لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۱

خبرهای کوتاه

مدیر ناسا: چین از برنامه فضایی غیرنظامی برای مخفی کردن اهداف نظامی استفاده می‌کند

بیل نلسون، رئیس آژانس فضایی آمریکا، می‌گوید ایالات متحده باید قبل از چین دوباره روی ماه فرود بیاید
بیل نلسون، رئیس آژانس فضایی آمریکا، می‌گوید ایالات متحده باید قبل از چین دوباره روی ماه فرود بیاید

رئیس آژانس فضایی آمریکا، ناسا، می‌گوید: چین در حال تقویت قابلیت‌های فضایی خود است و از برنامه غیرنظامی‌اش برای پنهان کردن اهداف نظامی خود استفاده می‌کند و هشدار داد که واشینگتن باید در این زمینه هوشیار باشد.

بیل نلسون روز چهارشنبه ۲۹ فروردین به کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان برای سال مالی ۲۰۲۵ گفت: «چین به‌ویژه در ۱۰ سال گذشته گام‌های فوق‌العاده‌ای برداشته، اما اقدامات آن‌ها بسیار بسیار محرمانه است».

او افزود: «ما معتقدیم که بسیاری از برنامه‌های فضایی به اصطلاح غیرنظامی آن‌ها یک برنامه نظامی است. و من فکر می‌کنم، ما در واقع در یک مسابقه هستیم».

در حال حاضر، سه کشور آمریکا، چین و روسیه قدرت‌های اصلی فضایی به شمار می‌روند که هریک نیروی فضایی خاص خود را دارند که قابلیت‌های جنگی برای نیروهای نظامی آن‌ها در زمین، دریا و هوا فراهم می‌کند.

در پی حمله روسیه به اوکراین در پنجم اسفند ۱۴۰۰، موقعیت این کشور در فضا به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی و همچنین ناکامی در فرستادن سفینه به ماه تضعیف شده است و رقابت اصلی در فضا هم‌اکنون بین آمریکا و چین جریان دارد.

مدیر ناسا در ادامه اظهارات خود گفت که امیدوار است پکن «به خود بیاید و درک کند که فضای غیرنظامی برای استفاده‌های صلح‌آمیز است، اما ما چنین چیزی را از چین ندیده‌ایم».

به گفته آقای نلسون، «آمریکا باید قبل از چین دوباره روی ماه فرود بیاید، زیرا هر دو کشور مأموریت‌های ماه را دنبال می‌کنند».

او ابراز نگرانی کرد که اگر چین ابتدا در ماه فرود آید، می‌تواند بگوید: «خوب، این‌جا قلمرو ماست، شما بیرون بمانید».

ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی برای بازگرداندن فضانوردان به ماه در سال ۲۰۲۶ در قالب ماموریت «آرتمیس ۳» است. چین می‌گوید امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ انسان را در سطح ماه فرود بیاورد.

هدف نهایی برنامه آرتمیس آمریکا که ده‌ها کشور در آن مشارکت دارند، استقرار یک پایگاه در ماه برای استخراج منابع طبیعی احتمالی در این قمر و همچنین انجام ماموریت‌های فضایی به مریخ است.

مدیر ناسا می‌گوید مطمئن است که آمریکا «کرانه جهانی» خود را در اکتشافات فضایی از دست نخواهد داد.

او افزود: «اما شما باید واقع‌بین باشید. چین واقعاً پول زیادی خرج آن کرده است و آن‌ها فضای زیادی در بودجه خود برای رشد دارند».

پکن در اوایل سال ۲۰۲۲ سند «چشم‌انداز» برنامه فضایی خود را منتشر کرد که در آن دنبال کردن برنامه‌هایی برای نسل بعدی فضاپیماهای سرنشین‌دار، فرود انسان بر روی ماه، استقرار یک ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی در ماه، کاوشگر سیارک‌ها و کاوش در اعماق فضا مورد تأکید قرار گرفته است.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

دیوان بین‌المللی لاهه حاضر به صدور حکم برای قطع صادرات تسلیحات آلمان به اسرائیل نشد

جلسه رسیدگی به شکایت نیکاراگوئه از آلمان در دیوان بین‌المللی دادگستری
جلسه رسیدگی به شکایت نیکاراگوئه از آلمان در دیوان بین‌المللی دادگستری

دیوان بین‌المللی دادگستری(آی‌سی‌جی) صدور حکم اضطراری برای متوقف کردن صادرات تسلیحاتی آلمان به اسرائیل را رد کرد ولی همزمان در مورد «وضعیت زندگی فاجعه‌بار در نوار غزه» ابراز نگرانی کرد.

این مرجع مستقر در شهر لاهه روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت همچنین در حکم خود درخواست دولت آلمان برای بستن این پرونده را نیز رد کرد و در نتیجه بررسی آن ادامه خواهد یافت.

دولت نیکاراگوئه در ماه گذشته با ارائه شکایتی به دیوان بین‌المللی دادگستری از این نهاد خواست به آلمان دستور دهد که صادرات تسلیحاتی خود به اسرائیل را متوقف کرده و کمک مالی به «اونروا» آژانس سازمان ملل برای کمک رسانی به آوارگان فلسطینی را از سر بگیرد.

نیکاراگوئه در شکایت خود وضعیت ماه‌های اخیر در نوار غزه را «مصداق نسل کشی» توصیف کرده و گفته بود کمک‌های تسلیحاتی آلمان به اسرائیل در چنین وضعیتی نقض کنوانسیون جهانی نسل کشی است.

دیوان بین‌المللی دادگستری حاضر نشد حکمی صادر کند و افزود وضعیتی که در شکایت نیکاراگوئه توصیف شده در حال حاضر مستلزم صدور حکم نیست.

نواف سلام، رئیس هیئت قضات مسئول بررسی این پرونده گفت: «دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد وضعیت فاجعه‌بار زندگی فلسطینیان در نوار غزه به خصوص به دلیل محرومیت گسترده آن‌ها از غذا و سایر نیازهای اساسی که به آنها تحمیل شده بسیار نگران است.»

