لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

نشست اضطراری کابینه فرانسه در مورد بدافزار جاسوسی اسرائیلی پگاسوس


ساختمان شرکت ان‌اس‌او در اسرائیل. این شرکت متهم است جاسوس‌افزار پگاسوس را به دولت‌های استبدادی فروخته است
ساختمان شرکت ان‌اس‌او در اسرائیل. این شرکت متهم است جاسوس‌افزار پگاسوس را به دولت‌های استبدادی فروخته است

در حالی که هر روز جزئیات بیشتری از جاسوسی از سران، مقامات و فعالان کشورهای مختلف توسط بدافزار جاسوسی اسرائیلی پگاسوس منتشر می‌شود، رئیس‌جمهور فرانسه اعضای کابینه و شورای امنیت ملی کشور خود را برای بررسی این رویداد به رایزنی فراخواند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گابریئل اتال، سخنگوی دولت در پاریس، اعلام کرد که نشست اضطراری کابینه و شورای امنیت ملی فرانسه روز پنجشنبه، ۳۱ تیر، با ریاست امانوئل ماکرون برگزار شد.

به گفته آقای اتال، این نشست ویژه به امنیت سایبری فرانسه نظر به رویداد مرتبط با پگاسوس اختصاص داشت. وی افزود که رئیس‌جمهور این موضوع را از نزدیک پیگیری کرده و آن را کاملاً جدی تلقی می‌کند.

بر اساس تحقیق وسیع صورت گرفته از سوی ۱۷ رسانه عمده جهانی، امانوئل ماکرون، یکی از سران ده‌ها دولتی است که هدف تجسس بدافزار اسرائیلی پگاسوس قرار گرفته‌است. نام ۱۵ تن از وزیران فرانسوی نیز در فهرست افراد تحت تعقیب با این بدافزار قرار دارد.

لوران ریشار، مدیر سازمان غیرانتفاعی «داستان‌های ممنوعه» که همراه با سازمان عفو بین‌الملل، بانی تحقیق جامع درباره نرم‌افزار پگاسوس بوده، گفت تأیید این امر که از تلفن همراه شخصی آقای ماکرون جاسوسی شده، نیازمند آن است که وی تلفن همراه خود را برای بررسی فنی تحویل دهد.

ژان کاستکس، نخست‌وزیر فرانسه، نیز روز چهارشنبه گفته بود که رئیس‌جمهوری دستور انجام تحقیقات گسترده درباره ماجرای پگاسوس را صادر کرده ست.

یکی از نخستین شکایت‌های رسمی که علیه کاربرد بدافزار پگاسوس صورت گرفته، روز ۳۰ تیر از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز در دادگستری فرانسه ثبت شد.

گزارشگران بدون مرز همچنین اسرائیل را به توقف صدور این فن‌آوری جاسوسی فرا خواند. این فراخوان فعلاً با سکوت اسرائیل روبرو شده‌است.

اورسولا فون درلاین، کمیسر اتحادیه اروپا، روز یکشنبه گفته بود نتایج تحقیقات منتشره، در صورت تأیید، یک رویداد «غیرقابل قبول است».

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز ۲۹ تیر گفته بود که مجوزهای صادراتی از سوی وزارت دفاع کشورش، «منطبق بر قوانین بین‌المللی است».

در آغاز هفته نیز شرکت اسرائیلی ان.اس. او در یک بیانیه چند صفحه‌ای نوشته بود که پگاسوس را برای «مبارزه با تبهکاران و تروریست‌ها» طراحی و تولید کرد و آن را به دولت‌هایی فروخته که ناقض حقوق انسانی نیستند.

ادوارد اسنودن، پیمانکار پیشین سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا، گفته‌است که ادعای شرکت ان.اس. او در مورد «غیرممکن» بودن هک گوشی رئیس‌جمهوری فرانسه «دروغ محض» است. آقای اسنودن گفته‌است که یک کد مشابه در این بدافزار هم تلفن امانوئل ماکرون و هم تلفن جو بایدن را هک می‌کند.

