لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

اعلام رسمی ممنوعیت خروج از کشور به محمد رسول‌اف پس از شش سال توقیف گذرنامه


محمد رسول‌اف در مراسم جوایز بخش «نوعی نگاه» هفتادمین جشنوارۀ فیلم کن، ۲۰۱۷
محمد رسول‌اف در مراسم جوایز بخش «نوعی نگاه» هفتادمین جشنوارۀ فیلم کن، ۲۰۱۷

محمد رسول‌اف، فیلمساز سرشناس سینمای ایران، به‌دلیل ممنوعیت خروج از کشور امکان حضور در جمع هیئت داوران بخش «نوعی نگاه» جشنوارۀ ۲۰۲۳ فیلم کن را از دست داده است.

خبر ممنوعیت خروج از کشور در حالی‌ به آقای رسول‌اف اعلام شده که شش سال پیش مأموران امنیتی گذرنامۀ این سینماگر را بعد از بازگشت او از یک سفر در فرودگاه امام خمینی تهران توقیف کردند و از آن زمان به بعد او امکان خروج از کشور را پیدا نکرده است.

دعوتنامۀ رسمی حضور در جشنوارۀ کن به‌عنوان داور بخش رقابتی «نوعی نگاه» چند هفته پیش برای محمد رسول‌اف ارسال شد و این فیلمساز از طریق مسئولان خانۀ سینما به‌دنبال مشخص‌شدن وضعیت خروج از ایران و گذرنامه‌اش بود که سرانجام از ممنوعیت رسمی خروجش از کشور مطلع شد.

محمد رسول‌اف ۱۷ تیر سال ۱۴۰۱ در پی امضای بیانیه‌ای با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» بازداشت شد. این بیانیه را شماری از هنرمندان و کنشگران درون کشور در واکنش به سرکوب اعتراضات بهار و اوایل تابستان به‌دنبال فرو ریختن ساختمان «متروپل» در شهر آبادان امضا کرده بودند.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی او و سایر امضاکنندگان این بیانیه را به «التهاب‌آفرینی و بر هم زدن امنیت روانی جامعه» متهم کردند.

محمد رسول‌اف بعد از حدود هفت ماه بازداشت، سرانجام از بهمن پارسال، پس از مدتی که برای درمان به مرخصی آمده بود، حکم آزادی‌اش را دریافت کرد.

آقای رسول‌اف برای فیلم‌های «لِرد» و «به امید دیدار»، به‌ترتیب برندۀ جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن شده است.

آخرین ساختۀ سینمایی این فیلمساز، «شیطان وجود ندارد»، هم در سال ۲۰۲۰ در شرایطی که خودش امکان خروج از کشور را نداشت، برندۀ جایزۀ بهترین فیلم جشنوارۀ برلین شد.

محمد رسول‌اف همواره در طول فعالیت حرفه‌ای خود از سوی نهادهای امنیتی حکومت ایران تحت فشار قرار داشته و بارها به عناوين مختلف به دادگاه فراخوانده شده ‌است. هیچ‌کدام از ساخته‌های این فیلمساز اجازۀ نمایش در ایران پیدا نکرده‌اند، اما در جشنواره‌های جهانی درخشیده‌اند و جوایز متعددی هم به‌دست آورده‌اند.

کاوه فرنام، تهیه‌کنندۀ سینما و عضو کانون فیلمسازان مستقل ایران که تهیه‌کنندگی فیلم‌های «لِرد» و «شیطان وجود ندارد» را هم بر عهده داشته، در گفت‌‌وگو با رادیوفردا می‌گوید که معتقد است به‌رغم تمام فشارهای حاکمیت و محدودیت‌ها برای سینماگران، سینمای مستقل ایران به راهش ادامه خواهد داد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:30 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG