لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۵
۰۷:۳۴ ۲۰.۷.۱۴۰۲

توتال فرانسه قرارداد ۲۷ ساله خرید گاز از بخش قطری پارس جنوبی را امضا کرد

شرکت توتال فرانسه قرارداد ۲۷ ساله خرید گاز از بخش قطری میدان مشترک با ایران امضا کرد.

بر اساس این قرارداد، شرکت فرانسوی از سال ۲۰۲۶ تا سال ۲۰۵۳، سالانه ۳.۵ میلیون تن گاز مایع،ال‌ان‌جی، از قطر خریداری خواهد کرد.

فرانسه پارسال چهارمین کشور بزرگ واردکننده گاز مایع جهان بعد از کشورهای ژاپن، چین و کره جنوبی بود.

قطر پیشتر قرارداد ۲۷ ساله صادرات ال‌ان‌جی با شرکتهای چینی «سی‌ان‌پی‌سی» و «ساینوپک» چین، همچنین قرارداد ۱۵ ساله صادرات ال‌ان‌جی با «یونیپر» و «اروه‌ئه» آلمان امضا کرده بود.

این کشور از هفته گذشته طرح توسعه میدان گنبد شمالی (پارس جنوبی در ایران) را آغاز کرد و هدف از آن، افزایش صادرات سالانه «ال‌ان‌جی» کشور از ۷۷ میلیون تن کنونی به ۱۲۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۶ است.

شرکت توتال فرانسه نیز در طرح توسعه این پروژه سهیم است. این شرکت دهه‌هاست که در میدان گنبد شمالی سهمی ۹.۵ درصدی دارد و در طرح ۲۹ میلیارد دلاری توسعه این پروژه نیز سهمی ۶.۲۵ درصدی گرفته است.

۱۹:۱۲ ۱۹.۷.۱۴۰۲

بازگشت علیرضا نجاتی، کشتی‌گیر معترض، به مسابقات کشوری

علیرضا نجاتی پس از ۱۳ ماه دوری از مسابقات، به روی تشک برگشت.

ستاره کشتی فرنگی ایران بعد از مسابقات جهانی ۲۰۲۲ که با جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد همزمان بود، با استوری‌های اعتراضی، نسبت به سرکوب‌ها واکنش نشان داد.

احضار و بازداشت در مراجع امنیتی و اطلاعاتی قم، احضار به کمیته انضباطی فدراسیون کشتی و در ادامه نیز محرومیت از حضور در اردوها، مانع از حضور او در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ شد.

نجاتی روز چهارشنبه در آغاز فصل لیگ برتر کشتی فرنگی، برای تیم فولاد ایران به روی تشک رفت و با امتیاز ضربه فنی، محمدجواد ابوطالبی از دانشگاه آزاد اسلامی را شکست داد.

۱۷:۰۸ ۱۹.۷.۱۴۰۲

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اسامی برخی سیگارها «ضد ارزش‌های انقلاب» است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران می‌گوید این نهاد به موضوع نام برخی از سیگارها مانند «بهمن»، «۵۷» و «آزادی» رسیدگی خواهد کرد.

عبدالحسین خسروپناه روز چهارشنبه در گفتگو با تلویزیونی حکومتی ایران گفت این اسامی «ضد ارزش‌های انقلاب هست و ان‌شاءالله نام سیگارها را درست خواهیم کرد».

او گفت طبق حکم جدیدی که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صادر کرده، «مسئولیت راهبردی آسیب‌های اجتماعی» به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شده است.

اظهارات آقای خسروپناه در حالی است که شرکت دخانیات ایران برند سیگارهای یاد شده را طی دهه‌های گذشته برای تبلیغ «انقلاب اسلامی» نام‌گذاری کرده بود.

سهامداران شرکت دخانیات ایران که انحصار تولید محصولات دخانی در ایران را در دست دارد، شامل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد، وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کانون شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت، بانک رفاه کارگران و غیره است.

طبق آمار‌های وزارت صمت، در سال ۱۴۰۰ مجموع تولید سیگار داخلی ۶۲ میلیارد و ۴۷۵ میلیون نخ بوده است.

۱۴:۲۷ ۱۹.۷.۱۴۰۲

تهران بیانیه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران را «بی‌اساس» خواند

وزارت خارجه جمهوری اسلامی بیانیه اخیر اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران را «بی‌اساس» خواند. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشت که جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک «جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است».

