لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۴

جمشيد لايق، پیش‌کسوت سينما و تئاتر، درگذشت


جمشید لایق در ۷۸ سالگی درگذشت.
جمشید لایق در ۷۸ سالگی درگذشت.

جمشید لایق، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایران، روز پنج‌شنبه ۲۱ آبان در سن ۷۸ سالگی در تهران درگذشت.

آقای لایق که در ماه‌های اخير گرفتار بيماری ريوی بود از هفته گذشته به دليل ناراحتی قلبی در بيمارستان قلب تهران بستری شده بود.

جمشيد لايق در سال ۱۳۱۰ در يکی از محله‌های قديمی جنوب تهران متولد شد. او در سال ۱۳۳۲ ديپلم ادبی و ديپلم هنرستان هنرپيشگی را اخذ کرد و پس از طی يک دوره بازيگری و کارگردانی در آمريکا در سال ۱۳۳۸ به استخدام اداره هنرهای دراماتيک درآمد.

وی در ساليان بعد نيز تحصيلات خود را ادامه داد و ليسانس درام‌شناسی، کارگردانی و بازيگری را از دانشگاه تهران و دکترای هنر را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دريافت کرد.

هرچند جمشيد لايق پيش از انقلاب بيشتر بر صحنه تئاتر حضور می‌يافت و از جمله در نمايش‌هايی به کارگردانی علی نصيريان و رکن‌الدين خسروی بازی کرد، پس از انقلاب بيشتر در فيلم‌های سينمايی و سريال‌های تلويزيونی بازی کرد.

بازی او در سال ۱۳۷۸ در نمايش «ريچارد سوم» به کارگردانی داوود رشيدی از جمله کارهای تئاتری قابل توجهش در سال‌های پس از انقلاب محسوب می‌شود.

جمشيد لايق برای آخرين بار در سال ۱۳۸۳ با بازی افتخاری در نمايش «سه‌گانه و اينک» به کارگردانی سهراب سليمی پا به روی سن نمایش گذاشت.

جمشيد لايق برای اولين بار با فيلم رگبار ساخته بهرام بيضايی بر پرده سينما ظاهر شد. او سپس در چند فيلم ديگر بيضايی از جمله کلاغ، شايد وقتی ديگر، مسافران و سگ‌کشی بازی کرد.

سگ‌کشی آخرين فيلم سينمايی است که جمشيد لايق در آن بازی کرده است.

او در سال‌های پيش از انقلاب در چند فيلم مطرح ديگر از جمله «پسر ايران از مادرش بی‌خبر است» به کارگردانی فريدون رهنما و دايره مينا ساخته داريوش مهرجويی بازی کرده بود.

حضور جمشيد لايق در چند سريال موفق تلويزيونی نظير سربداران، هزاردستان، مرگ در پاييز، بوعلی سينا، روزی روزگاری و به‌ويژه سلطان و شبان، او را به بازيگری سرشناس در ميان مخاطبان ايرانی بدل کرده بود.

ترنج، بوعلی سينا، شاخه‌های بيد، در آرزوی ازدواج، خواستگار، کفش‌های ميرزانوروز، خارج از محدوده و بازی تمام شد از جمله ديگر فيلم‌هايی هستند که جمشيد لايق در آنها نقش‌آفرينی کرده است.

XS
SM
MD
LG