خبرگزاری رویترز روز ۳۱ تیر از احتمال تشکیل یک کمیسیون بررسی در مجلس اسرائیل در این باره خبر داد.

رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند که بالاگرفتن ماجرای جاسوسی با بدافزار پگاسوس، به وجهه اسرائیل در جهان لطمه زده‌است.

به نوشته لوموند، حکومت مراکش عامل نفوذ به تلفن همراه شخصی آقای ماکرون با این بدافزار بوده‌است.

اما به نوشته گاردین، شماره تلفن همراه نخست‌وزیر خود مراکش نیز در میان افراد تحت تعقیب با این بدافزار بود. این شائبه مطرح است که دستگاه امنیتی مراکش این کار را کرده باشد. مراکش در این باره رسماً سکوت کرده‌است.

در حالی که مراکش به تازگی اعلام کرد که مناسبات عادی با اسرائیل را پس از چند دهه از سر می‌گیرد، اما به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، همکاری اطلاعاتی و امنیتی میان دو کشور همواره برقرار بوده‌است. وزیر خارجه اسرائیل در روزهای آینده رسماً به مراکش سفر خواهد کرد.

شماره تلفن‌های همراه روسای جمهوری عراق و آفریقای جنوبی و نخست وزیران کشورهایی مانند پاکستان و مصر و سعد حریری که تا آغاز این هفته مأمور تشکیل دولت لبنان بود، نیز در میان ۵۰ هزار نفری است که احتمالاً تلفن آنها به این بدافزار آلوده شده‌است.

شماری از حکومت‌های استبدادی در آسیای میانه، آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین از مشتریان شرکت اسرائیلی ان.اس. او بوده‌اند. اما بر اساس تحقیق انجام شده، دولت دموکراتیک ناراندا مودی، نخست‌وزیر هند، نیز از این بدافزار برای جاسوسی علیه سیاستمداران رقیب و روزنامه‌نگاران در کشورش استفاده کرده‌است.

روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه نوشته بود که حتی پس از قتل جمال خاشقجی، همکاری شرکت ان.اس. او با نهادهای امنیتی عربستان ادامه یافت. این روزنامه مدعی بود که این معاملات با «تشویق دولت بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، انجام شد.

رسانه‌های اسرائیل اعلام کرده‌اند معاملات ان.اس. او با برخی از دولت‌ها اندک زمانی پس از سفر بنیامین نتانیاهو به آن کشور انجام شد. در این رابطه از جمله به سفرهای وی به هند ومجارستان اشاره شده‌است. بنیامین نتانیاهو در این باره واکنشی نشان نداده‌است.

پگاسوس از طریق یک پیام ساده از راه‌های مختلف در تلفن همراه و رایانه‌های افراد نفوذ کرده و به تمامی محتوای تلفن و کامپیوتر دسترسی پیدا می‌کند؛ حتی در صورت خاموش بودن کامل تلفن، این بدافزار هنوز قابلیت دارد که تمامی صداها و صحنه‌های اطراف را ضبط کند.

این پیام‌های ساده از طریق یک تماس ساده، چه تلفنی، چه پیامک از یک دوست یا فامیلِ بی‌خبر از ماجرا، برای تلفن فرد هدف ارسال می‌شود. فردِ هدف چه آن تلفن را پاسخ دهد یا پیامک را باز کند یا نه، هنوز قربانی جاسوسی قرار می‌گیرد.

بر اساس تحقیق یاد شده، بدافزار جاسوسی طراحی و تولید شده از سوی شرکت اسرائیلی ان.اس. او که به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشورهای مختلف فروخته شده، بیش از ۵۰ هزار تن، شامل سران دولت‌ها، سیاستمداران، روزنامه‌نگاران، وکلا و فعالان سیاسی و اجتماعی را هدف قرار داده‌است. دستکم ۶۰۰ تن از این عده رهبران و سیاستمداران بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG