لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

«متا» به‌دليل نقض قوانين حفاظت از داده‌­های شخصی در اتحاديه اروپا ۱.۳ ميليارد دلار جريمه شد


شرکت متا که هشدار داده بود ممکن است ارائه خدمات به مشترکان اروپايی اين شرکت قطع شود روز دوشنبه گفت به اين تصميم اعتراض خواهد کرد
شرکت متا که هشدار داده بود ممکن است ارائه خدمات به مشترکان اروپايی اين شرکت قطع شود روز دوشنبه گفت به اين تصميم اعتراض خواهد کرد

اتحاديه اروپا روز دوشنبه اول خرداد شرکت متا، مالک فيس بوک، را به‌دليل نقض مقررات حفظ حريم شخصی کاربران که بخشی از قوانين عمومی حفاظت از داده­‌هاست ۱.۳ ميليارد دلار جريمه کرد و به اين شرکت دستور داد که تا ماه اکتبر انتقال اطلاعات شخصی کاربران اروپايی به آمريکا را متوقف کند.

اين جريمه ۱.۳ ميليارد دلاری (معادل ۱.۲ ميليارد يورو) سنگين­‌ترين جريمه شرکت­‌های فناوری ديجيتال از زمان اجرای قوانين عمومی حفاظت از داده­‌ها در اتحاديه اروپا در حدود پنج سال پيش است. قبل از اين، بزرگترين مورد، جريمه ۷۶۴ ميليون يورويی شرکت آمازون در سال ۲۰۲۱ بود.

شرکت متا که هشدار داده بود ممکن است ارائه خدمات به مشترکان اروپايی اين شرکت قطع شود روز دوشنبه گفت به اين تصميم اعتراض خواهد کرد و از نهادهای قضايی خواست اجرای آن را تعليق کنند. اين شرکت در بيانيه‌ای افزود «فيس‌بوک در اروپا دچار اختلال نخواهد شد.»

نيک کلگ، مدير بخش جهانی، و جنيفر نيوستيد، مدير بخش حقوقی شرکت متا، در بيانيه مشترکی گفتند: «اين حکم، نادرست و ناموجه است و مبنای خطرناکی را پیش روی شرکت­‌های فناوری بی‌شماری قرار می‌دهد که داده­‌ها را بين آمريکا و اروپا رد و بدل می­‌کنند.»

اين تصميم نهادهای مسئول در اتحاديه اروپا فصل تازه‌­ای از يک جدال قضايی طولانی است که در پی شکايت مکس شرمس، وکيل اتريشی و مدافع حريم خصوصی، به مراجع قضايی اتحاديه اروپا در سال ۲۰۱۳ آغاز شد.

مبنای حقوقی اين شکايت افشاگری­‌های ادوارد اسنودن، کارمند آژانس امنيت ملی آمريکا در مورد کنترل و شنود ارتباطات کاربران در شبکه‌های اجتماعی توسط نهادهای امنيتی و اطلاعاتی آمريکا و دادن بخشی از اين اطلاعات از سوی فيس‌بوک به نهادهای امنيتی آن کشور بود.

اين جدال حقوقی اختلاف بين واشنگتن و بروکسل را برجسته کرده است. قوانين فدرال آمريکا در زمينه نظارت بر مديريت داده­‌های شخصی کاربران بسيار نرم و در مقابل، قوانين اتحاديه اروپا در اين زمينه سختگيرانه هستند.

اتحاديه اروپا در سطح جهانی پرچمدار وضع مقررات برای کنترل شرکت­‌های بزرگ فناوری ديجيتال و حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران بوده­‌ است.

عالی‌ترين مرجع قضايی اتحاديه اروپا در سال ۲۰۲۰ توافق آمريکا و اين اتحاديه برای رد و بدل کردن اطلاعات توسط شرکت­‌های فناوری در دو سوی آتلانتيک موسوم به «سپر حفاظت از اطلاعات شخصی»، را لغو و اعلام کرد که اين توافق به حد کافی از اطلاعات شخصی کاربران اروپايی در برابر جاسوسی الکترونيک نهادهای امنيتی آمريکا حفاظت نمی‌کند.

حکم روز دوشنبه نشان می‌دهد که توافق جديد آمريکا و اتحاديه اروپا در سال گذشته با هدف اصلاح و روزآمد کردن «سپر حفاظت از اطلاعات شخصی» نيز نتوانسته است اختلاف‌نظرهای دو طرف را حل کند.

شرکت متا ادعا می‌کند که فعاليت خود در اروپا را با چارچوب اين توافق جديد منطبق کرده است ولی مشکل اين است که عالی­‌ترين مرجع تصميم­‌گيری در اروپا هنوز اين توافق جديد را تصويب نکرده­‌ است.

جريمه ۱.۳ ميليارد دلاری شرکت متا از سوی کميسيون حفاظت از داده­‌های جمهوری ايرلند صادر شده است چون دفتر مرکزی متا در اروپا در اين کشور قرار دارد و به ثبت رسيده­‌است.

کميسيون حفاظت از داده­‌های جمهوری ايرلند گفت به شرکت متا پنج ماه فرصت داده است تا ارسال داده­‌های شخصی کاربران اروپايی به آمريکا را متوقف کند و شش ماه نيز فرصت داده که «با متوقف کردن همه روش­‌های غيرقانونی پردازش اطلاعات از جمله ذخیره کردن آن‌ها در آمريکا که برخلاف مقررات فعلی است»، تمامی عمليات مربوط به اطلاعات شخصی کاربران را با قوانين اتحاديه اروپا انطباق دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG