لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

هفت روز از درگذشت پرويز ياحقی گذشت


پرویز یاحقی نوازنده چیره دست ویولن، هفته گذشته درگذشت
پرویز یاحقی نوازنده چیره دست ویولن، هفته گذشته درگذشت

هفت روز از درگذشت پرويز ياحقی نوازنده چيره دست ويولن گذشت. در این برنامه مصاحبه امیر آرمین با یاحقی، به مناسبت مرگ دلکش ارایه شده است.


پرويز ياحقی آهنگساز و ويولن نواز نامدار روز ۱۳ بهمن ماه در سن ۷۰ سالگی ديده از جهان فرو بست.
پرويز ياحقی در مصاحبه ای که پس از درگذشت بانو دلکش خواننده محبوب ايرانی با امير آرمين از راديو فردا داشت، در باره سابقه همکاری خود با دلکش سخن گفت.


آقای ياحقی که برای دلکش آهنگ های بسياری ساخته بود، در اين مصاحبه از استعداد شگرف دلکش در يادگيری سريع آهنگ ها سخن گفت. به گفته آقای ياحقی، دلکش در کوتاه ترين زمان ممکن، آهنگ ها را فرا می گرفت و اجرا می کرد.


پرويز ياحقی گفت با دلکش در سال های آخر عمر همسايه بوده است. او گفت صدای دلکش آن چنان زيبا و دلکش بود که سال های سال، کسی جای او را نخواهد گرفت.


ياحقی از کودکی دل و جانش با موسيقی پيوند خورد و از همان کودکی با استادان بزرگی مانند ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، علی اکبر شهنازی، رضا محجوبی ، حسين تهرانی و ديگران آشنا شد.


استاد صبا بود که پرويز ياحقی را نخست به عنوان نوازنده خردسال به راديو برد. او تا ۱۸ سالگی در راديو به نواختن ساز ويولن ادامه داد.


ياحقی به دعوت داوود پيرنيا، آهنگی را به نام اميد دل من کجايی برای استاد غلامحسين بنان ساخت و از اينجا بود که پرويز ياحقی يکی از نامدارترين آهنگسازان ايران شد.


ساختن و اجرای چهار مضراب های مختلف در قطعات موسيقی ايران از ماندگارترين کارهای اين هنرمند نامدار است.


XS
SM
MD
LG