لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

مخالفت عراق با طرح اتحاديه عرب برای حل بحران


وزیر امور خارجه عراق می گوید بعضی ها تلاش می کنند مساله عراق را یک مساله جهانی جلوه دهند
وزیر امور خارجه عراق می گوید بعضی ها تلاش می کنند مساله عراق را یک مساله جهانی جلوه دهند

هشيار زباری وزير امور خارجه عراق روز دوشنبه پنجم ماه مارس گفت حکومت عراق با تلاش ها برای درگير کردن شورای امنيت سازمان ملل متحد در پايان دادن به خشونت های عراق، مخالف است.


آقای زباری که به اظهار نظر عمر موسی دبير کل اتحاديه عرب واکنش نشان می داد گفت: «نظرهايی در باره بين المللی کردن مسايل عراق ابراز شده است. ما به طور کامل با اين نظر مخالفيم. حکومت عراق منتخب مردم عراق است و خود قادر به کنار آمدن با وضعيت است.»


وزير امور خارجه عراق همچنين گفت عراق هم اکنون هم در حال اجرای اصلاحات است و ابراز اميدواری کرد که کنفرانس بغداد زمينه ای برای کاهش تنش های منطقه ای باشد و از همسايگان عراق خواست که به تعهد خود برای برقراری امنيت در عراق عمل کنند.


وزیر امور خارجه عراق ابراز اميدواری کرد که کنفرانس بغداد زمينه ای برای کاهش تنش های منطقه ای باشد و از همسايگان عراق خواست که به تعهد خود برای برقراری امنيت در عراق عمل کنند

او افزود: «ما مايليم کنفرانس عراق، پيام قاطعی بفرستد، اينکه کشورهای منطقه آماده کمک به حکومت عراق در برقراری صلح و امنيت هستند.»


اتحاديه عرب: لغو قوانين تبعيض آميز در عراق


اتحاديه کشورهای عرب روز يکشنبه، چهارم مارس، از شورای امنيت سازمان ملل متحد خواست تا جدول زمانبندی خروج نيروهای خارجی از عراق را تعيين کند.


عمر موسی، دبير کل اتحاديه عرب، طرحی را ارايه کرد که به گفته وی می تواند بحران عراق را کاهش دهد.


آقای موسی گفت حکومت عراق بايد در قانون اساسی خود بازنگری کند و قانونی هايی را که امتيازهای ويژه به شيعيان و کردها می دهد لغو کند.


تقسيم عادلانه ثروت در عراق، خلع سلاح شبه نظامی ها و خروج نيروهای خارجی از عراق، از جمله پيشنهادهای طرح جديد است.


عمر موسی در سخنرانی خود در گردهمايی وزيران امور خارجه کشورهای عرب گفت که اين پيشنهادها بايد در قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل گنجانده شود و همه طرف ها مجبور به اجرای آن شوند.


دولت امريکا تا کنون طرح جدول زمانبندی برای خروج نيروهای خود از عراق را نپذيرفته است.
اخيرا بسياری از سياستمداران حزب دمکرات آمريکا نيز از دولت اين کشور خواستند تا زمانی را برای خروج ارتش آمريکا از عراق تعيين کند.


از جمله اين سياستمداران، هيلاری کلينتون از اعضای دموکرات مجلس سنا و نامزد انتخابات رياست جمهوری آمريکا است که خواستار تعيين يک مهلت ۹۰ روزه برای مشخص شدن جدول زمانبندی خروج نيروهای آمريکايی از عراق شده است.


XS
SM
MD
LG