لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۷

ديدار محرمانه نماینده اولمرت و محمود عباس


اهود اولمرت نخست وزیر اسراییل
اهود اولمرت نخست وزیر اسراییل

بر اساس گزارش ها، نماینده ویژه نخست وزیر اسراییل، اندکی پیش از سفر او به اروپا، به طور محرمانه با محمود عباس دیدار کرده است.


به گزارش رسانه های خبری اسراييل، نخست وزير اين کشور اندکی پيش از سفر اروپايی خود، که طی آن با رهبران آلمان و ايتاليا و واتيکان درباره مناسبات اسراييل و فلسطينی ها نيز گفت و گو می کند، نمايندگان ارشد خود را برای ملاقاتی محرمانه با آقای محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی، به رام الله فرستاده بود.


احتمال آزادی يکی از مشهورترين زندانيان جنبش فتح از زندان اسراييل در اين ديدار، بعنوان اقدامی که موجب تقويت موقعيت آقای محمود عباس در برابر سازمان حماس شود، در اين ديدار محرمانه مطرح شده است.


بر پايه اين گزارش، يورام توربوويچ رئيس دفتر نخست وزيری اسرائيل، و شالوم تورجمان يک ديپلمات ارشد اين دفتر، روز يکشنبه به رام الله مقر حکومت فلسطينی ها رفته و ديداری مخفيانه و بدور از جنجال رسانه های گروهی، با محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردانی داشته اند.


در اين ديدار، که نخستين سفر ديپلمات های ارشد دفتر نخست وزيری اسرائيل به شهر رام الله بود، آقای اولمرت نيز تلفنی با محمود عباس سخن گفت.


روزنامه هاآرتص نوشت: «آقای عباس دراين مکالمه تلفنی تأکيد کرد که اگر اسرائيل آزادی مروان برغوثی رهبر شاخه جوانان جنبش فتح را در دستور کار خود قرار دهد، اين امر بايد بخشی از معامله ای باشد که بر اساس آن، صدها نفر ديگر از زندانيان فلسطينی نيز آزاد شوند تا سازمان حماس، سرباز اسرائيلی اسير در دست خود، گيلعاد شاليت را آزاد کند.


به نوشته اين روزنامه، آقای اولمرت، بطور اصولی با آزادی آقای برغوثی موافقت کرده ولی گفته است او پس از استرداد گيلعاد شاليت آزاد خواهد شد.


آقای برغوثی که از ياران نزديک ياسر عرفات بود، اندکی پيش از مرگ عرفات، توسط اسرائيل دستگير شد و به اتهام مشارکت در برنامه ريزی عمليات مسلحانه سازمان موسوم به «تنظيم» شاخه جوانان جنبش فتح، به پنج بار حبس ابد محکوم شد و از آن زمان تا کنون در زندان اسرائيل است.


اما به يرغم حبس، وی همواره به عنوان يکی از ميانجی گرها در رفع تنش های اسرائيل و فلسطينی ها ايفای نقش کرده، و وزير خارجه کنونی اسرائيل نيز حتی با او در زندان ديدار کرد.


منابع سياسی فلسطينی با تاييد درستی اخبار ديدار محرمانه يکشنبه بين ديپلماتهای ارشد دفتر نخست وزيری اسرائيل با آقای محمود عباس، گفتند، در آستانه سفر کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا به اسرائيل و سرزمين های فلسطينی، احتمال ديدار اولمرت و محمود عباس نيز بررسی شد و بر سر آن توافق به عمل آمد.


در اين ديدار، اقدامات احتمالی بعدی آقای عباس در صحنه سياست داخلی فلسطينی نيز، با توجه به راکد ماندن تماسهای فتح و حماس در مورد تشکيل دولت فراگير فلسطينی ، مورد بحث قرار گرفته است.
قرار است آقای عباس شنبه آينده از طريق نطقی تلويزيونی خطاب به فلسطينی ها، تصميمات خود را در قبال دولت حماس اعلام کند.


XS
SM
MD
LG