شکایت نیکاراگوئه با استناد به نقض کنوانسیون نسل کشی مصوب سال ۱۹۴۸ بر پایه حکم دیوان بین‌المللی دادگستری تنظیم شده بود که در ماه ژنوایه اعلام کرد اين احتمال وجود دارد که اسرائیل در حملات نظامی خود به نوار غزه برخی از موازین کنوانسیون نسل کشی را نقض کرده باشد.

بررسی شکایت نیکاراگوئه در این مرجع قضایی ادامه خواهد یافت و در مرحله بعدی دادرسی دولت آلمان می تواند از اساس به بررسی این شکایت اعتراض کند.

شرکت کنندگان در اجتماع حامی فلسطینیان در نزدیکی ساختمان دیوان بین‌المللی دادگستری از صدور این حکم ابراز تاسف کرده و یکی از آنها گفت این حکم ممکن است باعث شود که کشورهای اروپایی به صدور اسلحه به اسرائیل ادامه دهند.

اما نماینده آلمان در دیوان بین المللی دادگستری، ضمن استقبال از حکم این دیوان گفت: «ما از قوانین بین‌المللی تبعیت می‌کنیم و در آینده نیز چنین خواهیم کرد.»

به احتمال فراوان صدور حکم نهایی در مورد این پرونده سال‌ها طول خواهد کشید و دیوان بین‌المللی دادگستری برای تضمین اجرای احکام خود هیچ اهرم موثری ندارد.

در یک رویداد دیگر، سخنگوی دیوان اداری آلمان روز سه شنبه گفت این نهاد که عالی‌ترین مرجع بازرسی دولتی است از دولت آلمان خواسته استدلال‌ها و معيارهای خود در مورد نحوه صادرات تسلیحات به اسرائیل بدون زیرپا گذاشتن قوانین بین‌المللی را به این نهاد ارائه دهد.

این اقدام دیوان اداری آلمان پس از آن صورت می‌گیرد که گروه‌های مدافع حقوق بشر جواز صادرات تسلیحات به اسرائیل را در دادگاه های آلمان به چالش کشیدند.

رئیس اتحادیه تهران از اعتراض کسبه و وضعیت «نیمه‌تعطیل» بازار طلا خبر داد

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از فعالیت دوباره «سامانه جامع تجارت» بدون اعمال اصلاحات انتقاد و تایید کرد که بازار طلای تهران به دلیل فعالیت این سامانه به حالت «نیمه‌تعطیل» درآمده است.

آقای بذرافشان روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه به وبسایت «اقتصاد آنلاین» گفت که برخی «قوانین» باعث شده که فعالان بازار در نگاه به آینده رویکرد خوبی نداشته باشد و شرایط خوبی برای ادامه فعالیت نیز ندارند.

شماری از طلافروشان در بازار تهران، از روز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه در اعتراض به مصوبه مالیاتی مجلس شورای اسلامی و فعالیت دوباره «سامانه جامع تجارت» دست به اعتصاب زدند و مغازه‌هایشان را تعطیل کردند.

در روزهای بعد گزارش‌هایی از پیوستن طلافروشان در بازار تبریز، همدان و همچنین بازاریان در بازار طلای اصفهان نیز به این اعتصاب منتشر شد.

آقای بذرافشان در گفت‌وگویی دیگر با وبسایت «تجارت نیوز» تاکید کرده که «بسیاری از فعالان صنفی بابت دریافت احتمالی مالیات بر عایدی در آینده نگران‌اند و به همین دلیل به اجرایی شدن مجدد سامانه جامعه تجارت واکنش نشان داده‌اند».

او گفته از چند وقت پیش جلساتی برگزار و طی آن قرار شد اصلاحات و تغییراتی در این سامانه اعمال شود با این وجود این اتفاق نیافتاد و به جای آن از هفتم فروردین ماه استفاده از این سامانه را لازم‌الاجرا کرده‌اند و اعتراضات کسبه این صنف هم به همین دلیل است.

دولت ابراهیم رئیسی ادعا می‌کند «سامانه جامع تجارت» به منظور تسهیل دسترسی تجار و بازرگانان به اطلاعات تجارت داخلی و نیز امکان نظارت و سامان‌بخشی به بخش‌های مختلف بازار خرید و فروش و بازرگانی طراحی شده است.

اما حالا از تمام تولیدکنندگان و فروشندگان عمده و خرده طلا و جواهر خواسته شده معاملات خود را در این سامانه ثبت کنند و بازاریان در این صنف را نگران کرده‌اند.

از سوی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای گذشته دو ماده طرح «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» یا همان «مالیات بر عایدی سرمایه» را برای تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند که به موج اعتراض‌های صنف طلافروشان دامن زد.

بر اساس فرمول اعلام شده اگر کسی خانه، ماشین یا طلا و ارز بخرد و زود بفروشد تا سود کند، باید مالیات بر عایدی سرمایه را بپردازد.

این طرح پس از رفع ایرادات شورای نگهبان، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌شود و ممکن است به دلیل اختلاف‌نظر‌ها بارها بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع در رفت و برگشت باشد.

در سال‌های ۹۵ و ۹۷ نیز طلافروشان در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به قوانین مالیاتی و ازجمله افزوده شدن مالیات بر ارزش افزوده به معاملات طلا دست به اعتصاب زده بودند.

انتقاد حسن روحانی از پلیس به دلیل اِعمال «زور» درباره «حجاب»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین ایران، با انتقاد از بازگشت گشت‌های ارشاد و اجرای طرح موسوم به «نور» توسط نیروی انتظامی گفت: «واقعاً کار پلیس این‌گونه نهی از منکر است و تعلیم این کار را دیده‌اند؟»

از روز ۲۵ فروردین و با آغاز طرح پلیس ایران، گزارش‌ها و تصاویر متعدد از برخورد خشونت‌آمیز مأموران انتظامی و لباس شخصی با زنان مخالف حجاب اجباری منتشر شده است که به بهانه آنچه جمهوری اسلامی «امر به معروف و نهی از منکر» و لزوم رعایت «قانون حجاب» می‌خواند، انجام می‌شود.

