لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

کشف دست نوشته های اشتاين بک در گاراژ خانه


کارشناسان معتقدند يافتن آثار اخير جان اشتاين بک، يک واقعه مهم ادبی به شمار می رود.
کارشناسان معتقدند يافتن آثار اخير جان اشتاين بک، يک واقعه مهم ادبی به شمار می رود.

دست نوشته هايی از نويسنده کتاب های معروفی چون شرق بهشت و موش ها و آدمها که به مدت پنجاه سال در جعبه ای در گاراژ يک خانه مسکونی در هاليوود خاک می خورد روز پنج شنبه ۲۴ مه، در يک گالری کتاب های نادر و قيمتی در سن فرانسيکو به حراج گذاشته شد.


جعبه محتوای دست نوشته های جان اشتاين بک، نويسنده آمريکايی با شهرت جهانی، که کتاب «خوشه های خشم» او يکی از آثار کلاسيک باقيمانده از دوران رکود اقتصادی آمريکا محسوب می شود، سالها در ميان وسائل ديگر در گاراژ منزل خانم «توايلا مارتين» خاک می خورد.


همسر خانم مارتين «ارنست» که يکی از تهيه کنندگان هاليوود بود، با اين نويسنده دوستی و مراوده داشته است.


به گفته کارشناسان ادبی، آنچه خانم مارتين در اين جعبه پيدا کرده است، گنجينه ادبی مهم و شامل نيمه گمشده اولين چرکنويس يکی از نوشته های اشتاين بک به نام «پنچ شنبه شيرين» است که نويسنده، آن را در ادامه داستان «صف قناری های» نوشته است

اين وسايل در گاراژ منزل خانم مارتين خاک می خورد تا سرانجام سالها پس از مرگ همسرش تصميم می گيرد اين جعبه را باز کند.


به گفته کارشناسان ادبی، آنچه خانم مارتين در اين جعبه پيدا کرده است، گنجينه ادبی مهم و شامل نيمه گمشده اولين چرکنويس يکی از نوشته های اشتاين بک به نام «پنچ شنبه شيرين» است که نويسنده، آن را در ادامه داستان «صف قناری های» نوشته است.


از درون اين جعبه همچنين ده ها داستان کوتاه چاپ نشده، نامه ها و کارت پستال از اشتاين بک، برنده جوايز نوبل و پوليتزر که در سال ۱۹۶۸ درگذشت بدست آمده است .


روز پنج شنبه آرشيوی شامل دو دسته از آثار بدست آمده اشتاين بک، برای کلکسيونرها و موسسات فرهنگی به معرض حراج گذاشته شد.


گمان می رفت وجه حاصل از اين دو حراج به بيش از ۵۰۰ هزار دلار برسد . اما با وجود رقابت های موجود و درحالی که دست نوشته ای از اشتاين بک از کتاب «درخت تنومندی از دريای کورتز» به مبلغ ۸۰ هزار دلار فروخته شد، اما بقيه آثار بدست آمده خريداری پيدا نکرد.


پروفسور سوزان شيلينگ لاو، از دانشگاه ايالتی سن حوزه و يکی از همکاران کتابخانه ملی اشتاين بک در زادگاه اين نويسنده در شهر ساليناس در شمال کاليفرنيا می گويد: «به دست آوردن وجوه لازم در مدت زمان کافی يکی از مشکلات معمول در ميان موسسات فرهنگی است که در حراج هايی از اين نوع با وجود علاقمندی، امکانات خريد را پيدا نمی کنند.»


او می افزايد: «دانشگاه های معتبری مانند هاروارد و استنفورد، از جمله خريداران دائمی اين نوع آثار هستند اما اغلب موسسات فرهنگی ديگر در انتظار وجوه اهدايی از سوی نيکوکاران فرصت های طلائی بدست آوردن اين نوع آثار را از دست ميدهند.»


کارشناسان معتقدند يافتن آثار اخير جان اشتاين بک، يک واقعه مهم ادبی به شمار می رود.


XS
SM
MD
LG