لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

طوفان پرقدرت پاتریشیا به مکزیک رسید


عکس ماهواره ای از طوفان پاتریشیا
عکس ماهواره ای از طوفان پاتریشیا

گزارش‌ها حاکی است که طوفان «پاتریشیا»، شدید‌ترین طوفانی که تاکنون در اقیانوس آرام ثبت شده، عصر جمعه ۲۳ اکتبر به وقت محلی به سواحل غربی مکزیک رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام اراده هوا‌شناسی مکزیک اعلام کرده است که شدید‌ترین طوفان ثبت شده در تاریخ به سواحل غربی این کشور رسیده است.

این مقام اضافه کرده است: طوفان پاتریشیا هم اکنون در حال عبور از نزدیکی بندر مانزانیلو در ایالت هالیسکو است.

به گزارش رویترز، مرکز ملی طوفان آمریکا اعلام کرده است که طوفان «پاتریشیا» قویترین گردبادی است که تاکنون در نیمکره غربی ثبت شده است و سازمان جهانی هوا‌شناسی نیز این طوفان را با گردباد «هایان» در سال ۲۰۱۳ مقایسه کرده است که هزاران کشته در فیلیپین برجای گذاشت.

گزارش‌ها حاکی است که این طوفان با سرعتی معادل ۳۲۲ کیلومتر (۲۰۰ مایل) در ساعت سواحل غربی مکزیک را در خواهد نوردید. این گرباد «رده ۵» اعلام شده است و دولت مکزیک در مناطقی که این طوفان در خواهد نوردید اعلام وضعیت فوق العاده کرده است.

به گزارش رویترز، نیروهای دولتی در منطقه توریستی مانند ایالت هالیسکو که به لحاظ گردشگری یکی از مناطق مهم کشور محسوب می‌شود و گوادالاخورا که دومین شهر بزرگ مکزیک است، در حالت آماده باش هستند.

گفته می شود این طوفان می تواند خسارت های «فاجعه باری» داشته باشد.

​یک مقام محلی در هالیسکو به رویترز گفته است: این طوفان بسیار نگران کننده است. ما می‌دانیم این طوفان هرچیزی که در مسیرش باشد را نابود خواهد کرد.

گزارش «سی ان ان» از مناطقی که در مسیر طوفان قرار دارند حاکی است، خیابان‌ها تخلیه شده و شماری از ساکنان به مناطق امن‌تر منتقل شده‌اند، ولی فرصت برای تخلیه همه ساکنان وجود نداشته است.

طبق این گزارش یک هزار و ۷۰۰ محل برای پناه دادن مردم درمنطقه گودلا اوهارا اختصاص داده شده است، ولی این محل‌ها فاقد اب، مواد غذایی و برق هستند.

به گزارش «سی ان ان» تا عصر جمعه دست کم ۱۵ هزار توریست از مناطق ساحلی به مناطق امن منتقل شده‌اند.

XS
SM
MD
LG