آقای روحانی در جلسه با مسئولان دولت‌های خود که دوشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه برگزار و گزارش آن روز سه‌شنبه منتشر شد، خواستار حفظ «کرامت و حیثیت مردم» شد و افزود که «مگر در انقلاب کسی را به زور باحجاب کردیم؟»

او در ادامه ادعا کرد: «وقتی انقلاب شد بسیاری از زنان باحجاب شدند و حتی چادر به سر کردند.»

شدت عمل نیروهای انتظامی و لباس‌شخصی در برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری به گونه‌ای بوده که حتی اعتراض برخی از نیروهای هوادار جمهوری اسلامی را نیز برانگیخته است.

از سوی دیگر ۶۱ وکیل دادگستری روز هشتم اردیبهشت با اشاره به موارد خلاف قانون در «طرح نور» و مسیر تصویب «لایحه حجاب و عفاف» در بیانیه‌ای تأکید کردند: «دولت حقی برای تحمیل عقیده و الگوی پوشش مد نظر خود به زنان و جامعه ندارد.»

۲۰ فعال اصلاح‌طلب زن در داخل ایران نیز روز ۱۰ اردیبهشت در بیانیه‌ای با محکوم کردن «رفتار اهانت‌آمیز» نیروی انتظامی با زنان مخالف حجاب اجباری هشدار دادند که «جامعه زنان از خواسته‌های به‌حق خود نمی‌گذرد».

حسن روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود اعلام کرد «اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان» و «عدم ایستادگی در برابر غرب و اشکال در اجرای برجام» دلایل رد صلاحیت او توسط شورای نگهبان در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری بوده است.

رئیس‌جمهور سابق اعلام کرد که به ایرادات شورای نگهبان پاسخ خواهد داد تا «مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند.»

او همچنین گفت که این پاسخ خود به شورای نگهبان را نیز به زودی منتشر می‌کند.

در حالی که حسن روحانی، سابقه دو دوره ریاست جمهوری ایران را دارد و عضو مجلس خبرگان رهبری بود، در انتخابات ششمین دوره این مجلس که اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، صلاحیتش تایید نشد.

پس از آن، او چندین بار از شورای نگهبان خواست که دلایل رد صلاحیت او در انتخابات مجلس خبرگان را اعلام کند.

توضیحات سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع آنفولانزای پرندگان در گاوداری‌های آمریکا

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد نهادهای مسئول در آمریکا اطلاعات مربوط به شیوع آنفولانزای پرندگان در آن کشور را به طور مستمر و شفاف در اختیار این سازمان قرار می‌دهند.

داده‌های جمع‌آوری شده توسط سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که آمریکا تنها کشوری است که تاکنون گاوهای حاضر در گاوداری‌های آن به این بیماری مبتلا شده‌اند.

چند هفته پیش نهادهای مسئول در آمریکا خبر دادند که یکی از کارکنان یک گاوداری در ایالت تگزاس بر اثر تماس با دام‌ها به این بیماری مبتلا شده ولی حال او رو به بهبود است.

ونگینگ ژانگ، مسئول بخش آنفولانزا در سازمان بهداشت جهانی، روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت در نشستی خبری گفت: «ما به طور مستمر و تقریبا روزانه از آمریکا اطلاعات دریافت می‌کنیم. اطلاعات مربوط به واکنش نهادهای مسئول به شیوع آنفولانزای پرندگان در آمریکا شفاف و مستمر است و بر مبنای این داده‌ها ما ارزیابی از ريسک را روزآمد می‌کنیم.»

خانم ژانگ افزود مطالعات سرم شناسی آغاز شده ولی تکمیل آن زمان می‌برد و اطلاعات مربوط به توالی‌یابی ژنتیک بیماری از ابتدای تشخیص شیوع در میان گاوها در دسترس اين سازمان قرار گرفته است.

او در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد شفافیت نهادهای مسئول در آمریکا خاطر نشان کرد: «اطلاعات مربوط توالی یابی ژنتیک در مورد فردی که بیمار شده بود، به‌سرعت در اختیار ما قرار گرفت.»

کریستیان لیندمیر، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی نیز گفت: «این نکته که ابتلای این فرد در یک گاوداری در نقطه‌ای دورافتاده در آمریکا شناسایی شده نشان می‌دهد که سیستم نظارتی به خوبی عمل کرده است.»

آنفولانزای پرندگان یا مرغی ابتدا در سال ۱۹۹۶ تشخیص داده شد. چند سویه این ویروس که در سال ۲۰۲۰ شناسایی شدند عامل اصلی شیوع رو به افزایش این بیماری در میان پرندگان هستند. بر اثر شیوع این بیماری میلیون‌ها طیور از بین رفته و پرندگان وحشی و پستانداران نیز به آن مبتلا شده‌اند.

ماه گذشته برای اولین بار گزارش شد که در آمريکا گاوها و بزهایی که در دامداری‌ها نگهداری می‌شوند به این بیماری مبتلا شده‌اند. این باعث تعجب کارشناسان شد چون تصور بر این بود که این گونه از پستانداران در برابر آنفولانزای پرندگان آسیب پذیر نیستند.

نهادهای مسئول در آمریکا روز جمعه اعلام کردند که شیری که در بازار این کشور عرضه می‌شود کاملا «امن» است چون پاستوریزه کردن شیر ویروس را نابود می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی نیز روز سه‌شنبه تاکید کرد که ذرات باقی مانده از ویروس‌های مرده در شیر پاستوریزه عفونت زا نیستند.

این سازمان افزود: «نمونه برداری از شیر خام گاوهای مبتلا به این بیماری نشان می دهد که ممکن است حاوی ویروس‌های زنده باشد و این بخصوص برای کارکنان دامپروری‌ها خطرناک است.»

مسئول بخش آنفولانزا در سازمان بهداشت جهانی افزود:« تا روز ۲۴ آوریل (پنجم اردیبهشت) ویرس آنفولانزای مرغی در گاوداری‌های هشت ایالت آمریکا شناسایی شده و به نظرم طی هفته گذشته به ایالت‌های بیشتری سرایت پیدا کرده است.»

او افزود که هنوز انتقال این ویروس از یک گاو به گاوهای دیگر مشخص نشده است.

ونگینگ ژانک گفت: «ارزیابی ما این است که خطر سویه «ای» (اچ۵‌ان۱) برای سلامت عموم بسیار پائین است و برای افرادی که با پرندگان و دام‌ها و يا محیط‌های آلوده در تماس هستند نیز احتمال ابتلا اندک و یا معتدل است.»

موارد ابتلای انسان به آنفولانزای مرغی بسیار نادر است و در حال حاضر شواهدی در اثبات انتقال این ویروس از انسان به انسان وجود ندارد.

آغاز تحقیقات قضایی درباره ارتباط مدیران یک پالایشگاه لهستانی با حزب‌الله لبنان

گزارش‌ها حاکی از آن است که مدیر سابق یک پالایشگاه نفت در لهستان مظنون به ارتباط با گروه حزب‌الله لبنان است و مقام‌های قضایی مشغول تحقیق درباره این اتهام هستند.

دادستان کل لهستان روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت اعلام کرد که تحقیقاتی در مورد واحد سوئیسی پالایشگاه نفت اورلن، از جمله ادعاهای مطرح شده درباره ارتباط بین مدیرعامل سابق آن و «سازمان‌های تروریستی» آغاز شده است.

وبسایت لهستانی Onet گزارش داده است که واحد امنیت داخلی پالایشگاه لهستانی اورلن به مدیرعامل پیشین «اورلن تریدینگ سوئیس»، که سامر. اِی معرفی شده، مظنون است که با گروه حزب الله لبنان که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است، ارتباط دارد.

به گزارش رویترز، مدیرعامل پیشین «اورلن تریدینگ سوئیس»، از واحدهای پالایشگاه لهستانی اورلن، به دلیل حفظ قوانین حریم خصوصی لهستان به این نام شناخته می‌شود.

سامر. ای در مصاحبه‌ای با رادیو خصوصی لهستان، RMF، هرگونه ارتباط با حزب‌الله را تکذیب کرده است.

او گفته: «من بارها به لهستان آمده‌ام، شهروند لهستان هستم، پاسپورت لهستانی دارم. مقامات فعلی با من مانند یک شهروند درجه دو رفتار می‌کنند.»

دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان، روز دوشنبه اعلام کرد که برای بحث در مورد ارتباطات احتمالی بین «دانیل اوبایتک»، مدیرعامل سابق پالایشگاه لهستانی اورلن و گروه حزب‌الله با دادستان کل و هماهنگ‌کننده‌ سرویس‌های مخفی کشور در تماس بوده‌ است.

آقای اوبایتک اما در پلتفرم شبکه اجتماعی X پاسخ داد که دونالد تاسک «به دنبال افشای رسوایی‌هایی است که وجود ندارد».

دولت لهستان مدتی‌ است فشارها بر شرکت «اورلن» را افزایش داده و دونالد تاسک، پیش از این، احتمال وقوع تخلفاتی را در شعبه سوئیسی این شرکت مطرح کرده بود.

او گفته بود که این شرکت می‌تواند به دلیل این تخلفات با «مشکلات بسیاری جدی» مواجه شود.

اواخر فروردین ۱۴۰۳ لهستان اعلام کرده بود که در حال بررسی این موضوع است که آیا «اورلن تریدینگ سوئیس»، تحریم‌های واردات نفت از روسیه یا ایران را نقض کرده است یا خیر.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۷ اردیبهشت به ایران می‌رود

آژانس یین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که رافائل گروسی، مدیرکل این نهاد ناظر وابسته به سازمان ملل، روز ۱۷ اردیبهشت برای دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی به ایران سفر می‌کند.

رسانه‌های ایران روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت به نقل از بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کردند آقای گروسی برای شرکت در «کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته ای» به ایران سفر خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، کنفرانس یاد شده قرار است از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت در اصفهان برگزار شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ساعتی بعد در بیانیه‌ای اعلام کرد که رافائل گروسی طی روزهای ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت در ایران با «مقام‌های ارشد ایران دیدار خواهد کرد.»

مدیرکل آژانس اسفندماه گذشته از تصمیم خود برای سفر دوباره به تهران و پیگیری مذاکرات قبلی خبر داده بود، اما بلافاصله پس از آن محمد اسلامی با اشاره به «تراکم برنامه در اسفند» گفت این سفر در اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود.

آقای اسلامی روز ۲۹ فروردین از سفر «قریب‌الوقوع» رافائل گروسی به ایران خبر داد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز ۵ اردیبهشت هشدار داد ایران هفته‌ها و نه ماه‌ها با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله‌ دارد.

آقای گروسی با این حال تاکید کرد که این به آن معنا نیست که ایران در این مدت زمان به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت.

به گفته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هرچند غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به درجه تسلیحات باعث نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران اکنون سلاح هسته‌ای دارد.

حمله «مردی با شمشیر» در لندن باعث مرگ یک پسر ۱۴ ساله شد

مأموران پلیس لندن در صحنه جرمی که باعث مرگ یک نوجوان شد
مأموران پلیس لندن در صحنه جرمی که باعث مرگ یک نوجوان شد

حمله یک مرد ۳۶ ساله با شمشیر در لندن، به گفته پلیس این شهر باعث کشته شدن یک پسر ۱۴ ساله شد و ۴ نفر نیز در جریان این حادثه زخمی شدند.

این حادثه صبح روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه در منقطه «هِینات» در شمال شرق لندن روی داد و پلیس اعلام کرده موفق شده فرد مسلح به شمشیر را با شوکر برقی متوقف و دستگیر کند. پلیس همچنین گفته که به نظر نمی‌رسد این حادثه «تروریستی» باشد.

پلیس لندن ابتدا گفته بود مقتول ۱۳ ساله بود، اما سپس اعلام کرد که او ۱۴ سال داشته است.

