لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

«اطلاع رییس توتال از رشوه خواری در معامله با ایران»


قرارداد پارس جنوب میان ایران و فرانسه است
قرارداد پارس جنوب میان ایران و فرانسه است

رییس کنونی شرکت فرانسوی توتال روز سه شنبه ۲۷ مارس، به بازجويانی که در باره موضوع رشوه خواری تحقيق می کنند گفته است که رييس وی در زمان امضای قرارداد که در واقع آن زمان سمت ریاست شرکت توتال را به عهده داشته، از ماجرای دلالی و واسطه در معامله با ايران آگاه بوده است.


خبرگزاری رويتر از روزنامه فرانسوی است رپوبليکن نقل کرده که کريستف دمارژری که هم اکنون با اتهام فساد و رشوه خواری مربوط به سال ۱۹۹۷ شرکت گاز پارس جنوب رو به رو است، به تيری دمارست رييس وقت توتال گفته بود که برای جلب معامله چند ميليارد دلاری با ايران، به «کمک» نياز است.


اين روزنامه بخش هايی از اظهارات آقای دمارژری را در بازداشت ۳۶ ساعته در دادگاه منتشر کرده است.


شرکت توتال حاضر به اظهار نظر در اين باره نشده است. سخنگوی توتال نيز به خبرگزاری رويتر گفته است نمی تواند در اين زمينه اظهارنظر کند زيرا از درستی اين اظهارات اطمينان ندارد. او همچنين گفته است: « اين مطالب به هيچ وجه بايد به بيرون درز می کرده است».


در سال ۱۹۹۷، آقای دمارست، هم رييس و هم مدير اجرايی بوده، اما پس از آن اين دو سمت از يکديگر جدا شدند. در همين زمان کريستف دمارژری، مسئول بخش خاورميانه شرکت توتال بوده است.


تحقيق در مورد فساد مالی احتمالی آقای دمارژری در حالی صورت می گيرد که شرکت توتال در نظر دارد در يک پروژه نزديک به ۱۰ ميليارد دلاری ساخت اولين پايانه توليد گاز مايع ايران شرکت کند

دمارژری می گويد در سال های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ (در زمان ماجرای قرارداد با ايران) تصميم گرفته که برای به دست آوردن اين قرارداد، از واسطه استفاده کند و اين مطلب را با رييس خود در ميان گذاشته است.


او می گويد به رييس خود گفته است که با توجه به فضای دشوار ايران و آمريکا، برای به دست آوردن يک قرارداد ۴ ميليارد دلاری، «به کمک نياز است.»


برای امضای قرارداد ۲ ميليارد دلاری سال ۱۹۹۷ در رابطه با پارس جنوب، آقای دمارست به تهران رفته بود.


توتال می گويد هيچگونه خلافی در معامله گاز با ايران مرتکب نشده است.

کريستف دِمارژری، چند ماهی است که به اتهام فساد مالی در رابطه با برنامه نفت در برابر غذای سازمان ملل متحد در دوران صدام حسين رو به رو است و تحت بازرسی قرار دارد.


او از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹، رييس بخش خاورميانه شرکت توتال بوده است که بر توليد و اکتشاف گاز نظارت داشته است.


تحقيق در مورد فساد مالی احتمالی آقای دمارژری در حالی صورت می گيرد که شرکت توتال در نظر دارد در يک پروژه نزديک به ۱۰ ميليارد دلاری ساخت اولين پايانه توليد گاز مايع ايران شرکت کند.


XS
SM
MD
LG