ناصر کنعانی همچنین درباره آن بخش از بیانیه که به فعالیت‌های هسته‌ای و نظامی جمهوری اسلامی مربوط می‌شد، نیز مدعی شد که تهران «همواره به قوانین و تعهدات بین‌المللی خود در چارچوب حق و تکلیف پایبند بوده و به همکاری‌های سازنده خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبتنی بر موافقتنامه جامع پادمان ادامه می‌دهد».

به تازگی وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای مشترک خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای شدند تا بتوان «صلح‌آمیز» بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کرد.

قبل از آن نیز شورای همکاری خلیج فارس به همراه آمریکا از جمهوری اسلامی ایران خواستند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشد.

شورای همکاری خلیج‌ فارس همچنین بارها از درخواست امارات متحده عربی برای دستیابی به یک راه حل مسالمت‌آمیز در مناقشه جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه بر اساس قوانین بین‌المللی یا دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کرده است.

اما جمهوری اسلامی هر بار نسبت به بیانیه‌هایی که درباره جزایر سه‌گانه صادر شده، واکنش نشان داده و آنها را محکوم کرده است.

۱۲:۳۴ ۱۹.۷.۱۴۰۲

پیام نازنین بنیادی به بریتانیا: به جای آزار معترضان، از آنها حمایت کنید

نازنین بنیادی، هنرپیشه و از چهره‌های شاخص مخالف جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه در پیامی توئیتری با اشاره به مشکلی که در فرودگاه لندن برایش پیش آمده، از وزارت کشور بریتانیا خواست که به جای «آزار» معترضان و ناراضیان از آنها حمایت کند.

خانم بنیادی در این پیام می‌گوید که در هفته گذشته دو بار مأموران مرزی در فرودگاه هیتروی لندن او را کنار کشیده و سوال و جواب کرده‌اند.

نازنین بنیادی تأکید می‌کند که این اتفاق در حالی برای او افتاده که «اعضای حماس و حزب‌الله و حامیان جمهوری اسلامی آزادانه در بریتانیا فعالیت می‌کنند».

او که از ابتدا از حامیان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» در ایران بوده، در ادامه نوشته که «ناتوانی» پلیس انگلیس «امنیت ما را به خطر می‌اندازد».

خانم بنیادی از وزارت کشور بریتانیا خواسته است که «به جای آزار و اذیت معترضان از آنها حمایت کند».

۱۲:۰۹ ۱۹.۷.۱۴۰۲

تکواندو‌‌کار ایرانی در پی حضور ورزشکاران اسرائیلی در گرندپری چین مجبور به کناره‌گیری شد

مُبینا نعمت‌زاده، ملی‌پوش تکواندوی ایران، به دلیل حضور رقبایی از کشور اسرائیل، مجبور به کناره‌گیری از رقابت‌های گرندپری چین شد.

مبنیا نعمت‌زاده، ملی‌پوش وزن منهای ۴۹ کیلوگرم ایران، که قرار بود از سه‌شنبه کارش را در رقابت‌های گرندپری تکواندوی چین آغاز کند، به دلیل حضور چند تکواندوکار اسرائیلی در هر دو سمت جدول، ناچار به کناره‌گیری شد.

مبینا نعمت‌زاده به تازگی مدال برنز بازی‌های آسیایی هانگژو را به گردن آویخته بود.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، این احتمال وجود داشت که نعمت‌زاده در صورت ورود به جدول مسابقات، در دور اول با حریفی از اسرائیل رو‌به‌رو شود.

رقابت‌های گرندپری از روز سه‌شنبه هفته جاری آغاز شده و ناهید کیانی هم در رقابت‌ها به مدال نقره رسید.

مبینا نعمت‌زاده
مبینا نعمت‌زاده

۱۲:۰۴ ۱۹.۷.۱۴۰۲

گران‌ترین جام ملت‌های تاریخ آسیا در قطر

رقابت‌های جام ملت‌های فوتبال آسیا ۲۰۲۳ در حالی به میزبانی قطر برگزار خواهد شد که نگاهی به قیمت بلیت‌ها نشان می‌دهد این رقابت‌ها یکی از گران‌ترین رقابت‌های تاریخ جام ملت‌ها خواهد بود.