جیمز کلورلی، وزیر کشور بریتانیا در واکنش به این حادثه در شبکه اجتماعی ایکس نوشته که از شنیدن این خبر قلبش به درد آمده و با خانواده قربانی نوجوان و افراد مجروح ابراز همدردی کرده است.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که از صبح روز سه‌شنبه منتشر شد، مردی با لباس زرد را نشان می‌دهد که شمشیری در دست دارد.

استوارت بل، رئیس پلیس لندن، گفته‌ است که پسر ۱۴ ساله‌ای که در این حادثه جان خود را از دست داد، پس از مجروح شدن به بیمارستان منتقل شده بود اما اندکی بعد بر اثر شدت جراحات درگذشت.

دو شهروند و دو افسر پلیس نیز به دلیل جراحات وارد شده در این حمله نیاز به جراحی دارند و در بیمارستان بستری هستند.

هنوز از دلایل این حمله و جزئیات آن گزارشی منتشر نشده‌ است.

توماج صالحی از تماس تلفنی با بیرون از زندان منع شده است

امیر رئیسیان یکی از دو وکیل پرونده توماج صالحی اعلام کرد که تماس‌های تلفنی این خواننده مخالف جمهوری اسلامی که به اعدام محکوم شد، از عصر روز شنبه هشتم اردیبهشت قطع شده است.

به گفته این وکیل دادگستری، توماج در ملاقاتی که روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با پدرش داشته به او گفته به دلیل «اطلاع‌رسانی در فضای مجازی»، او از ارتباط تلفنی منع شده‌ است.

امیر رئیسیان همزمان در یک نوشته دیگر در حساب کاربری ایکس خود نوشته که از روز دوشنبه اکانت تلگرام او و دیگر وکیل توماج، مصطفی نیلی، مورد حمله سایبری قرار گرفته است.

آقای رئیسیان از مردم خواسته برای حفظ حریم خصوصی خودشان فعلا از طریق این پیام‌رسان با این دو وکیل تماسی نگیرند.

او روز ۵ اردیبهشت خبر داد که توماج صالحی بابت پرونده اتهامی سال ۱۴۰۱ توسط دادگاه انقلاب اصفهان به اعدام محکوم شده است.

این وکیل دادگستری روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه نیز اطلاع داد که «پس از صدور حکم اعدام توماج صالحی هیچ اتفاق جدیدی در پرونده نیفتاده» و هنوز وکلا فرجامخواهی برای او ثبت نکرده‌اند.

این وکیل دادگستری اضافه کرده بود: «همه حرف ما این است که علیرغم اینکه [توماج صالحی] در زمره مشمولین عفو ۱۴۰۱ بوده اما نه تنها عفو نشده بلکه [برای او] حکم اعدام صادر شده است.»

انتشار خبر صدور حکم اعدام برای این خواننده معترض توسط دادگاه انقلاب اعتراض، موج گسترده جهانی از اعتراض به این رأی را در پی داشته که همچنان ادامه دارد.

برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات برای اولین بار پس از ۱۰ سال تشکیل جلسه می‌دهد.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گزارش داد که کمیسیون مشترک اقتصادی امارات متحده و ایران از سه‌شنبه تا چهارشنبه، ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت، در ابوظبی تشکیل جلسه خواهد داد.

این نشست به ریاست مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ایران، و عبدالله بن الطوق الماری، وزیر اقتصاد امارات، به عنوان رؤسای ایرانی و اماراتی این کمیسیون برگزار می‌شود.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که تهران در بحبوحه فشار فزاینده آمریکا به دنبال تقویت روابط اقتصادی با کشورهای خلیج فارس است.

بنابر گزارش‌ها، توسعه مناسبات دو کشور در حوزه کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی بویژه کریدور شمال-جنوب به منظور ترانزیت کالاهای اماراتی به سمت کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه و اروپا از طریق ایران در دستور کار این نشست است.

ایران به‌دلیل عدم توسعه خطوط ریلی، تحریم‌ها و مشکلات غیرمترقبه‌ای که در همکاری با شرکت‌ها و کشورهای خارجی گریبان‌گیر این شرکت‌ها و کشورها می‌شود، از کل طرح‌های ترانزیتی منطقه، از جمله کریدور شرق-غرب (چین-اروپا) و شمال-جنوب (روسیه-خلیج فارس) کنار گذاشته شده است.

بر اساس آمارهای وزارت راه و شهرسازی، ایران در سال گذشته تنها ۱.۵ میلیون تن ترانزیت ریلی کالای خارجی داشته که بخش اعظم آن مربوط به حمل گوگرد ترکمنستان به آب‌های جنوبی کشور بوده است.

دبی از مدت‌ها قبل یکی از اصلی‌ترین مبادی ارتباطی ایران با جهان خارج بوده، اما روابط ایران و امارات متحده عربی در دی‌ماه ۱۳۹۴ پس از حمله گروهی از حامیان جمهوری اسلامی به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و ریاض متشنج شد و ابوظبی همان زمان سطح روابط خود را به کاردار کاهش داد.

دو کشور از سال ۱۳۹۸ گام‌هایی برای کاهش تنش برداشتند و در سال‌های پس از آن امارات متحده سفیر خود را به ایران بازگرداند.

بنابر اعلام دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران، تجارت ایران و امارات در سال گذشته حدود ۲۷ میلیارد دلار بوده، که سهم صادرات ایران به این کشور حدود ۶.۵ میلیارد دلار بود و سهم واردات کالا از امارات نیز به بیش از بیست میلیارد دلار رسید.

«تخریب» تخت جمشید و بیستون بر اثر فعالیت پتروشیمی‌ها «شتاب» گرفته است

رشد گلسنگ‌های مخرب بر روی نقوش تخت جمشید
رشد گلسنگ‌های مخرب بر روی نقوش تخت جمشید

گزارش‌های تازه حاکی است که دو محوطه مهم تاریخی ایران باستان، یعنی تخت جمشید و بیستون، هر دو بر اثر ادامه «فعالیت شرکت‌های پتروشیمی» در نزدیک آنها با «تخریب روزافزون» روبه‌رو شده‌اند.

