لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

«گردهمايی پيروزی» در بالتيمور به دنبال تفهيم اتهام شش پليس


به دنبال متهم شدن شش پليس شهر بالتيمور به مشارکت در قتل غیر عمد «فردی گری»،جوان ۲۵ ساله سياهپوست ، روز شنبه دوم ماه مه تجمعی با عنوان «گردهمايی پيروزی» در اين شهر برگزار شد.

شبکه های تلویزیونی تصاویری از راهپیمایی صدها نفر در خیابان های مختلف بالتیمور که در حال راهپیمایی به سمت «سیتی هال» بودند، پخش کردند. راهپیمایی کنندگان پلاکاردهایی در همبستگی با «فردی گری» در دست داشتند.

مارلين موبسی، دادستان بالتيمور روز جمعه در يک کنفرانس خبری گفته بود، تحقيقات جنايی دادستانی و آزمايش‌های پزشکی نشان می‌دهد که «فردی گری» در بازداشت پليس به قتل رسيده است و به همين دليل شش پليس که در بازداشت «فردی گری» نقش داشته‌اند به مشارکت در قتل غير عمد متهم شده‌اند.

مرگ فردی گری به دليل جراحات در ناحيه ستون فقرات و نخاع که ده روز پيش رخ داد، اعتراضاتی در شهرهای مختلف آمريکا در پی داشت. اين اعتراضات در شهر بالتيمور با خشونت همراه بود.

«فردی گری» ۱۲ آوريل بازداشت و به هنگام انتقال به مرکز پليس به کما رفت و يک هفته بعد دربيمارستان در گذشت.

به گزارش «ان پی ار» ف تجمع اعتراضی روز شنبه از «گليمور هومز»، محله ای که «فردی گری» در آنجا بازداشت شد، آغاز شد و سپس شماری از تجمع کنندگان به سمت تالار شهر ، «سيتی هال»، تظاهرات کردند.

گزارش ها حاکی است پس از ان که دادستان بالتيمور از اعلام جرم عليه شش پليس این شهر به اتهام مشارکت در قتل غیر عمد «فردی گری» خبر داد، عصر روز جمعه خيابان های بالتيمور شاهد خوشحالی و جشن برخی از شهروندان در اين شهر بود.

در همين حال، اليجا کويمينگ، نماينده مجلس نمايندگان آمريکا از منطقه ای که فردی گری در ان آنجا بازداشت شده، از ايراد اتهام عليه اين شش پليس استقبال کرده است.

اين در حالی است که اتحاديه نيروهای پليس شهر بالتيمور آمريکا تصميم روز گذشته دادستانی اين شهر در خصوص ايراد اتهام عليه شش پليس در ارتباط با مرگ فردی گری، را «عجولانه» خوانده است.

مايکل ديوی، يکی از وکلای اتحاديه پليس شهر بالتميور در اين مورد گفته است: اين نيروهای پليس هيچگونه اقدام اشتباهی مرتکب نشدند بلکه ظیفه خود را انجام دادند. جراحات مقتول بر اثر برخورد يا ضرب و شتم پليس نبوده است.

در همین زمینه، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز جمعه و پس از اظهارات دادستان بالتیمور، در خصوص پرونده مرگ «فردی گری»گفت :اين مسئله از اهميت حياتی برخوردار است، بايد حقايق روشن شود، بايد معلوم شود برای آقای فردی گری چه اتفاقی افتاده، است.

آقای اوباما اضافه کرد: البته وظيفه من نيست که بخواهم در روند قضايی دخالت کنم، اما می تونم بخواهم عدالت اجرا شود. تمام اسناد بايد منتشر بشود. متهمان هم حق دارند در اين روند از حقوق قانونی خود برخوردار باشند. می خواهم مطمئن شوم که ساختار قضايی ما در مسير درست قرار دارد. به هر حال فکر می کنم مردم بالتيمور بيش از هر چيز خواهان روشن شدن حقايق هستند.

گزارش ها حاکی است که برنامه ريزی‌هايی برای برگزاری راهپيمايی اعتراضی در شهرهای آمریکا چون نيويورک، شيگاگو، سياتل، و اشينگتن انجام شده است.

در همين حال شبکه های خبری می گويند، شب گذشته دستکم ۵۰ نفر به دلیل نقض مقرارات منع رفت و آمد در بالتیمور بازداشت شده اند.

XS
SM
MD
LG