بر اساس اعلام کمیته برگزاری این مسابقات، قیمت بلیت بازی افتتاحیه، ۲۵۰ ریال قطر، معادل سه میلیون و ۵۷۵ هزار تومان (تا این لحظه) است.

قیمت بلیت بازی‌های مرحله گروهی و یک شانزدهم نهایی، ۶۰ ریال قطر، معادل ۸۶۰ هزار تومان تعیین شده است. بازی‌های مرحله یک چهارم نهایی و نیمه‌نهایی صد ریال قطر، معادل یک میلیون و ۴۳۰ هزار تومان و بازی فینال ۲۵۰ ریال قطر خواهد بود.

هجدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های فوتبال آسیا ۲۰۲۳، از دهم دی‌ماه تا ۲۱ بهمن سال جاری به میزبانی قطر برگزار می‌شود.

۱۱:۱۱ ۱۹.۷.۱۴۰۲

مقام روسی: مشکل روابط بانکی ایران و روسیه حل نشده است

با وجود تبلیغات گسترده مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی درباره تجارت تهران و مسکو، یک مقام روسی گفت که مشکل روابط بانکی میان ایران و روسیه حل نشده و این بزرگترین مشکل در تجارت دوجانبه است.

رجب صفروف، رئیس شورای تجاری و اقتصادی ایران و روسیه گفت به دلیل مشکل روابط بانکی ایران و روسیه «تاجران دو کشور سرگردانند».

پیشتر نیز با وجود تبلیغات گسترده در ایران، رئیس «وی‌تی‌بی»، دومین بانک بزرگ روسیه تاسیس دومین شعبه این بانک در ایران را تکذیب کرده بود.

در پی آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، وی‌تی‌بی یکی از بانک‌های روسی بود که تحت تحریم کامل ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار گرفت و از فعالیت در کشورهای اروپایی منع شد.

ایران در سال‌های اخیر کوشیده به دلیل ناتوانی از مراودات با ارزهای معتبر غربی، از روبل و ریال در تجارت با روسیه استفاده کند. با این حال، ناترازی هنگفت در تجارت میان دو کشور چالش اساسی برای تجارت دوجانبه با ارزهای ملی ایران و روسیه به‌شمار می‌رود.

۱۱:۰۷ ۱۹.۷.۱۴۰۲

برادر فاطمه سپهری: قصد جان خواهرم را کرده‌اند

اصغر سپهری برادر فاطمه سپهری در ویدئویی که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته، نسبت به وضعیت سلامتی خواهرش ابراز نگرانی می‌کند.

به گفتۀ او نیروهای حکومتی خانم سپهری را بدون رعایت مسائل بهداشتی و پزشکی به زندان منتقل کرده‌اند. اصغر سپهری با تأکید بر اینکه وضع سلامت خانم سپهری نامساعد است می‌گوید که «جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای قصد جان خواهرم را کرده‌اند.»

۱۰:۵۹ ۱۹.۷.۱۴۰۲

ممانعت از اعزام حسین رزاق، فعال رسانه‌ای زندانی، به بیمارستان

حساب اینستاگرامی حسین رزاق، فعال رسانه‌ای محبوس در زندان اوین، روز سه‌شنبه خبر داد که رئیس این زندان از اعزام او به بیمارستان برای درمان جلوگیری کرده است.

در این حساب اینستاگرامی آمده است: «رئیس زندان اوین شرط انجام‌ این اعزام را پوشیدن اجباری لباس زندان عنوان می‌کند که آقای رزاق با وجود شرایط حاد بیماری تن به این اجبار غیرقانونی نمی‌دهد.»

آقای رزاق که در اردیبهشت سال جاری پس از یک مرخصی به زندان بازگردانده شد، «طبق دستورالعمل پزشک قانونی باید بصورت دوره‌ای و مستمر به بیمارستان اعزام و به پزشک متخصص دسترسی آسان و سریع داشته باشد. اما با وجود تمام پیگیری‌ها نزدیک پنج ماه است جهت ادامه "درمان" توسط پزشک متخصص اعزام نشده» است.

حسین رزاق، فعال رسانه‌ای منتقد حکومت، در فروردین‌ماه امسال خبر داد که در پرونده‌ای جدید به بیش از چهار سال زندان دیگر محکوم شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG