لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

جدال لفظی تهران و واشینگتن بر سر نقش ايران در عراق


معاون رییس جمهوری آمریکا گفت اعزام ناو هواپیمابر به منطقه برای مقابله با تهدید ایران است
معاون رییس جمهوری آمریکا گفت اعزام ناو هواپیمابر به منطقه برای مقابله با تهدید ایران است

با بالا گرفتن جدال لفظی و تبادل اتهام ها ميان مقام های ایالات متحده و جمهوری اسلامی درباره نقش ايران در عراق، مساله احتمال رويارويی ميان آمريکا و ايران بار ديگر در کانون توجه محافل رسانه ای و سياسی ايران و جهان قرار گرفته است.


پيش از دعوت روز پنج شنبه دوازدهم بهمن عراق از کشورهای همسايه از جمله ايران برای حضور در کنفرانسی در بغداد به منظور کمک به برقراری امنيت در عراق، يک مقام آمريکايی، بار ديگرايران را از دخالت در امور داخلی عراق بر حذر داشت.


هشدار نیکلاس برنز به ایران


نيکلاس برنز معاون وزارت امور خارجه آمريکا همزمان خبر داد که چند عضو نيروی قدس سپاه پاسداران در عراق بازداشت شده اند.


اين افراد مظنون به گفته آقای برنز به حمايت از شورشيان عراقی از طريق رساندن کمک و دادن آموزش در زمينه استفاده از بمب های قوی به آنها هستند.


پيش از اين گفته ها ديک چينی معاون رييس جمهوری آمريکا نيز اعلام کرد منظور از اعزام دومين ناو هواپيمابر آمريکا به خليج فارس، دادن هشدار به ايران و سوريه بوده است.


ديک چينی معاون رييس جمهوری آمريکا اعلام کرد که منظور از اعزام دومين ناو هواپيمابر آمريکا به خليج فارس، دادن هشدار به ايران و سوريه بوده است

همه اينها در حالی است که رييس جمهوری آمريکا پس از بازداشت ماموران دولتی ايران در دفتر جمهوری اسلامی در اربيل اعلام کرد: «آن دسته از ماموران ايرانی که با خرابکاران و شبه نظاميان همکاری می کنند، بازداشت يا کشته خواهند شد».


ايران بلافاصله پس از اين بازداشت ها، آمريکا را مسوول عواقب منفی اين افدام در عراق اعلام کرد.


افزون بر اين، با همه ابراز اميدواری های مقام های عراقی و ايرانی از جمله حسن کاظمی قمی سفير جمهوری اسلامی ايران در بعداد در باره آزادی فوری پنج مامور ايرانی بازداشت شده، اين افراد هنوز در اسارت نيروهای آمريکايی هستند.


سفیر ایران در بغداد: ماموران ایرانی در عراق فعال هستند


سفير ايران در عراق در گفت و گو با نيويورک تايمز، ضمن اعتراض به ادامه بازداشت ها پذيرفت که ماموران اطلاعاتی ايران در نقاط ديگری در عراق فعال بوده اند.


آقای کاظمی قمی اما تاکيد کرد که روابط ايران و عراق دوستانه است و دو کشور تصميم دارند مناسبات خود را در زمينه های امنيتی، آموزش نظامی، بازرگانی و سرمايه گذاری و توسعه اقتصادی در عراق گسترش دهند.


و سرانجام اين که نوری المالکی نخست وزير عراق برای اولين بار با تاييد اينکه ماموران ايرانی عليه آمريکا در عراق اقداماتی می کنند و نيروهای آمريکايی هم اقدامات متقابلی انجام می دهند، ضمن دادن پيشنهاد ميانجی گری از دو کشور خواست دست کم در عراق، با يکديگر رويارو نشوند.


آيا رويارويی ميان ايران و آمريکا رو به سوی يک درگيری تمام عيار دارد يا آن چنان که ايران می گويد موضعگيری های آمريکا ريشه در جنگی روانی دارد؟


ميهمانان اين هفته «ديدگاه ها» برنامه بيست و پنج دقيقه ای هفتگی راديو فردا از جمله به اين پرسش پاسخ گفته اند.


