لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

«۹۰ درصد گوشی‌های تلفن همراه در ایران قاچاق است»


بازار موبایل در تهران
بازار موبایل در تهران

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و لوازم‌ جانبی شهر تهران٬ ۹۰ درصد گوشی‌های تلفن همراه در ایران را «قاچاق» دانست و متوسط ماهیانه قاچاق این کالا را یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه اعلام کرد.

غلامحسین کریمی٬ روز پنجشنبه (۱۸ آذر) به سایت «باشگاه خبرنگاران جوان» گفت این تعداد از گوشی‌های تلفن همراه به صورت ماهانه و از طریق «مبادی غیر رسمی» وارد ایران می‌شود.

آقای کریمی واردات رسمی و ماهانه گوشی‌های تلفن همراه از طریق گمرک را ۲۰۰ هزار دستگاه اعلام کرد.

وی گفت که قاچاق گوشی‌ تلفن همراه «میلیاردها ضرر به دولت» وارد می‌کند و «تنها راه حل» کاهش این پدیده دریافت ۹ درصد ارزش افزوده از مصرف کننده است.

این مقام مسئول همچنین به خریداران گوشی‌ها توصیه کرد «در زمان خرید کارت گارانتی اصلی را دریافت کنند و از طریق کد ۱۵ رقمی موبایل، از قاچاق بودن کالای خود مطلع شوند.»

قاچاق گوشی‌های تلفن همراه هوشمند یکی از تجارت‌های پرسود در ایران است و حجم قابل توجهی از کشفیات قاچاق در این کشور نیز مربوط به این کالاست.

علیرضا جمشیدی٬ رئیس سازمان تعزیرات حکومتی روز ششم آذر ماه امسال هم گفته بود که «بیشترین کشفیات قاچاق در کشور، مربوط به لوازم خانگی، صوتی و تصویری و تلفن همراه است.»

در حال حاضر در ایران حدود ۶۰ میلیون نفر از تلفن همراه استفاده می‌کنند که به طور متوسط هر چهار سال یک‌بار گوشی‌های خود را تغییر می‌دهند.

چندی پیش نیز غلامحسین کریمی خراسانی٬ رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران هم تائید کرده بود که «۹۰ درصد گوشی‌های همراه در بازار قاچاق است.»

کریمی خراسانی افزوده بود «با توجه به تعرفه واردات شش درصد، واردات رسمی آن بسیار سودآور استاما از سال ۱۳۸۵ دیگر واردات به صورت رسمی انجام نمی‌شود.»

وزارت ارتباطات برای مقابله با پدیده قاچاق گوشی‌ تلفن همراه از مرداد ماه امسال اجرای طرح رجیستری این دستگاه‌ها را در ایران آغاز کرده است.

بخشی از طرح رجیستری، بنا به گفته‌های حسین فلاح جوشقانی٬ سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری وزارت ارتباطات، مربوط به ثبت گوشی‌ها در سامانه گمرک قبل از ورود به کشور است.

در همین حال بر اساس گفته‌های جوشقانی این گوشی‌ها باید توسط واردکننده در سامانه وزارت صنعت و معدن نیز به ثبت برسد تا گوشی‌ها زمانی که به مصرف کننده نهایی می‌رسد قابل رهگیری براساس کد فعال سازی در بازار باشد.

XS
SM
MD
LG