لایحه حجاب و عفاف تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند.»

آقای بانکی‌پور در ادامه اعلام کرد زنانی که حجاب اجباری را رعایت نکنند در مرتبه اول و دوم جریمه نقدی خواهند شد و «بار سوم فرد به محاکم قضائی ارجاع می‌شود که مجازات‌های سختی برای آن پیش‌بینی کرده‌ایم».

این در حالی است که لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» که در واکنش به موج مخالفت زنان با حجاب اجباری سال گذشته در مجلس شورای اسلامی بدون طرح در صحن علنی به تصویب رسید، همچنان بین مجلس و شورای نگهبان در رفت‌وآمد است و ایراداتی که شورای نگهبان به این مصوبه پرحاشیه گرفته، هنوز مرتفع نشده است.

با استفاده از اعتماد، تسنیم، خبر ورزشی، کیهان، انتخاب و رادیوفردا/ پ. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG