لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۷

کشورهای حوزه يورو با تمديد مهلت بازپرداخت وام های يونان موافقت کردند


گزارش ها حاکی است که وزاری دارايی یونان و کشورهای عضو حوزه يورو جمعه بيستم فوريه در بروکسل، درباره تمديد مهلت بازپرداخت بدهی های يونان برای چهار ماه ديگر، به توافق دست يافتند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين توافق می بايست به تاييد وام دهندگان به يونان برسد و آنها نيز پس از دريافت فهرست اصلاحات و تغييرانی که دولت يونان در هفته جاری ارائه می دهد، در اين خصوص تصميم گيری خواهند کرد.

يرون جيسلبلوم، وزير دارايی هلند که رياست شورای وزيران دارايی حوزه يورو را بر عهده دارد اعلام کرد که اين توافق گام اول برای «بازسازی اعتماد» است.

وی اضافه کرده است: ما بارديگر توانسیتم زمينه مناسبی برای دستيابی چنين توافقی فراهم کنيم.

اين توافق پس از سه دور مذاکره در سطح وزيران يونان و اعضای حوزه يورو طی دو هفته گذشته به دست آمده است و فرصتی برای يونان فراهم می کند تا در خصوص چگونگی باز پرداخت بدهی هايش در درازمدت با وام دهندگان مذاکره کند.

به گزارش رويترز، توافق اخير آلکسيس سيپراس، نخست وزير يونان، را وادار خواهد کرد تا به نوعی در خصوص باز پرداخت وام های يونان وارد مذاکره شود، اين در حالی است که وی پيشتر گفته بود که دولت وی تمايلی به تمديد مدت زمان بازپرداخت بدهی‌هايش ندارد.

آلمان مهم ترين وام دهنده به يونان، خواهان «پيشرفت قابل توجه» در اجرای تعهدات يونان است، تهعداتی که پيش از روی کارآمدن دولت چپگرای آلکسيس سيپراس به تایید دولت قبلی رسیده بود.

در همين حال، ولفگانگ شوئبله وزير دارايی آلمان، گفته است: حضور در (تشکیل) دولت بمثابه ملاقات با واقعيت ها است و واقعيت های هميشه مانند رويا ها شيرين نيستند.

اشاره وزير دارايی آلمان به شعارهای حزب چپگرای «سيريزا» پيش از رسيدن به قدرت در خصوص پايان دادن به سياست های رياضت اقتصادی است.

وی اضافه کرده است: سياستمداران تازه يونان برای پاسخگويی به رای دهندگان روزهای سختی را پيش رو دارند.

يانی وروفاکيس، وزيراقتصاد ودارايی يونان، نيز پس از اين توافق گفته است: مذاکرات نشان داد که انتخابات می تواند در اروپا تغييرات را به همرا بياورد.

وی اضافه کرده است:«هيچ کس نمی تواند ما را وادرا به اجرای سياست هایی در حوزه اقتصاد و جامعه بکند که با ان موافق نيستيم.»

XS
SM
MD
LG