خبرگزاری ایلنا روز دوشنبه دهم اردیبهشت به نقل از متخصصان گلسنگ نوشته درحال حاضر تأثیر مخرب گلسنگ‌های رشدکننده روی سطوح تاریخی در بیستون بسیار چشمگیرتر از سایر بناهای تاریخی دیگر حتی تخت جمشید است.

محمد سهرابی، متخصص گلسنگ‌شناس گفته که موقعیت جغرافیایی پتروشیمی بیستون و تصاعد گازهای نیتروژن‌دار ناشی از فعالیت آن مرکز صنعتی، توأم با وجود سایر عوامل زنده و غیر زنده مؤثر بر رشد گلسنگ‌ها، سبب شده که گلسنگ‌های بیستون، غالباً تبدیل به «گلسنگ‌های نیتروژن‌دوست شوند و فعالیت آنها بسیار سریع‌تر و مخرب‌تر از روند معمول پیش رود».

محوطه باستانی بیستون در نزدیکی کرمانشاه، سنگ‌نگاره‌ای منحصر به فرد دارد که از مهمترین سندهای تاریخ جهان به‌شمار می‌رود. این سنگ‌نگاره و سنگ‌نبشته آن که از دوران هخامنشی به یادگار مانده و به زبان‌های پارسی باستان، ایلامی و بابلی نوشته شده، در سال ۲۰۰۶ به فهرست یونسکو افزوده شد.

صامت اجرایی، مدیر پایگاه جهانی بیستون، به ایلنا گفت: «پیش از آنکه پرونده بیستون در میراث جهانی به ثبت برسد، پتروشیمی کرمانشاه در فاصله ۵ کیلومتری هوایی که هم‌اکنون در حریم منظری این اثر جهانی قرار گرفته، احداث شده بود.»

او توضیح داد که «زمستان سال ۱۴۰۱ پایگاه میراث جهانی بیستون جلساتی با مدیرعامل پتروشیمی با هدف اجرای مطالعات آسیب‌شناسی و نجات‌بخشی کتیبه بیستون برگزار کرد و درخواست همکاری برای اجرای طرح مطالعاتی و آسیب‌شناسی داشت که متأسفانه پتروشیمی موافقت نکرد و زیر بار مطالعات آسیب‌شناسی و نجات‌بخشی نرفت.»

به گفته مدیر پایگاه جهانی بیستون، این پایگاه «در این سال‌ها بحث‌ها و درگیری‌های متعددی با پتروشیمی داشته اما آنها هیچ‌گاه زیر بار این طرح نرفتند و در آخرین جلسه مدیرعامل پتروشیمی اعلام کرد که من می‌توانم برای میراث فرهنگی گریه کنم اما نمی‌توانم نان بدهم.»

در همین حال، علیرضا جعفری زند، باستان‌شناس، نیز روز دوشنبه اعلام کرد که «شرکت پتروشیمی مرودشت تأثیر مستقیم و مخربی بر نقوش تخت جمشید و تخت رستم دارد.»

او افزود که «به‌همین خاطر پیش از انقلاب طرح انتقال پتروشیمی مطرح شد اما پس از انقلاب ... متأسفانه طرح جابجایی پتروشیمی با وجود انتقادات کارشناسان هیچگاه به نتیجه نرسید.»

علیرضا جعفری زند اضافه کرد که به این خاطر «در حال‌حاضر شاهد افزایش رشد گلسنگ‌ها و تخریب نقوش تخت جمشید هستیم.»

تخت جمشید در دوره‌ای طولانی پایتخت شاهنشاهی ایران بود و در سال ۱۹۷۹ در فهرست یونسکو ثبت شد.

شکست مذاکرات میان دانشگاه کلمبیا و معترضان؛ آغاز برخورد انضباطی با دانشجویان

از تظاهرات اعتراضی دانشجویان کلمبیا
از تظاهرات اعتراضی دانشجویان کلمبیا

در پی شکست مذاکرات میان نمایندگان دانشجویان حامی فلسطین با مدیریت دانشگاه کلمبیا بر سر تحصن در محوطه این مرکز آکادمیک در ایالت نیویورک، کلمبیا صدور احکام تعلیق دانشجویان خاطی را آغاز کرد.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز و نیویورک تایمز، دانشجویان که شماری از افراد تعلیق‌شده نیز در بین آن‌ها بودند، دوشنبه شب بر ساختمان هامیلتون، که یکی از مراکز اصلی دانشگاه است، مسلط شده و چادرهای تحصن خود را به درون این ساختمان منتقل کردند.

هامیلتون ساختمانی در دانشگاه کلمبیا است که دانشجویان در سال ۱۹۶۸ میلادی در اعتراض به جنگ آمریکا در ویتنام و همچنین در اعتراض به نژادپرستی علیه سیاه‌پوستان، در آن تحصن و اقدامات اعتراضی پر سر و صدایی کرده بودند.

کلمبیا در هفته‌های گذشته یک رشته اعتراضات را در اعتراض به حمایت دولت آمریکا از اسرائیل در جریان جنگ جاری میان ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس، کلید زد.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

اعتراضات کلمبیا به ده‌ها دانشگاه دیگر در سراسر آمریکا و همچنین به کشورهای دیگر سرایت کرده است.

معترضین در کلمبیا همچنین خواهان آن هستند که دانشگاه سرمایه مالی خود را از شرکت‌هایی مانند بوئینگ که با ارتش اسرائیل قراردادهایی دارد، بیرون بکشد و همکاری با مراکز آکادمیک اسرائیل را متوقف کند. درخواست‌های مشابه از سوی دانشجویان معترض در بسیاری دیگر از دانشگاه‌های این کشور عنوان شده است.

پس از ناکامی مذاکرات میان مینوش شفیق، رئیس دانشگاه با هیئتی از نمایندگان معترضین، دانشگاه کلمبیا به متحصنین تا ساعت ۱۴ وقت محلی در روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت مهلت داد چادرهای خود را از محوطه برچینند.

