لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

آتش سوزی به «۱۰۰ هکتار» از جنگل‌های استان ايلام خسارت وارد کرد


آتش سوزی در جنگل‌های زاگرس در استان ایلام
آتش سوزی در جنگل‌های زاگرس در استان ایلام

مسوولان منابع طبيعی و آبخيزداری استان ايلام می‌گويند، در آتش‌سوزی جنگل‌های استان ايلام در روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد دستکم به ۱۰۰ هکتار از اين جنگل‌ها خسارت وارد شده است. در همين حال، نماينده دهلران در مجلس خواستار پيگيری احتمال «عمدی بودن» اين آتش سوزی‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، رييس کل منابع طبيعی ايلام گفته است طی روزهای پنجشنبه و جمعه هشت فقره آتش سوزی در عرصه‌های طبيعی و زيست محيطی اين استان رخ داده است.

مازيار سليمان نژاد افزود: در مجموع ۱۰۰ هکتار از عرصه‌های طبيعی و ملی و زيست محيطی استان بر اثر اين حوادث دچار خسارت‌هايی شده‌اند که هنوز ميزان دقيق آن مشخص نشده است.

گزارش خبرگزاری‌های ايران حاکی است آتش سوزی در جنگل‌های استان ايلام ابتدا در روز پنجشنبه در جنگل‌های ايلام آغاز شد و دستکم به ۲۰ تا ۲۵ هکتار جنگل در اين شهرستان خسارت وارد کرد.

اين در حالی است که به گفته فرماندار ايوان، روز جمعه دو فقره آتش سوزی در مناطق جنگلی اين شهرستان رخ داده است.

معروف بسطامی گفت: حريق ظهر امروز در ارتفاعات سرخ گيری از توابع بخش زرنه و عصر امروز نيز منطقه جنگلی پلنگ کنار را در بر گرفت.

به گفته فرماندار ايوان، هم اکنون تلاش برای اطفای حريق در منطقه جنگلی پلنگ کنار ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، عماد سلامت، مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبيعی و آبخيزداری استان ايلام نيز در خصوص آخرين وضعيت آتش‌سوزی در جنگل‌های شهرستان ايلام و جزئيات آن، اظهار داشت: آتش‌سوزی در جنگل‌های ايلام عصر روز ۱۴ خرداد آغاز شد و با توجه به وزش باد در سطح محدوده «شلم» گسترش يافت؛ در همان موقع نخستين جلسه ستاد بحران تشکيل شده و فراخوان مردمی برای کمک برای اطفای حريق نيز صادر شده است.

وی در خصوص ميزان خسارت ناشی از اين آتش‌سوزی گفت: «برای ارزيابی دقيق نيازمند (ابزاری مانند) GPS هستيم اما برآوردهای اوليه نشان می‌دهد که بين ۲۰ تا ۲۵ هکتار از جنگل‌ها در آتش سوخته است. البته توجه داشته باشيد که ميزان آتش‌سوزی سطحی بوده و عمدتاً علف‌ها، کنده‌ها و درختانی که در پی خشکسالی خشک شده‌اند در آتش سوختند و درختان سرسبز و کهنسال آسيب چندانی نديده‌اند».

عماد سلامت با اين حال تاکيد کرده است که در غرب ايران حتی يک هلی‌کوپتر اطفای حريق نيز وجود ندارد.

همزمان با اظهارات اين مقام‌های اداره کل منابع طبيعی و آبخيزداری استان ايلام، نماينده دهلران در مجلس شورای اسلامی خواستار پيگيری بحث عمدی بودن آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان ايلام و شهر ايلام شد و «از نهادهای امنيتی خواست سازمان يافته بودن آتش‌سوزی‌های ايلام را بررسی کنند».

به گزارش خبرگزاری آنا، وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌محمد احمدی درباره علت بروز اين حادثه اظهار داشت: «در ايلام جو التهاب با به ميان آمدن شايعه عمدی بودن آتش‌‌سوزی در مراتع و جنگل‌های بلوط اين استان به وجود آمده است. آن طور که اهالی شهر ايلام می‌گويند و آنهايی که با اين جنگل‌ها و شهر ايلام آشنا هستند هم تاييد می‌کنند با توجه به بروز آتش‌سوزی تقريبا به طور همزمان در سه نقطه مختلف ارتفاعات دور شهر ايلام، اين شائبه به وجود می‌آيد که اين آتش‌سوزی‌ها عمدی و به شکل سازمان‌يافته بوده است».

XS
SM
MD
LG