لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

جاده های ایران قربانگاه مسافران نوروزی


از ابتدای نوروز تا روز ۶ فروردين ماه بيش از ۵۴۷ نفر در صحنه تصادفات جاده ای در سراسر کشور کشته شده اند
از ابتدای نوروز تا روز ۶ فروردين ماه بيش از ۵۴۷ نفر در صحنه تصادفات جاده ای در سراسر کشور کشته شده اند

افزايش چشمگير تعداد کشته شدگان در تصادفات جاده ای کشور از ابتدای تعطيلات نوروز تا روز ۶ فروردين ماهموجب شد تا فرمانده نيروی انتظامی کشور از شکست طرح نوروزی برای کنترل جاده ها خبر دهد.


سردار اسماعيل احمدی مقدم به خبرگزاری مهر گفت: به رغم تلاش های صورت گرفته نتوانستيم به وعده خود در سال ۸۵ يعنی کاهش ۵ درصدی تصادفات عمل کنيم و تنها توانستيم تصادفات را يک درصد کاهش دهيم اما اين موضوع را در سال جديد پيگيری خواهيم کرد.


اين در حالی است که پيش از اين فرمانده نيروی انتظامی کشور روز ۵ فروردين ماه از کاهش ۲۰ درصدی تلفات جاده ای و موفقيت طرح نوروزی نيروی انتظامی خبرداده بود.


در حالی فرمانده نيروی انتظامی روز ۸ فروردين ماه از شکست طرح نوروزی در کنترل جاده ها و پيشگيری از تصادفات خبرداد که سال گذشته نيز نيروی انتظامی نتوانست طرح موفقی را در اين زمينه اجرا کند

احمدی مقدم به ايسنا گفته بود: « بر اساس بررسی‌های انجام شده، به طور کلی می‌توان گفت که ميزان تلفات تصادفات جاده‌ای از ابتدای اجرای طرح نوروزی نيروی انتظامی تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته،۲۰ درصد کاهش يافته و اين در حالی ست که در سال ۸۵ به طور کلی با يک درصد کاهش تلفات مواجه بوديم و لذا در نظر داريم اين آمار در سال جاری به ۵ درصد برسد.»


بنا بر آخرين اخبار و آمارهای منتشر شده از سوی مقامات انتظامی در خبرگزاری های کشور، از ابتدای نوروز تا روز ۶ فروردين ماه بيش از ۵۴۷ نفر در صحنه تصادفات جاده ای در سراسر کشور کشته شده اند.


همچنين بنا برگزارش ستاد عمليات بحران وزارت بهداشت از آغاز روز ۲۵ تا پايان ۲۹ اسفندماه نيز ۲۸۸ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را ازدست دادند.


اين آمار درحالی منتشر شده است که بنا برگفته سردار احمدی مقدم «تعداد زيادی از مجروحان تصادفات نيز حين انتقال به بيمارستان يا در مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند.»


بر همين اساس تعداد کشته شدگان در تصادفات جاده ای بسيار بيشتر از رقم اعلام شده است که احتمالا توسط پزشکی قانونی و اورژانس در پايان تعطيلات نوروزی اعلام خواهد شد.


طرح نوروزی کنترل ترافيک و جاده ها در آستانه نوروز ۸۶ با شعار افزايش ايمنی و کاهش تلفات در جاده های کشور با همکاری نيروی انتظامی، وزارت راه و ترابری، هلال احمر و اورژانس آغاز شد که بنا برگفته مقامات نيروی انتظامی، همه ۱۸۰ هزار کيلومتر راه های کشور را زير پوشش قرار می دهد.

تصادف های جاده ای، میدان جنگی ديگر


در حالی فرمانده نيروی انتظامی روز ۸ فروردين ماه از شکست طرح نوروزی در کنترل جاده ها و پيشگيری از تصادفات خبرداد که سال گذشته نيز نيروی انتظامی نتوانست طرح موفقی را در اين زمينه اجرا کند.


بنا بر گزارش های پزشکی قانونی و اورژانس کشور تنها درتعطيلات نوروزی سال ۸۵، هزارو ۸۰۰ نفر در حوادث رانندگی جاده‌های کشور جان خود را ازدست دادند .


از سويی به گفته سردار محمد رويانيان معاون راهنمايی و رانندگی نيروی انتظامی جمهوری اسلامی، سالانه حدود ۲۸ هزار نفر درحوادث رانندگی جان می بازند و بيش از ۳۰۰ هزار نفر نيز بر اثر اين حوادث مجروح می‌شوند.


به گفته وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی حوادث رانندگی با حدود ۳۰ هزار کشته پس ازبيماری‌های قلبی و عروقی که سالانه جان ۷۰ هزار ايرانی را می‌گيرد رتبه دوم علل مرگ ومير را دارد

در همين حال برخی از مسئولان راهنمايی ورانندگی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بارها آمار سالانه کشته‌ شدگان حوادث درجاده‌های کشور را معادل تلفات انسانی سالانه دوران جنگ ۸ ساله ايران و عراق گزارش کرده‌اند.


اين در حالی است که هر سال با آغاز تعطيلات نوروز و افزايش سفرهای بين شهری و درون شهری ، حوادث جاده ای نيز افزايش می يابد و در اين ميان نيروی انتظامی ، وزارت راه و ترابری و ستاد حوادث غير مترقبه و اورژانس کشور با آگاهی از اين امر تاکنون نتوانسته اند با برنامه ريزی درست و انجام به موقع وظايف خود از وقوع بيشتر حوادث و تلفات جانی و مالی شهروندان جلوگيری کنند.


مقامات مسئول در نيروی انتظامی ، وزارت راه و ترابری ، اورژانس و ستاد حوادث غير مترقبه و سازمانهای مسئول ديگر همواره عدم رعايت قوانين و نکات ايمنی از سوی شهروندان را علت اصلی حوادث اعلام کرده و کوتاهی دستگاه های زير نظارت خود در خدمت رسانی به مردم را ناديده می گيرند.


در اين ميان روز سه شنبه ۷ فروردين جانشين فرمانده نيروی انتظامی لغزندگی جاده ها را علت ۱۲ درصد حوادث ، سرعت غير مجاز را عامل ۷ درصد تصادفات، خواب آلودگی و خستگی مفرط ، سبقت غيرمجاز و انحراف به چپ را علت بروز حدود ۷۰ درصد تصادفات رانندگی در تعطيلات نوروز امسال اعلام کرد.


اين مقام انتظامی پيش از اين تاخير اورژانس و نيروی انتظامی در حضور به موقع در محل حادثه را نيز علت تنها ۸ درصد مرگ ومير ناشی از تصادفات جاده ای اعلام کرده بود.


افزايش حوادث رانندگی در جاده ها و مرگ روزانه ۸۰ نفر دراين حوادث درحالی است که هم اکنون ۹۰ درصد حمل و نقل کشور به وسيله حمل و نقل جاده ای صورت می‌گيرد و فقط ۱۰ درصد آن از طريق حمل و نقل ريلی و هوايی انجام می شود.


همچنين به گفته وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی حوادث رانندگی با حدود ۳۰ هزار کشته پس ازبيماری‌های قلبی و عروقی که سالانه جان ۷۰ هزار ايرانی را می‌گيرد رتبه دوم علل مرگ ومير را دارد.


XS
SM
MD
LG