هوشنگ اميراحمدی استاد دانشگاه راتگرز و رييس مرکز مطالعات خاورميانه همين دانشگاه و ریيس شورای ايرانيان و آمريکاييان در نيوجرسی به راديو فردا می گويد: «به علت بروز مشکلات برای آمريکا در عراق و اختلافات آمريکا و اسراييل با ايران از جمله بر سر مساله هسته ای، احتمال برخورد نظامی آمريکا با ايران جدی است.


هوشنگ امیر احمدی: احتمال برخورد نظامی آمريکا با ايران جدی است

به گفته آقای امير احمدی دولت آمريکا می تواند مردم اين کشور را که از اشغال سفارت آمريکا در تهران به اين سو، به ايرانيان نظری منفی دارند، با اين استدلال که ايرانی ها مسوول مرگ سربازان جوان آمريکايی در عراق هستند، زمينه حمله نظامی به ايران را فراهم کند.


آقای اميراحمدی می افزايد کانون اين حمله احتمالی در ايران خواهد بود و جمهوری اسلامی ايران که با تصويب قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد منزوی شده است برای پرهيز از اين درگيری بايد در سياست خارجی خود تجديد نظر کند.


مسوولان آمريکايی مدرک و سند محکمه پسندی دال بر دامن زدن جمهوری اسلامی ايران به بی ثباتی و حمايت تهران از شورشيان ضد آمريکايی در عراق، ارايه نکرده اند
ماهان عابدین

اما ماهان عابدين رييس بخش پژوهش های مرکز تحقيقات تروريسم در لندن به راديو فردا می گويد به علت همان مشکلات آمريکا در عراق، احتمال حمله نظامی به ايران در کوتاه مدت در چشم انداز نيست.


به گفته آقای عابدين، مسوولان آمريکايی مدرک و سند محکمه پسندی دال بر دامن زدن جمهوری اسلامی ايران به بی ثباتی و حمايت تهران از شورشيان ضد آمريکايی در عراق، ارايه نکرده اند.


آقای عابدين همچنين می گويد که در شمال عراق جمهوری اسلامی ايران با تهديدهای امنيتی تشکل های کرد از جمله «پژاک» و «حزب دموکرات کردستان ايران»، و در ۶۰ کيلومتری بغداد با تهديد «سازمان مجاهدين خلق» رو به رو است و آمريکا به اين موارد توجهی نکرده است.


آقای عابدين می افزايد آمريکا قادر نخواهد بود ميان جمهوری اسلامی ايران و دولت عراق شکاف بياندازد زيرا هر گونه اقدامی در اين زمينه، بغداد را از حمايت ايران که برخلاف کشورهای عرب متحد عراق است، محروم خواهد کرد. از پيامدهای شکاف افتادن ميان دولت های عراق و ايران به گفته آقای عابدين، نا امن تر شدن عراق و بی ثبات شدن منطقه خواهد بود.


اگر جمهوری اسلامی ايران بخواهد تنگه هرمز را ببندد، احتمال برخورد نظامی با ايران وجود دارد
حسن هاشمیان

حسن هاشميان روزنامه نگار آگاه به مسايل سياسی عراق در تهران نيز به راديو فردا می گويد اگر جمهوری اسلامی ايران بخواهد تنگه هرمز را ببندد، احتمال برخورد نظامی با ايران وجود دارد.


به گفته آقای هاشميان، جمهوری اسلامی ايران مانند حکومت صدام حسين نيست که ظرف بيست و يک روز سرنگون شود و مقاومت شش ماهه ايران می تواند باعث شورش مردم آمريکا عليه دولت اين کشور شود.


آقای هاشميان می افزايد عمليات نيروهای نظامی آمريکايی در بغداد که سنی های افراطی را هدف گرفته و در اين رويارويی دولت نوری المالکی متحد ايران را در کنار خود دارد، با برخوردها و موضعگيری های جديد آمريکا در عراق بر عليه جمهوری اسلامی ايران منافات دارد و از همين رو اين اقدامات آمريکا حاصلی نخواهد داشت.


به گفته او رفع احتمال حمله نظامی آمريکا به ايران، در گروی بازنگری هر دو طرف در سياست های خارجی با طرف مقابل است.


XS
SM
MD
LG