دانشگاه اعلام کرد دانشجویانی که تا پیش از این ضرب‌الاجل محوطه را ترک کردند، می‌توانند این ترم تحصیلی را ادامه دهند و از برداشتن گام‌های تنبیهی علیه تحصیل و حضور آن‌ها در دانشگاه و خوابگاه خودداری خواهد شد.

مدیریت کلمبیا در بیانیه دوشنبه خود یک بار دیگر فراخوان‌های «یهودستیزانه» را محکوم کرد و آن را «نفرت‌انگیز» نامید.

دانشگاه اعلام کرد «عوامل بیرونی» وارد دانشگاه شده و در ایجاد فضای خصمانه سهیم بودند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‎‌وزیر اسرائیل هفته گذشته گفت «اوباش یهودی‌ستیز» دانشگاه‌های برجسته آمریکا را تسخیر کرده و «به دانشجویان یهودی حمله می‌کنند» که این «یادآور اتفاقاتی است که در دهه ۱۹۳۰ میلادی در دانشگاه‌های آلمان رخ داد».

جولی ریمن، از مقامات کمیته یهودیان آمریکا شنبه به نشریه دهیل گفت شعارهایی مانند «از نهر تا بحر» که از سوی معترضین در دانشگاه‌های آمریکا سر داده می‌شود، می‌تواند به معنی فراخوان برای نابودی اسرائیل به عنوان یک کشور باشد.

هزاران دانشجوی یهودی در دانشگاه‌های آمریکا از بعد از گسترش اعتراضات از بیم جان خود از رفتن به دانشگاه خودداری کرده و از آینده تحصیلی‌شان نگران هستند.

کارمند سابق امنیت ملی آمریکا به‌دلیل جاسوسی برای روسیه به ۲۲ سال زندان محکوم شد

ساختمان سازمان امنیت ملی آمریکا ایالت مریلند
ساختمان سازمان امنیت ملی آمریکا ایالت مریلند

وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرد که یکی از کارمندان سابق سازمان امنیت ملی ایالات متحده (ان‌اس‌اِی) روز دوشنبه به دلیل تلاش برای انتقال اطلاعات طبقه‌بندی‌شده به روسیه به حدود ۲۲ سال زندان محکوم شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این فرد این اطلاعات مخفی را به شخصی که گمان می‌کرد مأمور روسیه است تحویل داد، اما بعد معلوم شد که شخص دریافت‌کننده اطلاعات از مأموران مخفی اف‌بی‌آی بوده است.

جَره سباستین دالکه، ۳۲ ساله، اهل کلرادو اسپرینگز ایالت کلرادو، در ماه اکتبر به شش فقره تلاش برای انتقال اطلاعات طبقه‌بندی شده دفاع ملی اعتراف کرد.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که جره سباستین دالکه، بین اوت تا سپتامبر ۲۰۲۲، از یک حساب ایمیل رمزگذاری‌شده برای ارسال بخش‌هایی از سه سند طبقه‌بندی‌شده به فردی که گمان می‌کرد مأمور روسیه است استفاده کرده است.

این وزارتخانه گفت دالکه که در سازمان امنیت ملی ایالات متحده به عنوان طراح امنیت سیستم‌های اطلاعاتی کار می‌کرد، در ازای تمام اطلاعاتی که در اختیار داشت، مبلغ ۸۵ هزار دلار درخواست کرده بود.

وی روز دوشنبه دهم اردیبهشت، به ۲۱ سال و ۱۰ ماه زندان محکوم شد.

کریستوفر ری، مدیر اف‌بی‌آی در بیانیه‌ای گفت: «این حکم باید به عنوان هشداری جدی برای همه کسانی باشد که محافظت از اطلاعات دفاع ملی به آنها سپرده شده و باید بدانند که خیانت به این اعتماد عواقبی دارد.»

بازداشت چندساعته ژرار دوپاردیو، بازیگر فرانسوی به اتهام «تعرض جنسی»

 ژرار دوپاردیو، بازیگر فرانسوی
ژرار دوپاردیو، بازیگر فرانسوی

رسانه‌های بزرگ بین‌المللی و فرانسوی، از بازداشت چندساعته ژرار دوپاردیو، بازیگر ۷۵ ساله فرانسوی، به اتهام دو مورد «تعرض جنسی» خبر می‌دهند.

او متهم به تعرض به دو زن بر سر صحنه فیلمبرداری در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱ است.

خبرگزاری فرانسه نوشته که بازجویی از این هنرپیشه مشهور به اتهام دو مورد تعرض جنسی، با احضار او در روز دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت به یک اداره پلیس در پاریس آغاز شد و تا ظهر همان روز به وقت محلی ادامه یافت.

شکایت اول از آقای دوپاردیو مربوط به طراح صحنه فیلمی به نام «سایبان‌های سبز» است که مدعی است این بازیگر در سال ۲۰۲۱ سر صحنه فیلمبرداری در هتلی در پاریس، در حالی که کلمات رکیکی بر زبان می‌آورده، «شکم و پستان‌های» او را لمس کرده است.

شکایت دوم را نیز منشی صحنه فیلمی با عنوان «شعبده‌باز و دوقلوهای به هم چسبیده» طرح کرده که مدعی است دوپاردیو در سال ۲۰۱۴ سر صحنه فیلمبرداری «تمام بدنش» را لمس کرده است.

قرار است محاکه او برای این اتهامات در اکتبر سال جاری میلادی برگزار شود.

دوپاردیو و وکلیش هنوز در مورد این پرونده اظهارنظر نکرده‌اند، اما او پیش از این اتهامات مشابهی را رد کرده بود. دوپاردیو پیش از این در نامه سرگشاده‌ای مدعی شده بود که «هرگز از زنی سوءاستفاده نکرده‌ام».

فروردین‌ماه امسال نیز رسانه‌های فرانسوی از ادعای ۱۳ زن مبنی بر تحمل «رفتارها یا اظهارات جنسی نامناسب» از سوی این هنرپیشه سرشناس فرانسوی، خبر داده بودند.

وبسایت تحقیقی فرانسوی «مدیاپار» گزارشی طولانی را منتشر کرده بود که در آن شهادت این ۱۳ زن گزارش شده بود.

