لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

عراق از سازمان ملل خواست به مأموریت هیئت مساعدت خود در این کشور پایان دهد


محمد السودانی، نخست وزیر عراق
محمد السودانی، نخست وزیر عراق

دولت عراق در نامه‌ای به سازمان ملل متحد، خواستار پایان کامل مأموریت «یونامی»، هیئت مساعدت سازمان ملل متحد برای عراق تا پایان سال ۲۰۲۵ شد.

به گزارش رویترز، محمد السودانی، نخست‌وزیر این کشور در نامه خود به آنتونیو گوترش تأکید کرده که دیگر نیازی به ادامه این مأموریت در عراق نیست.

هیئت مساعدت سازمان ملل متحد برای عراق که به «یونامی» شناخته می‌شود، تابستان ۲۰۰۳ میلادی، با تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد، در منطقه سبز بغداد تشکیل شد.

منطقه سبز در مرکز شهر بغداد، پایتخت عراق قرار داد که مراکز دولتی و ادارات مهم حکومت، نهادهای فدرال عراق از جمله کاخ ریاست جمهوری و کاخ نخست‌وزیری و همچنین سفارتخانه‌های آمریکا و بریتانیا، و نیروهای چندملیتی باقی‌مانده در خاک عراق در آنجا قرار دارند.

هیئت مساعدت سازمان ملل متحد از جمله برای کمک به توسعه مؤسسات عراقی، حمایت از گفتگوهای سیاسی و انتخابات و ارتقای حقوق بشر در این کشور تشکیل شد.

نخست وزیر عراق در نامه اخیر خود به سازمان ملل تأکید کرده که کشورش قصد دارد همکاری با سایر بخش‌های سازمان ملل را عمیق‌تر کند، اما دیگر نیازی دیگر نیازی به ادامه مأموریت هیئت مساعدت این سازمان وجود ندارد.

آقای سودانی در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل متحد، در عین حال تأکید کرده که «عراق توانسته است در بسیاری از زمینه‌ها، به ویژه مواردی که تحت نظر یونامی قرار دارد، گام‌های مهمی بردارد».

رئیس یونامی، در طول کار خود معمولا بین مقامات ارشد سیاسی، قضایی و امنیتی در عراق در رفت و آمد است و حامیان این مأموریت این کار را برای جلوگیری و حل مناقشات در این کشور مهم می‌دانند، با این حال منتقدان، این رویکرد را مداخله توصیف می‌کنند.

دولت عراق پیشتر و از سال ۲۰۲۳ تلاش کرده تا به چندین مأموریت بین المللی دیگر نیز پایان دهد که ائتلاف به رهبری آمریکا که در سال ۲۰۱۴ برای مبارزه با داعش ایجاد شد و مأموریت سازمان ملل متحد برای کمک به ارتقای پاسخگویی در قبال جنایات گروه جهادی از جمله آنهاست.

مقامات عراقی می‌گویند که این کشور از خونریزی‌های فرقه‌ای پس از حمله به رهبری آمریکا و تلاش داعش برای ایجاد خلافت، راه زیادی را پیموده است و دیگر نیازی به این کمک‌های بین‌‌المللی ندارد.

اما برخی منتقدان نگران ثبات این «دموکراسی نوپا» با توجه به درگیری‌های مکرر و حتی خیابانی گروه‌های مسلح نظامی-سیاسی در این کشور هستند.

از سوی دیگر برخی از دیپلمات‌ها و مقامات سازمان ملل متحد نگران وضعیت حقوق بشر در عراق هستند؛ کشوری که به طور مکرر در رتبه‌بندی فاسدترین کشورهای جهان قرار دارد و فعالان حقوق بشری هشدار داده‌اند که آزادی بیان در سال‌های گذشته در این کشور محدودتر هم شده است.

با این وجود دولت عراق می گوید در حال مبارزه با فساد است و محدود شدن فضای آزادی بیان را نیز انکار می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و آسوشیتدپرس؛ س.ب./ب.ب.
XS
SM
MD
LG