لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

نخست‌وزیر اسرائیل بر ادامه جنگ و عملیات زمینی در رفح تأکید کرد


نخست‌وزیر اسرائیل در یکی از نشست‌های چندی پیش کابینه‌اش در مقر وزارت دفاع در تل‌آویو
نخست‌وزیر اسرائیل در یکی از نشست‌های چندی پیش کابینه‌اش در مقر وزارت دفاع در تل‌آویو

در آستانه ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و گروه افراطی حماس در قطر برای معامله‌ای که به آتش‌بس احتمالی و آزادی شماری از گروگان‌های اسرائیلی در دست حماس بینجامد، نخست‌وزیر اسرائیل بر ادامه جنگ و عملیات زمینی ارتش در رفح تأکید کرد.

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه ۲۷ اسفند در نشست هفتگی کابینه گفت که «اگر جنگ را پیش از رسیدن به همه اهداف آن متوقف کنیم، این به معنی شکست اسرائیل در جنگ است و ما نمی‌توانیم چنین چیزی را اجازه بدهیم».

او افزود: «به همین دلیل است که ما نباید تسلیم این فشارها شویم».

آقای نتانیاهو همچنین گفت که فشارهای خارجی، اراده کشورش را برای ادامه جنگ تا «پیروزی مطلق» تقویت کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل اضافه کرد که «وارد رفح نیز خواهیم شد؛ این تنها راه برای از بین بردن بقیه گردان‌های جنایتکار حماس، و تنها راه اعمال فشار نظامی مورد نیاز برای آزادی همه ربوده‌‌شدگان ما است».

او تکرار کرد که سه هدف جنگ، «از بین بردن حماس»، «آزادی همه گروگان‌ها» و «اطمینان از این است که غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل نباشد».

ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل نیز یکشنبه به پایگاه خبری روزنامه یدیعوت آحرونوت، گفت اسرائیل «بهای آزادی ربوده‌شدگان را خواهد پرداخت، اما روشن‌ترین خط قرمز این است که با توقف جنگ موافقت نخواهد کرد».

به گفته آقای کاتس، آزادی اسرائیلی‌های ربوده‌شده «در اولویت» قرار دارد، اما پیشنهادات ارائه شده از سوی کشورهای میانجی‌گر، «بسیار پیچیده» است.

آوی دیختر، دیگر عضو کابینه اسرائیل و رئیس پیشین سازمان امنیت داخلی این کشور شنبه شب به تلویزیون شبکه کان گفته بود که بدون آزادی ربوده‌شدگان پیروزی اسرائیل در جنگ متصور نخواهد بود و کشورش به بازگرداندن آن‌ها تعهد دارد.

خانواده‌های ۱۳۴ گروگان باقی‌ مانده در اسارت حماس شنبه شب نیز با گردهمایی در تل‌آویو از دولت خود خواستند پیشنهادهای ارائه شده در مذاکرات قاهره را عملی کند تا «آخرین شانس برای بازگشت ربوده شدگان از دست نرود».

از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم

در این میان، کابینه جنگ اسرائیل، روز جمعه ۲۵ اسفند آخرین پاسخی را که حماس در مورد معامله از طریق قطر ارائه کرده بود، بررسی کرد.

قرار شده هیئتی به ریاست داوید برنئا، رئیس موساد، دوشنبه ۲۸ اسفند به قطر بازگردد تا مذاکرات غیر مستقیم با حماس را ادامه دهد.

یک «منبع نزدیک به مذاکرات» روز شنبه به رویترز گفت مذاکرات رئیس موساد با نخست‌وزیر قطر و مقامات مصری بر پل زدن بر شکاف‌های باقی‌مانده بین اسرائیل و حماس، از جمله بر سر آزادی زندانیان (فلسطینیان محکوم شده به حبس در زندان‌های اسرائیل در برابر رهایی گروگان‌های اسرائیلی) و کمک‌های بشردوستانه متمرکز خواهد بود.

اسامه حمدان، از رهبران حماس در لبنان، به شبکه الجزیره گفت پیشنهاد گروه او «به حدی واقع‌بینانه است که هیچ کس نمی‌تواند به آن اعتراض کند». او مدعی شد که کشورهای میانجی‌گر به آن «واکنش مثبت» نشان‌داده‌اند.

کوشش‌های گسترده برای دستیابی به توافق بر سر آتش‌بس و رهایی گروگان‌ها در ازای آزادی زندانیان امنیتی فلسطینی با وجود افزایش فشار بین‌المللی بر سر هزینه‌های انسانی حملات زمینی و هوایی اسرائیل در غزه، تا حال ناکام بوده است.

خبرگزاری رویترز که پیشنهادات حماس را مشاهده کرده، گزارش داد این گروه آماده است ده‌ها تن از گروگان‌های اسرائیلی را در ازای آزادی صدها فلسطینی از زندان‌های اسرائیل طی یک آتش‌بس چند هفته‌ای رها کند تا در این دوره موقت کمک‌های بشردوستانه بیشتری وارد غزه شود.

حماس، گروه شناخته شده به عنوان تروریستی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، در مرحله دوم این طرح خواهان مذاکره برای «پایان دادن به جنگ» شده است.

با وجود فشارهای جامعه جهانی و ابراز نگرانی‌های سازمان ملل، آمریکا، آلمان و سایر دولت‌های دوست اسرائیل از عواقب احتمالی عملیات زمینی اسرائیل در رفح، کابینه جنگ اسرائیل آخر هفته گذشته طرح ورود ارتش به رفح را تصویب کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، که به تازگی اختلافات بیشتری با بنیامین نتانیاهو در خصوص رویکرد او در قبال جنگ دارد، گفته است که حمله به رفح از نظر او «خط قرمز» خواهد بود.

آقای نتانیاهو در سخنان روز ۲۷ اسفند اظهار داشت: «به دوستان خود در جامعه بین‌المللی می‌گویم آیا حافظه شما اینقدر کوتاه است؟ به این سرعت حمله هفتم اکتبر (۱۵ مهر) را فراموش کردید؟ که وحشتناک‌ترین قتل عام علیه یهودیان از بعد از هولوکاست بود؟ به این زودی وجدان اخلاقی خود را از دست دادید؟»

بیش از نیمی از ۲.۳ میلیون نفر ساکنان غزه که از خانه خود در سایر نقاط این باریکه جابه‌جا شده‌اند، در رفح، جنوبی‌ترین بخش نواره غزه، پناه گرفته‌اند.

ارتش اسرائیل ارزیابی می‌کند شماری از سران اصلی حماس همراه با گروگان‌های اسرائیلی در این منطقه باشند. نخست‌وزیر اسرائیل از وجود چهار گردان باقی‌مانده حماس در رفح خبر داده و گفته است این گردان‌ها هم باید نابود شوند تا حماس نتواند شاخه نظامی خود را در غزه احیا کند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، که یکشنبه برای دیدار از اسرائیل وارد این کشور می‌شود، ابراز نگرانی کرده که حمله به رفح به «تلفات وحشتناک غیرنظامیان» منجر شود.

«گسترش سوتغذیه حاد در شمال غزه»

از سوی دیگر وزارت بهداشت وابسته به گروه حماس در غزه، بدون تفکیک آمار شبه‌نظامیان از مردم عادی، یکشنبه اعلام کرد تلفات در ۱۶۳ روز جنگ به بیش از ۳۱ هزار و ۶۴۵ تن رسید.

آژانس امدادرسانی به فلسطینیان، روز شنبه گفته بود سوءتغذیه حاد در بخش شمالی غزه در حال گسترش است.

گزارش این نهاد سازمان ملل متحد حاکی است از هر سه کودک زیر دو سال در شمال غزه یک کودک به شدت دچار سو تغذیه است.

بسیاری از کمک‌های سازمان‌های جهانی در میان مردم پناه گرفته در جنوب غزه توزیع می‌شود و صدها هزار نفری که در بخش شمالی غزه هستند و بسیاری از آن‌ها در هفته‌های گذشته از جنوب غزه به این منطقه بازگشته‌اند، از دسترسی کافی به آب و غذا محروم مانده‌اند.

اسرائیل گفته است هیچ محدودیتی برای کمک‌های بشردوستانه به غزه تعیین نکرده و روند کُند ارسال کمک‌ها ناشی از کمبود ظرفیت، ناکارآمدی نهادهای سازمان ملل متحد و سرکوبگری عوامل حماس علیه غیرنظامیان است که کمک‌ها را برای این گروه غارت و مصادره می‌کنند.

رئیس‌جمهور قبرس اعلام کرده دومین کشتی حامل کمک‌های غذایی برای حرکت در دالان دریایی لارناکا به سوی غزه آماده حرکت شده است.

در آستانه سفر صدراعظم آلمان به اسرائیل نیز ارتش آلمان برای نخستین بار روز شنبه محموله‌های غذایی را از هوا در آسمان بخش‌هایی از غزه پرتاب کرد.

رانیا العبدالله، ملکه فلسطینی‌الاصل اردن، در مورد کمک‌هایی که آمریکا، اردن و دیگران از هوا در غزه پرتاب کرده‌اند، به سی‌ان‌ان گفت این‌ها قطراتی در اقیانوس نیازهای برآورده نشده است.

با استفاده از: رویترز، یدیعوت آحرونوت، هاآرتص؛ ف.ر/م.ا
XS
SM
MD
LG