بر اساس گزارش یاد شده، این زنان ادعا کرده‌اند که متحمل «رفتارها یا اظهارات جنسی نامناسب، با شدت‌های مختلف، در صحنه فیلمبرداری ۱۱ فیلم یا سریال در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۲ یا در مکان‌های خارجی» توسط ژرار دوپاردیو شده‌اند.

ژرار دوپاردیو از شناخته‌ترین هنرپیشه‌های فرانسه و جهان است که جوایز متعدد جهانی کسب کرده و یکی از بازی‌های معروف او در نقش کریستف کلمب در فیلم «فتح بهشت» ریدلی اسکات است.

پیش ازاین اظهارات امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه که اعلام کرده بود نشان افتخار را از ژرار دوپاردیو بازیگر معروف سینما و متهم به تجاوز و خشونت جنسی پس نمی‌گیرد، خشم فعالان حقوق زنان را برانگیخت.

این هنرپیشه در زمان ریاست‌جمهوری فرانسوا اولاند، در اعتراض به افزایش مالیات افراد پردرآمد، فرانسه را ترک کرد و سپس ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به او شهروندی افتخاری روسیه را اعطا کرد.

حضور پلیس در دانشگاه سوربن پاریس برای پایان دادن به تظاهرات در حمایت از غزه

تظاهرات حمایت از غزه در دانشگاه سوربون پاریس
تظاهرات حمایت از غزه در دانشگاه سوربون پاریس

همزمان با ادامه اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های ایالات متحده در حمایت از فلسطین و در اعتراض به جنگ غزه، دست‌کم صد معترض در دانشگاه سوربون فرانسه با به اهتزاز در آوردن پرچم فلسطین، در حمایت از غزه شعار دادند .

به گفته شاهدان عینی پلیس با حمله به این تجمع با دانشجویان درگیر شده‌ اما دانشجویی بازداشت نشده‌است.

مقامات دانشگاه گفتند که آمفی تئاترهای دانشگاه سوربن حوالی ظهر تخلیه و محوطه اصلی این دانشگاه برای بعدازظهر بسته شده‌است.

این در حالی است که چندین سیاستمدار فرانسوی، از جمله اعضای ارشد حزب چپ تندرو پیشتر در رسانه‌های اجتماعی از حامیان خود خواسته بودند تا به اعتراضات سوربن بپیوندند.

این تظاهرات سه روز پس از تظاهرات در دانشگاه «ساینس‌پو»، یا همان دانشگاه علوم سیاسی در پایتخت فرانسه و در حالی برگزار شد که معترضان خواستار قطع روابط این دانشگاه با دانشگاه‌ها و نهادهایی هستند که در «سرکوب مردم فلسطین» شریک بوده‌اند.

اتحادیه دانشجویان این دانشگاه در بیانیه‌ای با اشاره به حضور نیروهای پلیس در دانشگاه، این اقدام دانشگاه را عبور ازخط قرمز و نشان‌دهنده آغاز چرخش استبدادی در این دانشگاه عنوان کرده‌اند.

این در حالی است که در دانشگاه ساینس‌پو، دانشجویانی که خواهان آتش‌بس در غزه بودند، برای چندین روز تحصن و تظاهراتی را در پردیس این دانشگاه در مرکز پاریس برپا کردند و برخی از این دانشجویان در حیاط مرکزی به برپایی چادرهایی اقدام کردند.

روز دوشنبه، رئیس منطقه پاریس، «والری پکرس»، گفت که وی کمک‌های مالی به این دانشگاه را تا زمانی که آرامش و امنیت برقرار نشود، متوقف می‌کند.

در حالی که احزاب راستگرا در فرانسه، معترضان را به «یهودی‌ستیزی» متهم کرده‌اند، این معترضان ضمن تکرار خواسته‌های خود در حمایت از مردم غزه و قطع روابط مالی دانشگاه‌ با دولت اسرائيل، اتهام «یهودی‌ستیزی» را رد کردند .

«حمله موشکی» به یک کشتی تجاری در دریای سرخ

کشتی روبی‌مار متعلق به بریتانیا دوماه پیش در پی حمله حوثی‌ها در دریای سرخ غرق شد
کشتی روبی‌مار متعلق به بریتانیا دوماه پیش در پی حمله حوثی‌ها در دریای سرخ غرق شد

یک آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا روز دوشنبه ۱۰ اردبیهشت از حمله موشکی به یک کشتی کانتینری در دریای سرخ خبر داد.

آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا (یو.کِی.ام.تی.او) می‌گوید این حمله در سواحل یمن در موخا روی داده است.

طبق این گزارش،‌ این کشتی تجاری در این حمله آسیب دیده است، اما خدمه آن سالم هستند و به حرکت به سمت مقصد بعدی خود ادامه می‌دهد.

آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا از کشتی‌هایی که در این منطقه در حال حرکت هستند خواست تا احتیاط کنند.

امبری، یک شرکت امنیت دریایی بریتانیا، نیز اعلام کرد که یک کشتی کانتینری که با پرچم مالت از جیبوتی به سوی بندر جده در حرکت بود، با سه موشک مورد حمله قرار گرفته است.

امبری اضافه کرده است این کشتی احتمالا به دلیل این که اپراتور آن با اسرائیل تعامل تجاری دارد٬ هدف حمله قرار گرفته است.

آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا هم می‌گوید یک موشک به نزدیکی این کشتی اصابت کرده است.

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران که کنترل پایتخت یمن و بیشتر مناطق پرجمعیت این کشور را در دست دارند، چند ماه است با ادعای آنچه حمایت از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل می‌خوانند، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کردند. دامنه این حملات سپس به سایر کشتی‌ها نیز گسترش یافت.

حملات حوثی‌ها، حمل و نقل جهانی از طریق کانال سوئز را مختل کرده و شرکت‌ها را مجبور کرده است مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را در اطراف جنوب آفریقا انتخاب کنند.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا نیز در چندین نوبت حملات تلافی‌جویانه گسترده‌ای به مهمات، پهپادها و پایگاه‌های حوثی‌ها انجام داده‌اند.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG