لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

همسر بشار اسد: پیشنهاد فرار از سوریه را نپذیرفتم


اسما اسد
اسما اسد

همسر بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی روسیه گفته است، پیشنهاد خروج و فرار از سوریه را رد کرد تا در کنار همسرش در جنگ داخلی سوریه بایستد.

اسما اسد در این مصاحبه تصریح کرده است که به وی پیشنهاد شده بود در ازای خروج از سوریه، حفاظت و امنیت مالی او تضمین خواهد شد.

همسر بشار اسد دراین مصاحبه که روز سه شنبه در وب سایت رییس جمهوری سوریه منتشر شده، گفته است: «بله این فرصت برای من فراهم شد و به من پیشنهاد شد تا از سوریه خارج شوم، بهتر است بگویم از سوریه فرار کنم.»

اسما اسد مشخص نکرده است که چه کسی این پیشنهاد را به وی ارائه کرده، اما تاکید کرده است: «آنها به دنبال تامین سلامتی من و فرزندانم نبودند، بلکه در صدد بودند تا اعتماد مردم را نسبت به رییس جمهوریشان از بین ببرند.»

اسما اسد، متولد و شهروند بریتانیا است و در سال ۲۰۰۰ با بشار اسد ازدواج کرد. وی پیش از ازدواج با رییس جمهوری سوریه به عنوان کار‌شناس سرمایه گذاری برای بانک «جی پی مورگن» مشغول به کار بود.

درهمین زمینه پیشتر برخی از مقام‌های ایرانی گفته بودند که به بشار اسد پیشنهاد شده بود تا همسر و خانواده خود را به ایران بفرستد، اما رییس جمهوری سوریه این پیشنهاد را نپذیرفت.

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران در اردیبهشت ماه سال جاری گفته بود، بشار اسد، پیشنهاد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران مبنی بر انتقال خانواده خود به ایران را رد کرد.

محمود علوی درگفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی المیادین در لبنان اضافه کرده بود: بشار اسد به سلیمانی گفته‌است خانواده او فرقی با دیگر خانواده‌های سوری ندارد و خانواده او در دمشق خواهند ماند.

وی توضیح بیشتری دربارهٔ زمان مطرح شدن پیشنهاد قاسم سلیمانی و نسبت این پیشنهاد و شرایط جنگ داخلی در سوریه مطرح نکرده‌است.

پیش از این نیز در آبان ماه سال گذشته، حسین امیرعبداللهیان، معاون سابق امور عربی وزارت امور خارجه ایران گفته بود که مقام‌های ایران در سال ۱۳۹۲ به بشار اسد پیشنهاد کرده بودند که با ادامه بحران در این کشور، خانواده‌اش را به ایران بفرستد، اما او این پیشنهاد را نپذیرفت.

نهادهای بین المللی می گویند، در نزدیک به شش سال جنگ داخلی سوریه دستکم ۳۰۰ هزار نفر کشته شده و میلیون های نفر از خانه و کاشانه اشان آوار شده اند.

XS
SM
MD
LG