لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

محمد خاتمی: تا شورای نگهبان هست انتخابات فایده‌ای ندارد


محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسبق ایران
محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسبق ایران

یک روز مانده به برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، یک فایل صوتی از محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسبق ایران منتشر شده که مربوط به یکی از جلسات او با اصلاح‌طلبان، پیش از دور اول انتخابات مجلس در اسفند ماه است.

رئیس‌جمهور پیشین ایران در این فایل صوتی با اظهار ناامیدی از اصلاح شیوه برگزاری انتخابات در ایران خطاب به اصلاح‌طلبان می‌گوید: بیایید «یک بار هم ما در کنار مردم قرار بگیریم، نه در کنار ضدانقلاب و تحریم. بگوییم تا این مجلس و شورای نگهبان هست دیگر در انتخابات شرکت نمی‌کنیم.»

شورای نگهبان طبق تفسیر خود، نظارت را «استصوابی» می‌داند که به معنی کنترل انتخابات از تأیید صلاحیت‌ها تا برگزاری انتخابات و تأیید و ابطال نتایج است. این شورا برای تصمیماتش خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌داند و با اعمال نظارت استصوابی، اکثر کاندیداهای اصلاح‌طلبان و گروه‌ها و چهره‌های مستقل و منتقد سیاسی را رد صلاحیت کرده است.

در بخش دیگری از این فایل صوتی، محمد خاتمی توضیح می‌دهد که «تا حالا گدایی و التماس می‌کردیم سه تا کرسی به ما در مجلس بدهید و التماس می‌کردیم رفتارتان را کمی عوض کنید. دیدیم فایده‌ای ندارد. ما کنار مردم قرار می‌گیریم، حرف‌هایمان را می‌زنیم.»

در سال‌های متمادی، به‌دلایلی چون مهندسی شورای نگهبان، کاهش بی‌سابقهٔ وجهه رقابتی انتخابات، و بی‌اعتنایی اکثریت مردم به آن، اکثریت قاطع مجلس در اختیار اصول‌گرایان قرار گرفته است.

محمد خاتمی هم در این فایل که روز پنج‌شنبه منتشر شده با اشاره به این وضعیت می‌گوید: «اگر کل انتخابات دگردیسی پیدا کرد و دیگر انتخابات نبود باز هم باید به نفع کسانی که ضد انتخابات هستند کار کنیم؟ یا در کنار ۶۰ درصدی از مردم قرار بگیریم که تصمیم گرفته‌اند در انتخابات شرکت نکنند... حالا ۴ کرسی هم به ۴ شاخ‌شکسته بدهند چه دردی را دوا می‌کند؟»

پیش از این امام جمعه مشهد، نماینده علی خامنه‌ای در استان خراسان رضوی، مردمی را که در انتخابات ۱۱ اسفند پارسال شرکت نکردند، «اکثریت عاصی و متمرد» خواند و گفت آنها در برابر اقلیت «جایگاهی» ندارند.

احمد علم‌الهدی روز ۲۹ اسفند درباره ۵۹ درصد از حائزین شرایط که در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان شرکت نکردند، گفت که آنها به «دستور و فرمان» رهبر جمهوری اسلامی عمل نکردند.

او با اشاره به مشارکت ۴۱ درصدی در انتخابات که پایین‌ترین نرخ مشارکت در رأی‌گیری در تاریح جمهوری اسلامی است، گفت که «در اسلام اکثریت به خودی خود مورد پذیرش قرار ندارد» و سپس ادامه داد: «مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد.»

XS
SM
MD
LG