لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

آیت‌الله سیستانی خواستار آزادی کارگران تُرک ربوده شده در عراق شد


آیت‌الله علی سیستانی، مرجع عالی شیعیان عراق شنبه بیست‌ویکم شهریور ماه، خواستار آزادی ۱۸ کارگر تُرک شد که از حدود یک هفته پیش در بغداد توسط یک گروه شبه‌نظامی شیعه ربوده شده‌اند.

این درخواست آیت‌الله سیستانی یک روز پس از آن مطرح می‌شود که در فیلمی ویدیویی، گروهی شیعه که خود را «بریگادهای مرگ» نامیده، مسئولیت ربودن کارگران ترک را بر عهده گرفت و خواسته‌های خود را مطرح کرد.

حدود یک هفته پیش افراد مسلح نا‌شناس، ۱۸ کارگر اهل ترکیه را که در پروژه ساخت یک استادیوم ورزشی در شهرک شیعه نشین صدر بغداد کار می‌کردند، ربودند.

بیانیه‌ای که بر روی سایت آیت‌الله سیستانی منتشر شده، ربودن کارگران ترک را محکوم کرده و آن را «اقدامی غیر اخلاقی» توصیف کرده است.

این بیانیه، این‌گونه اقدام‌ها را باعث «فروپاشی هیبت کشور و تضعیف دولت منتخب» توصیف کرده است.

بیانیه دفتر آیت‌الله سیستانی از دولت و نیروهای سیاسی خواسته، از نیروهای امنیتی برای «جلوگیری از اقدام‌های فرا قانونی» پشتیبانی کنند.

ویدیوی آدم ربایان

روز جمعه، فیلمی ویدیویی منتشر شد که ۱۸ کارگر ساختمانی ترک را نشان می‌دهد. تهیه کنندگان این فیلم ویدیویی ترکیه را تهدید می‌کنند در صورت عمل نکردن به خواسته‌ها، منافعش را در سراسر عراق هدف قرار خواهند داد.

این ویدیوی ۳ دقیقه‌ای که در اینترنت منتشر شده است، ۱۸ کارگر ترک را در حالی نشان می‌دهد که روبروی ۵ فرد مسلح نقاب پوش نشسته‌اند. پشت سر نقاب پوشان تابویی قرار داده شده که یک طرف آن شعار معروف شیعیان «لبیک یا حسین» و در طرف دیگر «بریگادهای مرگ» نوشته شده است.

یک مسئول در وزارت امور خارجه ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته است که تحقیقات بر سر این ویدیو آغاز شده است.

این مقام مسئول افزود: «وزارتخانه ما، سفارت ما در بغداد و سازمان‌های مسئول، پی‌گیری تحولات مرتبط با کارگران را از زمان ربودنشان آغاز کرده‌اند.»

جمعه گذشته نیروهای امنیتی عراقی دفتر گروه شبه‌نظامی «گردان‌های حزب‌الله عراق» را به ظن دست داشتن این گروه در ربودن کارگران مورد حمله قرار دادند اما این حمله حاصلی نداشت.

خواسته‌هایی که در این فیلم ویدیویی مطرح شده، شبکه‌ای پیچیده از هم‌پیمانی‌ها و رقابت‌ها را میان طرف‌های دخیل در تنش‌های عراق و جنگ‌های داخلی سوریه نشان می‌دهد.

در این فیلم، ۱۸ گروگان که بر روی زانوهای خود نشسته‌اند، نام و استان خود در ترکیه را که از آن آمده‌اند، بیان می‌کنند.

یکی از گروگان‌ها خطاب به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید: «ما کارگران خارجی به اینجا آمده‌ایم تا روزی خود را به دست آوریم، ما قربانی برخی سیاست‌های خارجی هستیم، برخی از اقدام‌هایی که هیچ معنایی ندارند.»

نفت و زمین

در این فیلم ویدیویی هیچکدام از افراد مسلح نقاب‌پوش صحبت نمی‌کنند. اما درخواست‌هایی بر روی صفحه نوشته می‌شوند که عبارتند از: «جلوگیری از عبور جنگجو‌ها از ترکیه به عراق و سوری، جلوگیری از عبور نفت به سرقت برده شده از اقلیم کردستان به ترکیه و صدور فرمان پایان دادن به محاصره دو روستای کفریا و فوعه توسط گروه جیش الفتح.»

ترکیه متهم است که در برابر عبور جنگجویان به منظور پیوستن به گروه‌های شبه‌نظامی در سوریه و عراق، چشم‌پوشی می‌کند. همچنین اقلیم خودمختار کردستان عراق، بخش بزرگی از نفت خود را از راه ترکیه به اروپا می‌رساند.

از سویی دو روستای کفریا و فوعه در استان ادلب، توسط گروه جیش الفتح که ائتلافی از برخی گروه‌های شبه‌نظامی اسلامگرا و غیر اسلامگرا است، به محاصره در آمده‌اند. این دو روستا که در شمال غرب سوریه قرار دارند، شیعه نشین هستند.

در فیلم ویدیویی آمده است: «در صورتی که اردوغان و حزبش به این خواسته‌ها توجه نکنند، منافع ترکیه و مزدورانش در عراق به خشن‌ترین شیوه‌ها نابود خواهند شد.»

این ویدیویی حاوی هیچ تهدید مستقمی برای کارگران نبود و ضرب‌الاجلی برای اجرای خواسته‌های مطرح شده اعلام نکرده است.

شرکتی که کارگران در آن کار می‌کردند. هویت گروگان‌هایی که در فیلم دیده می‌شوند را تایید کرده است.

XS
SM
MD
LG